InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hepatitis A (leverontsteking)

Hepatitis A (leverontsteking)

Hepatitis A (leverontsteking) Hepatitis A is één van de virussen die hepatitis (leverontsteking) veroorzaken kan. Hepatitis A kan opgelopen worden door besmet voedsel en drinkwater, of door direct contact met een besmette persoon. Hepatitis A kent diverse symptomen, waaronder misselijkheid en braken, pijn rechtsboven in de buik en soms geelzucht. Een behandeling van hepatitis A bestaat er niet echt, men kan zich echter wel laten vaccineren voor hepatitis A.

Hepatitis

Hepatitis is een ontsteking van de lever, die doorgaans veroorzaakt wordt door een virus. Bacteriën en virussen kunnen de lever via de algemene circulatie of vanuit de darmen bereiken. Dit kan abcesvorming tot gevolg hebben. Op dit moment wordt er onderscheid gemaakt tussen vijf virussen die hepatitis veroorzaken: hepatitis A, hepatitis B, hepatitis C, hepatitis D en hepatitis E.

Hepatitis A

Bij hepatitis A bereikt het virus de lever door middel van besmet voedsel in het darmkanaal. Hepatitis A is erg besmettelijk en wordt met name overgegeven door besmet voedsel of drinkwater, of direct contact van de slijmvliezen tussen twee personen. Hepatitis A kent een incubatietijd van twee tot zes weken. Vervolgens treden er plotseling een aantal klachten op:
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Vermoeidheid
  • Geelzucht (komt met name bij volwassenen voor)
  • Pijn rechtsboven in de buik

Door middel van bloedonderzoek kan vastgesteld worden of er sprake is van hepatitis A.

Behandeling van hepatitis A

Het virus tast diverse cellen in de lever aan. De cellen zwellen en blokkeren op die manier de galafvoer. De meeste mensen genezen na zes tot acht weken volledig. Veel mensen blijven echter nog lange tijd restklachten houden. Er is helaas geen echt medicijn tegen hepatitis A. Er zijn echter wel zeer geschikte vaccinaties tegen hepatitis A.

Wanneer men een korte reis gaat maken maar normaal niet vaak op vakantie gaat, is een injectie met antistoffen een aanrader. Dit is geen werkelijk vaccin, omdat men de antistoffen niet zelf aanmaakt, maar men ze toegediend krijgt. Deze antistoffen blijven gedurende zes tot tien weken in het lichaam aanwezig.

Wanneer men vaker op reis gaat, of gedurende langere tijd op reis gaat, is een vaccinatie handig. Door de vaccinatie wordt het lichaam aangespoord tot het aanmaken van antistoffen tegen het hepatitis A virus. Deze antistoffen blijven vervolgens gedurende tien jaar in het lichaam aanwezig.
Gerelateerde artikelen
Hepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis is een ontsteking van de lever. Er zijn zeven verschillende vormen van hepatitis. Twee hiervan, hepatitis A en…
Hepatitis B (serumhepatitis)Hepatitis B is een leverontsteking die verpreidt wordt via de huid en slijmvliezen. Deze virussen zijn niet zo sterk, sl…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BHepatitis B is een leverontsteking die men krijgt door besmetting met het hepatitis B-virus. Men kan acute, chronisch ac…
Hepatitis B; risico en behandelingHepatitis B; risico en behandelingHepatitis B is een ernstige en grillige ziekte, die grote schade aan de lever kan aanbrengen. Helaas komt het wereldwijd…
Vaccinatie voor op vakantieDe meeste reizigers denken wel aan een vaccinatie als ze naar een ver (tropisch) land gaan. Maar bij een tripje naar Bul…
Bronnen en referenties
  • Ford, D. H. et al. (2009). Het grote medische handboek

Reageer op het artikel "Hepatitis A (leverontsteking)"

Reacties

Andries, 27-04-2017 04:09 #2
Geachte,

Ik ben als zuigeling met een leverafwijking geconfronteerd. Kon geen moedermelk of babyvoeding verdragen. Had een gele huidskleur. Mijn ouders evenals de geneesheren zijn inmiddels overleden. Kan niet vragen welke hepatitis het was. Weet u een antwoord? Drink niet meer sedert enkele maanden. Word volgende maand 65 jaar. Rook niet meer. Heeft men wettelijk het recht een levertransplantatie te weigeren?

Met de meeste achting,

Andries

Fred Smiers, 17-07-2011 19:59 #1
Hoe weet je of je al of niet bent ingeënt voor Hepatitis A en DTP.
als kind heb ik tegelijk met mijn broers en zussen de Geeling! gehad.
is dat die Geelzucht? ben ik dan nu automatisch beschermd?
of is een vaccin toch raadzaam? Reactie infoteur, 18-07-2011
Ik zou contact opnemen met je huisarts, ik denk dat die je wel verder kan helpen.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 15-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!