InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Waarom knuffelen? Goed voor kind en volwassene!

Waarom knuffelen? Goed voor kind en volwassene!

Waarom knuffelen? Goed voor kind en volwassene! Volgens het van Dale Woordenboek betekent knuffelen soms “ruw hanteren, op onhandige wijze drukken of duwen”, maar in het algemeen “liefkozend aanhalen, lekker pakken”. Waarom heeft een kind behoefte aan knuffelen? Wat biedt knuffelen je relatie? Hoe maak je er tijd voor vrij? Wat zijn de positieve effecten van knuffelen? Op naar een minder agressieve en meer relaxte maatschappij.

Waarom knuffelen?

Elk kind verlangt naar aanraking, maar opvallend is, dat als je willekeurig een paar boeken over opvoeding bekijkt er niets over knuffelen staat. Terwijl liefde - waaronder knuffelen valt - toch een basisbehoefte is van de mens, dus zowel voor een kind als voor een volwassene. Niet voor niets is babymassage inmiddels ‘gewoon’ en maakt een goede ‘hug’ (Engels voor knuffel) je blij.

Voor een kind is knuffelen het belangrijkste. Je kan het veel cadeautjes geven, veel zakgeld geven of veel buitenschoolse activiteiten als sport, muziekles, etc. laten doen, maar uiteindelijk verlangt een kind gewoon naar een omhelzing van je, waarbij je laat merken dat je van hem houdt.

Ook een volwassene heeft hier behoefte aan, met name als je – zoals tegenwoordig toch snel gebeurd – veel langs elkaar heen leeft. Het geeft een gevoel van erkenning en verbondenheid. De tijd staat even stil. Het ontspant, waardoor je kijk op de opvoeding verheldert of je de situatie (weer) positief inziet.

Neem de tijd om te knuffelen

Knuffelen of even rollebollen doet iedereen goed. Neem daarom regelmatig even de tijd om je kind of geliefde tegen je aan te drukken, te omhelzen of lief te kozen. Je zult zien, dat hierdoor veel spanningen verdwijnen. Het kost niets, maar het geeft zoveel.

Al heb je het druk, moet je nog wat doen, ben je moe of heb je geen zin, zet je zelf tot knuffelen. Net zoals je de discipline moet hebben om rust te nemen na activiteit, om je kalmte te bewaren bij stress, is knuffelen essentieel voor een harmonische ontwikkeling van je kind of je relatie. Plan het desnoods in – net als bij zoveel andere dingen -, maar maak er de tijd voor.

Harmonische ontwikkeling

Over het positieve effect van knuffelen op een harmonieuze ontwikkeling van een kind vind je ook niets in een stapel boeken over opvoeding. Liefde wordt gelijk gekoppeld aan seksuele opvoeding, terwijl dit ook aspecten heeft als genegenheid of vriendschap.

Niet alleen in een gezinssituatie, maar ook daarbuiten, is het belangrijk hoe je met anderen omgaat. Bekend is, dat als je met meer lichamelijk contact bent opgevoed, je daar later ook gemakkelijker mee omgaat. Je hebt zowel een hart om te voelen, een hoofd om te denken, als een lichaam om mee te handelen. Al die zogenaamde werktuigen kan je gebruiken in je leven. Laat daarom de liefde uit je hart door je lichaam stromen en ervaar met je kind of geliefde, dat knuffelen een heerlijke manier is om je genegenheid te delen. Ook met anderen, misschien iets minder uitbundig, maar toch.

Leven in sympathie met jezelf en anderen

Uiteindelijk gaat het er om, dat je in sympathie met jezelf en anderen in deze wereld kunt leven. Knuffelen leert je liefde te ervaren op een heel natuurlijke manier. Die liefde kan je ook weer doorgeven door begrip voor anderen te hebben, te begrijpen waarom die ander doet zoals hij doet. Dit maakt de weg vrij voor meer vrede.

Concreet betekent dit, dat kinderen door knuffelen minder agressief of druk zullen zijn en volwassenen ‘relaxter’ met elkaar om zullen gaan. Knuffelen maakt dus echt gelukkig.

Lees verder

© 2010 - 2018 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koeien knuffelen: ontspannend voor lichaam en geestKoeien knuffelen: ontspannend voor lichaam en geestBent u regelmatig gestrest en helpt een wandelingetje in het bos of een warm bad niet meer? Dan kunt u ook een andere re…
Knuffelen is goed voor je!Knuffelen is goed voor je!We knuffelen vaak, en dat is alleen maar gezond. Dat is al meerdere malen uit onderzoek gebleken. In dit artikel alles o…
Is knuffelen algemeen geaccepteerd?Is knuffelen algemeen geaccepteerd?De een is een notoire knuffelaar en de ander moet er niet veel van hebben. Iedereen is anders en daar is niets mis mee.…
Waarom knuffelen we?Waarom knuffelen we?Knuffelen doen we al van oudsher en komt overal ter wereld voor. We knuffelen onze kinderen, partner, ouders en vrienden…
Verbrede landbouwVerbrede landbouwVerbrede landbouw wordt steeds verder ontwikkeld. Maar wat is nu precies verbrede landbouw? Welke vormen zijn er? Kan oo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay (bewerkt)

Reageer op het artikel "Waarom knuffelen? Goed voor kind en volwassene!"

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 16-01-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Back to Basic
Medische informatie…
Schrijf mee!