InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis B

De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis B

De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis B Hepatitis B is een leverontsteking die men krijgt door besmetting met het hepatitis B-virus. Men kan acute, chronisch actieve en chronische inactieve hepatitis B hebben. Chronisch actieve hepatitis B dient men te behandelen. Men kan het virus krijgen door onveilig seksueel contact of bloedcontact. De symptomen zijn pijn rond de leverstreek en normale ziekteverschijnselen. Soms ervaart men echter helemaal niets. Lees hieronder meer over de oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis B.

Over Hepatitis B

Hepatitis B wordt veroorzaakt door het hepatitis B-virus. Dit virus heeft een voorkeur om zich te nestelen in levercellen, maar kan ook in lichte hoeveelheden aanwezig zijn elders in het lichaam. Echter alleen in de lever veroorzaakt het virus schade. De leverontsteking kan ernstig of minder ernstig van vorm zijn. Ongeveer 400 miljoen mensen zijn wereldwijd chronisch geïnfecteerd met het virus. In Nederland dragen tussen de 30.000 en 60.000 mensen het virus bij zich. Hepatitis B is te behandelen en men kan zo ernstige gevolgen zoals leverfalen, levercirrose en leverkanker voorkomen. De ziekte kan echter ook chronisch en blijvend worden, waardoor men blijvende leverschade ondervindt en zelfs kan sterven.

De lever

De lever is een groot orgaan van ons lichaam dat veel functies heeft. Het bevindt zich boven in de buikholte en heeft bescherming van de ribben. De lever is de stofzuiger van ons lichaam. Het breekt alle schadelijke stoffen af in ons lichaam, zet deze stoffen om en scheidt ze vervolgens uit. Dit gaat gepaard met een hoop chemische processen.
Belangrijke taken van de lever:
  • Omzetting en aanmaak van suikers.
  • Omzetting en aanmaak van eiwitten.
  • Omzetting en aanmaak van vetten.
  • Aanmaak van gal.
  • Het ontgiftigen van het menselijk lichaam.

Oorzaken

Hepatitis B ontstaat als men besmet raakt met het hepatitis B-virus. Deze besmetting kan optreden door onveilig seksueel contact, door bloedcontact en door andere bloedproducten. Daarnaast kan het virus ook van moeder op kind worden overgedragen rond de bevalling. Het virus kan niet zonder bloed worden overgedragen, dus uit dezelfde kopjes drinken is geen risico. Tongzoenen of tandenpoetsen kan wel weer een risico zijn, omdat daar soms bloed bij vrij komt.
Het woord hepatitis staat voor leverontsteking. Leverontsteking kan verschillende oorzaken hebben. Als de leverontsteking door een virus optreedt, noemen we dat virale hepatitis. Omdat hepatitis B optreedt door infectie met het hepatitis B-virus, noemen we hepatitis B een virale hepatitis.

Symptomen

Als je geïnfecteerd bent met het hepatitis B-virus, dan kan je erg ziek worden. Het is echter ook mogelijk dat je niets van de infectie merkt. Dit betekent niet dat men dan niet besmettelijk is voor anderen. Men kan acute hepatitis B hebben, chronische actieve hepatitis B of chronische inactieve hepatitis B.

Acute hepatitis B

Als men acute hepatitis B heeft - wat gewoonlijk 90 dagen na de besmetting optreedt - dan kan men klachten ervaren die men normaal ook ervaart bij ziekte. Dit zijn koorts, verminderde eetlust, kleurloze ontlasting, gewichtsverlies, en spierpijn. Het kan echter ook zijn dat men geen klachten heeft. Bij de mensen die acute hepatitis B hebben verdwijnt de ziekte na enkele maanden. 9 van de 10 mensen geneest dan ook van deze vorm van hepatitis B. Men is immuun geworden voor de ziekte en kan andere mensen niet meer besmetten. Als men echter het virus behoudt, dan treedt er chronische actieve of inactieve hepatitis op. Men blijft dan besmettelijk voor andere mensen.

Chronische inactieve hepatitis B

Men spreekt gewoonlijk van chronische hepatitis B als men na zes maanden ziekte nog steeds ziek is. Ongeveer 5-10% van de mensen die geïnfecteerd is met het hepatitis B-virus krijgt chronische hepatitis.
Als men drager is van het virus, maar er geen ziekteactiviteit meer te meten is in het bloed, dan spreekt men van chronische inactieve hepatitis. De maat voor de aanwezigheid van het virus zal positieve waardes aannemen. Inactieve hepatitis B is op lange termijn niet ernstig. Wel dient men onder controle van de arts te blijven, omdat inactieve hepatitis B om onduidelijke redenen weer actief kan worden.

Chronische actieve hepatitis B

Bij een klein aantal mensen is het lichaam niet in staat het hepatitis B-virus op te ruimen. Men zal dan blijvend het virus in actieve vorm hebben. Dit betekent niet dat er ook blijvend klachten zullen zijn. Het kan zijn dat een patiënt met chronische actieve hepatitis B geen klachten heeft - net als bij acute hepatitis B - maar het kan ook zijn dat de patiënt vermoeidheidsaanvallen krijgt en pijn rondom de lever. Bij chronische actieve hepatitis B treedt er langdurige schade op aan de lever. De lever is immers langdurig ontstoken, hetgeen littekens op kan leveren in de lever. Hierdoor kan de leverwerking verminderen, hetgeen complicaties voor de rest van het lichaam op kan leveren. Er kan levercirrose optreden, of bijvoorbeeld leverencefalopathie.

Behandeling

Patiënten met chronische actieve hepatitis B komen in aanmerking voor een behandeling. Bij hen is immers het virus nog in actieve vorm aanwezig en tast het de lever aan. Bij chronische inactieve hepatitis B is een behandeling geen noodzaak, men ondervindt geen schade van het virus. Wel moet de patiënt oppassen omdat hij nog besmettelijk is.
De behandeling van hepatitis B bestaat uit een PEGinterferonkuur. Dit zijn enkele injecties die het afweersysteem stimuleren. Het effect van deze kuur kan blijvend zijn, maar de bijwerkingen mogelijk ernstig. Daarnaast zijn er ook tabletten te verkrijgen. Deze zijn gemakkelijker in gebruik en geven nauwelijks bijwerkingen. Het is echter mogelijk dat de patiënt resistent raakt voor deze middelen. Het is daarom aan de arts om te kijken welke middelen de patiënt nodig heeft. Na de behandeling is het virus in de meeste gevallen niet opgeruimd, maar zijn de ziekte-effecten wel verdwenen. De patiënt blijft dan nog besmettelijk.

Besmetting voorkomen

Het is belangrijker om het hepatitis B-virus niet te krijgen, dan ervan te moeten genezen. Er zijn verschillende methoden om het virus niet te krijgen.
  • Vrij veilig
  • Vermijd bloedcontact
  • Vaccinatie (speciaal voor risicogroepen)
© 2012 - 2017 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis is een ontsteking van de lever. Er zijn zeven verschillende vormen van hepatitis. Twee hiervan, hepatitis A en…
De virusziekte hepatitis A, B en C en behandelingDe virusziekte hepatitis A, B en C en behandelingHepatitis is een virusziekte waarbij de lever ontstoken is. Dit verstoort de galstroom en het vermogen van de lever om g…
Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingChronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingDe spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de g…
Wat je moet weten over Hepatitis BHepatitis B is een ziekte aan de lever die in sommige gevallen dodelijk kan zijn. Volgens schattingen overlijden er jaar…
Bronnen en referenties
  • Brochure hepatitis B 2012 van http://www.hepatitis.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hepatitis_B

Reageer op het artikel "De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis B"

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 22-08-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!