InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hepatitis A, B, C, D, E, F en G

Hepatitis A, B, C, D, E, F en G

Hepatitis A, B, C, D, E, F en G Hepatitis is een ontsteking van de lever. Er zijn zeven verschillende vormen van hepatitis. Twee hiervan, hepatitis A en B, komen het meest voor. Hoe deze ziekte te herkennen, via welke weg wordt hij opgelopen en hoe is de behandeling van hepatitis?

Hepatitis

Bij hepatitis is er sprake van een ontsteking van de lever. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door micro-organismen of door giftige stoffen. Een ontsteking van de lever heeft als gevolg dat deze zijn werk niet meer goed kan uitvoeren. Een niet behandelde hepatitis kan uiteindelijk tot de dood leiden. Er bestaan vaccinaties tegen hepatitis A en B.

Hepatitis A

Deze vorm wordt opgelopen door het eten of drinken van besmet water en voedsel. Ook uitwerpselen zijn een bron van besmetting. Het wordt veroorzaakt door een picornavirus. De ziekte breekt uit na twee tot zes weken. De symptomen zijn: vermoeidheid, een slechte eetlust, misselijk, soms treedt er ook geelzucht op. De lever is sterk vergroot, dit geeft pijnklachten in de buik. Kinderen hebben vaak geen tot weinig klachten. De ziekte duurt zes tot acht weken. In de meeste gevallen verloopt hepatitis A goedaardig. In een klein aantal gevallen verloopt de infectie slecht met de dood als gevolg. Mensen met een andere leveraandoening hebben een verhoogd risico hierop.

Behandeling: De behandeling bestaat uit de bestrijden van de symptomen. Een werkend medicijn tegen hepatitis A is er niet. Wel kan er gevaccineerd worden tegen hepatitis A. De bescherming is zes tot twaalf maanden, na een tweede injectie is de bescherming tien tot twintig jaar.

Hepatitis B

Deze vorm wordt ook wel serumhepatitis genoemd. Hij verloopt ernstiger dan hepatitis A. Een hepadnavirus is de veroorzaker. Besmetting vindt plaats via bloed, speeksel, geslachtsverkeer, menstruatiebloed en besmette naalden. Zwangere vrouwen kunnen hun baby tijdens de geboorte besmetten. De incubatietijd bedraagt zes tot negen maanden. De symptomen zijn: griepachtige verschijnselen waardoor er vaak niet aan een besmetting met hepatitis wordt gedacht, in een enkel geval treedt er geelzucht op. De ziekte duurt twee tot zes weken, maar meestal voelt men zich langer vermoeid. In één procent van de gevallen verloopt hepatitis B ernstig, waardoor de lever ophoudt met functioneren. Een levertransplantatie is dan nodig, anders zal de patiënt sterven. Een volwassene zal in 95% van de gevallen volledig genezen, een kind slechts in 5% van de gevallen. Mensen met hepatitis B hebben een verhoogd risico op leverkanker of levercirrose. In 10% van de gevallen blijft de patiënt drager van hepatitis B.

Behandeling: Wanneer iemand in aanraking komt met een besmette naald, moet deze zo snel mogelijk beschermd worden met een antiserum. De behandeling bestaat net als bij hepatitis A uit het bestrijden van de klachten. Ook voor hepatitis B is er een vaccinatie. In de meeste landen zit deze vaccinatie in het standaard entingspakket, in Nederland echter wordt deze alleen aan risicogroepen gegeven.

Hepatitis C

Deze vorm komt voornamelijk voor onder drugsgebruikers. Deze leverontsteking verloopt in de meeste gevallen chronisch. Besmetting gebeurt via geïnfecteerde naalden, bloedtransfusies (vooral in bepaalde landen), tatoeages die gezet zijn met besmette naalden. De symptomen zijn een lange vermoeidheid die maanden aan kan houden. Er kunnen zich leverafwijkingen als levercirrose of leverkanker voordoen.

Behandeling: Er is geen gericht medicijn tegen hepatitis C. De behandeling richt zich op het bestrijden van de klachten. Er is ook geen vaccinatie tegen deze zeikte mogelijk. Voorkomen bestaat uit het vermijden van besmette naalden en bloed.

Hepatitis D

Dit deltavirus komt voor bij mensen die een hepatitis B besmetting hebben opgelopen. Besmetting vindt plaats via bloedcontact en geslachtsgemeenschap. Vooral onder drugsgebruikers komt hepatitis D vaker voor. De symptomen zijn hetzelfde als die bij een hepatitis B infectie: vermoeidheid, spierpijn, griepachtige verschijnselen. Er kan geelzucht optreden. Deze ziekte kan zorgen voor een snel verlopen hepatitis infectie die chronisch kan verlopen. Behandeling bestaat uit het aanpakken van de symptomen en veel rust.

Hepatitis E

Deze vorm is gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Hij verloopt net als bij hepatitis A maar kan geen dragerschap veroorzaken. Deze vorm van hepatitis komt vooral in de tropen voor.

Hepatitis F

Hepatitis F, of het Toga virus, werd in 1994 ontdekt bij slechts één persoon en daarna nooit meer ontdekt. Er weden virale deeltjes ontdekt in de ontlasting. Injectie in de bloedbaan van resusaapjes resulteerde in een vorm van hepatitis, die hepatitis F werd genoemd.

Hepatitis G

Geen zuivere vorm van hepatitis, en lijkt geen ziekte te veroorzaken. Het virus werd in 1995 ontdekt. Bij mensen met HIV lijkt het virus langer te kunnen leven. Het wordt ook wel het GB virus C genoemd.
Gerelateerde artikelen
Hepatitis B; risico en behandelingHepatitis B; risico en behandelingHepatitis B is een ernstige en grillige ziekte, die grote schade aan de lever kan aanbrengen. Helaas komt het wereldwijd…
De virusziekte hepatitis A, B en C en behandelingDe virusziekte hepatitis A, B en C en behandelingHepatitis is een virusziekte waarbij de lever ontstoken is. Dit verstoort de galstroom en het vermogen van de lever om g…
Hepatitis C: symptomen, besmetting, behandeling en gevolgenHepatitis C: symptomen, besmetting, behandeling en gevolgenHepatitis C is een ernstige besmettelijke ziekte, die gepaard gaat met een ontsteking van de lever. De ziekte wordt over…
Infectieziekten bij kinderen Hepatitis BHepatitis B is een ontsteking aan de lever, waarbij een kindje met name last heeft van lichte koorts, vermoeidheid, pijn…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hepatitis_F_virus
  • http://en.wikipedia.org/wiki/GB_virus_C

Reageer op het artikel "Hepatitis A, B, C, D, E, F en G"

Reacties

Jojo, 12-06-2016 11:21 #2
Waarom geen lijst met de daarin vermelde anti-virale middelen?

Siem Tol, 09-03-2014 11:57 #1
Ervaringen met de bestrijding van het toga virus?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 20-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!