InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De virusziekte hepatitis A, B en C en behandeling

De virusziekte hepatitis A, B en C en behandeling

De virusziekte hepatitis A, B en C en behandeling Hepatitis is een virusziekte waarbij de lever ontstoken is. Dit verstoort de galstroom en het vermogen van de lever om giftige stoffen uit het bloed te zuiveren, belangrijke stoffen aan te maken en om glucose, vitaminen en mineralen op te slaan. De infectie wordt veroorzaakt door verschillende types van het virus die gekenmerkt zijn door vormen van hepatitis zoals A, B, C en D.

Hepatitis A

Tussen de besmetting en het verschijnen van de symptomen liggen ongeveer 2 weken tot 2 maanden. Daarna verschijnen er symptomen als vermoeidheid, niet lekker voelen, misselijkheid, maagpijn, gele verkleuring van de huid of donkere urine.Bij een klein aantal van de patiënten ontstaat er een ernstig leverfalen. In de meeste gevallen genezen ze zonder behandeling en zonder complicaties. Patiënten worden daarna immuun, zodat ze niet opnieuw besmet kunnen raken. Hepatitis A is een ziekte die gewoonlijk wordt overgebracht door water te drinken dat het hepatitis A-virus bevat of door verse groenten of fruit te eten dat gewassen is in het vervuilde water. Besmetting kan ook van persoon op persoon plaatsvinden.

Hepatitis B

Bij deze vorm gaat de infectie vaak onopgemerkt voorbij. Soms lijkt het ook gewoon griep te zijn, hoewel er ook symptomen kunnen zijn zoals genoemd bij hepatitis A. Sommige patiënten genezen zonder er iets aan over te houden en worden immuun na de genezing. Ze kunnen ook geen andere mensen meer besmetten. Bij een klein aantal personen (5 tot 10 procent) kan de ziekte chronisch worden, dat wil zeggen dat de virus wel kan overbrengen op anderen. Hepatitis word overgebracht via seksuele contacten, door bloedtransfusies, door vervuilde naalden of van moeder op kind tijdens de zwangerschap.

Hepatitis C

Besmetting met hepatitis C treedt vooral op door bloedtransfusies of vervuilde naalden. Minder vaak wordt de ziekte overgedragen via seks of van moeder op kind. In veel gevallen is het niet mogelijk de oorzaak van de besmetting te achterhalen.
Meer dan 90 procent van de patiënten heeft geen symptomen als ze deze ziekte krijgen. Meestal komt de ziekte aan het licht na onderzoek of als er symptomen optreden van chronische hepatitis.

Behandeling van hepatitis

  • Er bestaat geen behandeling voor de infectie. Daarom wordt er aangeraden om rust te houden en een geschikt dieet te volgen met voldoende eiwitten en weinig vet tot het gehalte in het bloed is afgenomen.
  • Drink voldoende vocht en vermijd bepaalde medicijnen die de lever vergiftigen (zoals pijnstillers en kalmeringsmiddelen).
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De virusziekte hepatitis A, B en C en behandeling"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 16-08-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!