InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kinderziekten: vlekjes, bultjes, uitslag

Kinderziekten: vlekjes, bultjes, uitslag

Kinderziekten: vlekjes, bultjes, uitslag Kinderziekten zijn ziekten die bij voorkeur op kinderleeftijd voorkomen. Bekende zijn de mazelen, de bof, kinkhoest, waterpokken, roodvonk, rodehond en nog meer. Bij de meeste ziekten zijn er vlekjes, bultjes of een uitslag aanwezig.

Kinderziekten

Ziekten die het meest bij kinderen voorkomen en ook bij voorkeur op kinderleeftijd, noemt men kinderziekten. Het betreft infectieziekten en groei-en ontwikkelingsstoornissen. Een aantal infectieziekten is zeer besmettelijk. Er treedt dan een levenslange immuniteit op. Dit is de reden waarom deze ziekten bij voorkeur op kinderleeftijd worden opgelopen. in sommige gebieden komen bepaalde kinderziekten bijna niet meer voor. Wanneer deze dan toch plots optreden, ziet men veel volwassenen ziek worden omdat zij geen immuniteit hebben opgebouwd. Een volwassene zal over het algemeen langer en ernstiger ziek zijn door een infectieziekte, ook brengt deze meer complicaties met zich mee.

De mazelen en de bof geven veel complicaties bij volwassenen, rodehond en andere infectieziekten zijn vooral tijdens de zwangerschap gevaarlijk omdat deze afwijkingen aan het ongeboren kind kunnen veroorzaken. Het voorkomen van een van de kinderziekten op volwassen leeftijd bestaat uit vaccinatie of het vermijden van contact met besmette personen.

Welke kinderziekten zijn er?

Er zijn een aantal kinderziekten die via een virus worden overgebracht, maar een aantal wordt ook via een bacterie overgebracht.
  • Infectieziekten: mazelen, waterpokken, kinkhoest, rodehond, bof, pseudokroep
  • Virusinfecties met huiduitslag: vijfde ziekte, zesde ziekte
  • Bacteriële kinderziekten: hersenvliesontsteking, roodvonk, kinkhoest

Vlekjes, bultjes en uitslag

Een aantal kinderziekten veroorzaakt vlekjes, bulten of een uitslag over het lichaam. In onderstaande tabel een overzicht, waarbij meningokokken bloedvergiftiging ook is opgenomen omdat deze vaak tegelijkertijd met hersenvliesontsteking ontstaat.

MazelenRodehondRoodvonkWaterpokkenVijfde ziekteZesde ziekteMeningokokken bloedvergiftiging
Witte stippen op wang-of slijmvlies. Uitslag: onregelmatige rode vlekken vanaf de haargrens, meestal op de romp.Vlekken zoals bij de mazelen maar dan lichter. Geen vlekken van Koplik aanwezig.Wit masker om neus en kond, na een week een afschilfering. De tong eerst wit, na drie dagen een frambozentong. Rode vlekjes op de huid die zich uitbreidt over het hele lichaam. Rode puntjes op een rode achtergrond.Vlekjes die een dag later overgaan in met vocht gevulde blaasjes. De blaasjes drogen in tot korstjes die eraf vallen. Blaasjes overal op het lichaam, ook op het hoofd en in de mond.Rode verheven vlekjes in het gezicht die zich uitbreiden naar de armen en de romp. Vlekjes kunnen verdwijnen en enkele uren later weer terug komen.Kleine rode vlekjes op de armen, benen en in het gezicht en nek. De vlekjes jeuken niet. Rode plekken, kan overal op het lichaam optreden, ook aan de voetzolen en de handpalmen. De plekken zijn soms stervormig en zijn niet weg te drukken

Vaccinatie en immuniteit

Voor de meeste kinderziekten geldt een immuniteit na het doorlopen van de ziekte. Roodvonk is hier een uitzondering op: er bestaat geen immuniteit tegen deze bacterie.

Tegen kinkhoest wordt gevaccineerd, deze valt binnen het Het DKTP-vaccin. Tegen de bof, de mazelen en rodehond wordt gevaccineerd met het BMR-vaccin. Voor beiden vaccins geldt dat het kind voor 90-98% is beschermd tegen een van deze kinderziekten.

Immuniteit tegen waterpokken treedt op na het doorlopen van deze ziekte. Later kan het waterpokkenvirus wel gordelroos veroorzaken. Het doorlopen van kinkhoest geeft een gedeeltelijke immuniteit gedurende toen tot twintig jaar. Mazelen geeft wel een blijvende immuniteit. Dit geldt ook voor de vijfde en de zesde ziekte. Overigens is de vijfde ziekte gevaarlijk voor zwangere vrouwen, de zesde ziekte niet. Onschuldige kinderziekten als waterpokken kan men het beste door het kind door laten lopen zodat er op latere leeftijd geen waterpokken meer ontstaan. Een volwassene zal over het algemeen veel zieker worden dan een kind en de ziekte ook langduriger doorlopen.
Gerelateerde artikelen
Kinderziekten: rode vlekjes en uitslag bij baby en kindKinderziekten: rode vlekjes en uitslag bij baby en kindRode vlekjes en uitslag bij baby of kind? Er zijn meerdere kinderziekten met vlekjes. De belangrijkste kenmerken en symp…
Mazelen (rubeola)Mazelen (rubeola)Mazelen is een zeer besmettelijke virusziekte. De ziekte gaat gepaard met koorts en huiduitslag en kan erg vervelend zij…
Kinderziekten met vlekjes, zoals waterpokken en roodvonkKinderziekten met vlekjes, zoals waterpokken en roodvonkBijna elk kind krijgt op een gegeven moment wel een ziekte waarbij blaasjes of vlekken op de huid komen. Meestal gaat he…
Meest voorkomende kinderziektenIn dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, maze…
Mazelen: zeer besmettelijkMazelen: zeer besmettelijkMazelen, ook wel morbilli genoemd, is een zeer besmettelijke virusziekte. De besmetting vindt plaats door middel van dru…
Bronnen en referenties
  • Infectieziektebulletin.be
  • http://www.health.ny.gov/diseases/communicable/fifth/fact_sheet.htm
  • http://www.caringforkids.cps.ca/immunization/GettingyourShots.htm
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vaccinaties

Reageer op het artikel "Kinderziekten: vlekjes, bultjes, uitslag"

Reacties

Zoek, 02-07-2017 18:02 #8
Dag ik had een vraag mijn dochter heeft waterpokken gehad en nu 2 maanden later heeft ze nog steeds vlekjes overgehouden van de waterpokken. Hoe kan ik er voor zorgen dat het weg gaat? alvast bedankt

Se Pols, 05-07-2015 13:31 #7
Mijn kleinzoon heeft zeer jeukende pukkeltje over heel zijn lichaampje hij is 3 jaar heeft al zalf van de dokter gehad.helpt niet hij krabt alles stuk.m.v.g mw se pols

Jady, 05-09-2014 15:56 #6
Mijn kleinzoon van 2 jaar en 8 maanden had water gedronken en is daar ziek van geworden en had gisteren koorts 39.8 nu heeft hij bulten of blaasjes op zijn lichaam wat kan het zijn?

Bianca, 02-02-2014 13:32 #5
Onze zoon van 2,5 heeft sinds een paar dagen een wat geirriteerde navel, vooral rood van binnen en een beetje korstig. Rondom de navel heeft hij sinds gisteren ook pukkeltjes gekregen. Dezelfde pukkeltjes zitten ook in zijn gezicht. Hierbij dacht ik eigenlijk aan het koude weer en een verkoudheidje. Alleen de pukkeltjes bij de navel kan ik niet echt matchen daarmee.

Hij zegt zelf geen pijn rond om ( zo'n 1 cm van de navel af ) de navel te hebben. Alleen de navel zelf is gevoelig.
Kan het van de luier of het badderen komen en moeten we het gewoon schoonhouden en afwachten, of is het aan te raden om naar de huisarts te gaan?

Q., 15-01-2013 12:14 #4
Beste,

Ik heb opvallende rode vlekken, het begon in mijn hals, en nu zit het op mijn borst, en op mijn gezicht, het zijn echt vlekken, ze branden soms best erg, en jeukt dan ook. Ik heb geen idee wat het is? Soms zijn ze ook ineens minder, dan zijn het er maar een paar. Nu op dit moment zijn het veel vlekken, en vallen ze heel erg op.

Met vriendelijke groet,

Q.

G. Mulder, 27-10-2012 19:48 #3
Beste,

Mijn dochter is 4 jaar en heeft sinds gisteravond last van haar buik, rond de navel.
's Nachts heeft ze gespuugd en voelde flink warm aan.
In de morgen heeft ze nog 1 keer gespuugd en later even verhoging gehad van 38'C, Geen trek in eten en alles doet haar zeer, ze heeft wel gedronken.
Later op de middag kreeg ze vlekken in haar gezicht, het leken wel brandblaren, kleintjes, later trokken ze weg en kreeg ze een grote op haar wang, dat trok even later ook weer weg.
Vanavond had ze geen koorts, maar voelde erg heet aan (hoofd).
Om de 8 uur heb ik haar een zetpil gegeven.

Ik hoop dat iemand wat advies kan geven,
alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
G.mulder Reactie infoteur, 28-10-2012
De vlekken die u beschrijft doen mij denken aan vlekken door (in)spanning. Echte vlekjesziekten zijn makkelijk te herkennen door vlekken die verschijnen en ook enkele dagen aan blijven houden. Maar ook deze kinderziekten zijn in de meeste gevallen probleemloos te doorlopen voor een kind. Laat je dochter vooral voldoende drinken. Verhoging van 38 graden is geen probleem. Laat haar zelf bepalen hoe ze wil liggen of zitten. Met of zonder deken: zelf voelt je dochter aan wat goed voelt.

Blijven de klachten lang aanhouden of komt er stevige koorts bij kijken, ga dan even langs een arts. Ook hevige diarree of overgeven kan uitdroging tot gevolg hebben en moet door een arts onderzocht worden.

J. Verwaarst, 23-10-2012 13:06 #2
Hallo,

Mijn dochter heeft uitslag in haar gezicht, handen en armen. Ze geeft aan jeuk te hebben maar ze heeft geen koorts. Wat kan het zijn en kan ik iets doen om de jeuk te verminderen.
Mijn zoon lijkt dezelfde vlekjes te krijgen in zijn gezicht en armen. Hij is bijna 2 mijn dochter is bijna 4 jaar.
Ik hoor graag een reactie!
vriendelijke groet,
J. Verwaarst Reactie infoteur, 23-10-2012
Ik kan niet uit uw verhaal opmaken om welke kinderziekte het mogelijk zou gaan. Niet ieder kind krijgt koorts bij een kinderziekte. Jeuk kan verminderd worden door het gebruik van schudsel of mentholpoeder. Gebruik dit nooit bij vlekjes of bultjes die open zijn gekrabd. Een kinderziekte is zeer besmettelijk. Beter is om de kinderen thuis te houden totdat de ziekte voorbij is. Kinderen met koorts moeten voldoende drinken.

Niet altijd betekent uitslag een kinderziekte. Soms is een kind allergisch voor een stof/voedsel. Wanneer het echter om twee kinderen tegelijk gaat, is die kans kleiner.

Dr Pipi, 18-08-2012 07:37 #1
Er staat een ernstige fout in dit artikel. De zesde ziekte is namelijk ongevaarlijk tijdens de zwangerschap, juist de vijfde ziekte brengt (in sommige gevallen) ernstige risico's voor het kind mee. Reactie infoteur, 19-08-2012
Bedankt voor het opmerken van deze verwisseling. Artikel is aangepast.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 19-08-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!