InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandeling

Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandeling

Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandeling De spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de galblaas. De lever heeft ook andere belangrijke functies. De lever maakt, met gebruik van producten van de spijsvertering, nieuwe stoffen zoals eiwitten en vetten. De lever kan ontstoken raken: hepatitis. Een leverontsteking kan acuut of chronisch zijn. Wat zijn de oorzaken en symptomen van chronische hepatitis? Hoe wordt de diagnose gesteld en welke mogelijkheden zijn er om een chronische leverontsteking te behandelen?

Inhoud artikel

Acute en chronische hepatitis

Hepatitis kan acuut of chronisch zijn. Bij acute hepatitis heb je te maken met een plotselinge, kortdurende leverontsteking met verschillende oorzaken. Meestal is de oorzaak besmetting met een van de verschillende hepatitisvirussen. Bij chronische hepatitis is er sprake van een ontsteking van de lever door verschillende oorzaken, die langer dan zes maanden duurt.

Chronische hepatitis

Chronische hepatitis is een ontsteking van de lever door verschillende oorzaken. Het is een leverontsteking die langer dan zes maanden aanhoudt, soms duurt de aandoening jaren. De klachten zijn vaak niet ernstig maar de lever kan wel langzaam aangetast worden, hierdoor ontstaat levercirrose. Bij levercirrose is een grote hoeveelheid leverweefsel vervangen door bindweefsel, hierdoor gaat de functie van de lever steeds verder achteruit. Uiteindelijk zal het leiden tot leveruitval. Bij mensen met chronische hepatitis en cirrose is de kans dat ze leverkanker krijgen groter.

Oorzaken chronische hepatitis

Chronische hepatitis kan veroorzaak worden door:
  • Een virusinfectie;
  • Een auto-immuunreactie: het afweersysteem van het lichaam valt levercellen aan, waarom is niet bekend, het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen;
  • Bepaalde medicijnen: bijvoorbeeld middelen tegen tuberculose;
  • Overmatige gebruik van drank;
  • Bepaalde stoornissen in de stofwisseling: bijvoorbeeld hemochromatose;
  • Het hepatitis C, B en D virus kunnen verantwoordelijk zijn voor chronische hepatitis;
  • Het meest berucht is het hepatitis C virus.

Symptomen chronische hepatitis

Soms veroorzaakt chronische hepatitis geen klachten. Zijn ze er wel dan kunnen ze variëren van licht tot zwaar:
  • De eetlust wordt minder, dit leidt tot afvallen;
  • Een vermoeid gevoel;
  • Pijn in de buik;
  • De huid wordt geel;
  • Oogwit wordt geel;
  • De buik zwelt op.

Is er sprake van cirrose dan kan hoge bloeddruk ontstaan in de bloedvaten die het spijsverteringsstelsel koppelen met de lever. De druk kan leiden tot bloedingen in het spijsverteringskanaal. Levercirrose kan leiden tot leveruitval en erger.

Diagnose chronische hepatitis

De huisarts zal lichamelijk onderzoek doen en een bloedtest doen om de functie van de lever te controleren. Ook moet worden onderzocht wat de oorzaak is van de hepatitis. Om de diagnose te bevestigen kan een echoscopie uitgevoerd worden. Een leverbiopsie kan gedaan worden om te kijken hoe erg de beschadiging is.

Behandeling chronische hepatitis

  • Als het hepatitis B of C virus de oorzaak is dan kan er behandeld worden met antivirale medicijnen. Om ervoor te zorgen dat de infectie niet terugkeert moeten de medicijnen vaak een lange tijd worden toegediend. Het is erg belangrijk dat er gelet wordt op de bijwerkingen, deze kunnen ernstig zijn. De gezondheid van de persoon moet heel goed in de gaten worden gehouden.
  • Is een auto-immuunreactie de oorzaak dan moet iemand meestal de rest van het leven behandeld worden met corticosteroïden. Soms samen met medicijnen die de afweer onderdrukken.
  • Is een medicijn de oorzaak van de chronische hepatitis dan volgt er meestal een langzaam herstel als het middel wordt gestopt.
  • Als een stofwisselingsstoornis de oorzaak is, dan moet deze behandeld worden. De beschadiging van de lever zal afgeremd worden.

Prognose chronische hepatitis

De prognose hangt af van de oorzaak van de chronische hepatitis. Bij chronische virale hepatitis kan het heel lang duren voordat er problemen als cirrose en leveruitval optreden. Mensen met chronische hepatitis hebben meer kans op leverkanker, vooral bij hepatitis B of C virus. Als chronische hepatitis veroorzaakt door een auto-immuunreactie niet behandeld wordt dan krijgt een op de twee mensen na vijf jaar uitval van de lever. Is een stofwisselingsstoornis de oorzaak dan wordt het langzaam slechter en eindigt het vaak met leveruitval. In dat geval kan gekeken worden of een levertransplantatie mogelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BHepatitis B is een leverontsteking die men krijgt door besmetting met het hepatitis B-virus. Men kan acute, chronisch ac…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CHepatitis C is een leveronsteking die bij ongeveer 60.000 Nederlanders en 250 tot 300 miljoen mensen wereldwijd voorkomt…
Hepatitis C: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseHepatitis C: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseHepatitis is een ontsteking aan de lever en wordt veroorzaakt door een virus. Bij een op de vijf mensen gaat hepatitis C…
Bronnen en referenties
  • Mlds.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandeling"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!