InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderziekten met vlekjes, zoals waterpokken en roodvonk

Kinderziekten met vlekjes, zoals waterpokken en roodvonk

Kinderziekten met vlekjes, zoals waterpokken en roodvonk Bijna elk kind krijgt op een gegeven moment wel een ziekte waarbij blaasjes of vlekken op de huid komen. Meestal gaat het dan om roodvonk, de vijfde/zesde ziekte, of waterpokken. Mazelen en rode hond komen in Nederland nog nauwelijks voor, omdat eigenlijk elk kind er tegen is ingeënt met de bekende BMR-injectie. Hoewel mazelen weer vaker voorkomt wegens de afnemende vaccinatiegraad. Overigens is huiduitslag niet altijd het gevolg van een ziekte, want er kan bijvoorbeeld ook sprake van allergie zijn. (op foto: waterpokken)

Kinderziekten met vlekjes

Ziekten die met vlekjes gepaard gaan zijn besmettelijk. Na de besmetting kan het makkelijk tot twee weken duren alvorens het kind echt ziek wordt. Maar voor het moment dat de vlekje verschijnen voelt het kind zich vaak al niet lekker in combinatie met eventuele koortsverschijnselen en kunnen ze anderen aansteken. Zijn kinderen tegen een bepaalde ziekte ingeënt dan krijgen ze die aandoening niet, of hooguit in milde vorm.

Mazelen

Aanvankelijk verkoudheid, hoesten, niezen, koorts en rode ogen. Na drie dagen verschijnen aan de binnenkant van de wang witte vlekjes. Op de vierde en vijfde dag ontstaan paars-rode vlekjes achter de oren en in het gezicht. Die vlekjes breiden zich uit naar armen, benen en romp en ze kunnen ook samensmelten. Mazelen kwam in ons land nauwelijks nog voor, maar daarvoor is wel een vaccinatiegraad nodig van minstens 95%. En wat dat betreft lijkt een kentering waarneembaar.

De 5e ziekte

Rode wangen en roze/rode vlekjes over het hele lichaam, eventueel koorts. Na tien dagen is de uitslag meestal verdwenen.

De 6e ziekte

Leidt tot hoge koorts, met soms opgezette klieren achter oren en in hals. De koorts vermindert na drie dagen, waarna kleine lichtrode vlekjes in het gezicht en naderhand ook op romp. Geen jeuk en na een tot twee dagen trekken de vlekjes weg.

Waterpokken

Eerst verkoudheid, daarna uitslag en koorts. Blaasjes en rode vlekjes over het hele lichaam, zelfs in de mond. Na een paardagen worden de blaasje korstjes, waarna het tot twee weken kan duren voordat het laatste korstje verdwenen is.Waterpokken is voor gezonde kinderen vrijwel altijd een goedaardige ziekte maar kan bij uitzondering levensbedreigend zijn, en niet alleen bij patiënten met een verminderde weerstand.

Roodvonk

Start met koorts en keelpijn, met eerst een witte en vervolgens rode en dikke tong. Op de derde dag wordt huid roze, terwijl er ruwe rode puntje op de borst komen. Daarna uitslag over het hele lijf, met name in liezen en oksels. Na drie dagen gaat koorts dalen, waarna ook de uitslag weg gaat. Een schilferige huid ontstaat twee tot drie weken later, vooral op voetzolen en handpalmen.

Rode hond

Eerst klieren die opzetten achter de oren. Een dag later vlekjes in het gelaat en ook achter de oren, Deze uitslag breidt zich over het hele lichaam uit. Soms zou hevig dat de hele huid rood wordt. De ogen kunnen branderig zijn.

Meningokokkenziekte

Zeldzame aandoening, met koude rillingen, hoge koorts, hoofdpijn, overgeven, spierpijn, grauwe huid en suffigheid. Wees attent op donkerrode puntvormige vlekjes op het lichaam en (of) het oogslijmvlies.

Waardoor ontstaan vlekjesziekten

Al deze vlekjesziekten ontstaan door bacteriën of virussen die via de mond in het lichaam komen. Ze zitten bijvoorbeeld in het spuug van een besmet persoon of in uitgehoeste druppeltjes speeksel. Maar via de handen kan ook besmetting plaats vinden.

Hoe gevaarlijk zijn ze

Meningokokkenziekte is levensgevaarlijk. Maar andere kinderziekten zijn over het algemeen onschuldige en ze gaan ook weer vanzelf over. Wel kan roodvonk hoge koorts en hevige keelpijn laten zien en niet ingeënte kinderen kunnen van mazelen behoorlijk ziek zijn. Ook waterpokken kan tot hoge koorts leiden. Het is bekend dat zwangere vrouwen geen rode hond of de 5e ziekte moeten krijgen, daar deze ziekten het ongeboren kind kunnen beschadigen.

Wat kun je als ouders doen

Het kind hoeft niet in bed, tenzij het aangeeft dat het wil rusten en het mag ook normaal onder de douche of in bad. Koortsonderdrukkers zijn niet nodig, als het kind maar voldoende drinkt. Het hindert niets als ze weinig eetlust hebben. Eventueel een paracetamol als het kind zich erg naar voelt. Bij jeuk is in de apotheek het middel “schudsel” verkrijgbaar, maar die liever niet op open wondjes aanbrengen. Voelt het kind zich goed genoeg dan kan het gewoon naar school of dagverblijf. Het kind heeft de andere kinderen waarschijnlijk toch al besmet voordat de ziekte zich openbaarde.

Huisarts

Je moet in de volgende gevallen de arts raadplegen:
  • als je denkt dat het kind roodvonk onder de leden heeft
  • als je in verwachting verkeert en contact heeft gehad met een kind dat een vlekjesziekte heeft
  • neem direct contact op de arts indien het kind donkerrode puntvormige vlekjes krijgt, erg ziek is of suf wordt en vanzelfsprekend als zich andere verschijnselen voordoen die je zorgen baren

Je kind gelukkig, jij gelukkig!

Help je kind gelukkig te worden
Gerelateerde artikelen
Kinderziekten: rode vlekjes en uitslag bij baby en kindKinderziekten: rode vlekjes en uitslag bij baby en kindRode vlekjes en uitslag bij baby of kind? Er zijn meerdere kinderziekten met vlekjes. De belangrijkste kenmerken en symp…
Meest voorkomende kinderziektenIn dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, maze…
Help, mijn kind heeft roodvonk!Help, mijn kind heeft roodvonk!Iedereen krijgt te maken met hinderlijke virussen. Omdat jonge kinderen de benodigde antistoffen nog niet hebben krijgen…
Help, mijn kind heeft waterpokken!Help, mijn kind heeft waterpokken!Veel ziektes krijg je als je nog een kind bent. Je hebt dan nog geen antistoffen in je lijf om binnendringende virussen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kinderziekten met vlekjes, zoals waterpokken en roodvonk"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 16-04-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!