InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de pols

Pijn aan de pols

Pijn aan de pols Pijn aan of in de pols is een klacht die vaak voorkomt. De polsen zijn erg beweeglijk en vangen soms harde klappen op. Ook wordt er veel van de pols gevraagd tijdens sport of werk. Een polsblessure is snel opgelopen. De pols kan ook onderhevig zijn aan slijtage. Reuma geeft ook pijnklachten. Een overbelasting of een ontsteking is ook soms de oorzaak.

Pijn aan de duimzijde van de pols

Pijn in de pols kan zich op verschillende plaatsen uiten. Wanneer de pijn zich aan de binnenkant van de pols bevindt spreken we ook wel van de duimzijde. Een belangrijke oorzaak is een peeskokerontsteking. Pezen worden omgeven door een koker, de peeskoker of peesschede genoemd. Wanneer deze koker ontstoken raakt is de pijn vaak voelbaar aan de duimzijde van de pols. Overbelasting van de pols is hier de oorzaak van. Het buigen of het strekken van de duim is pijnlijk, evenals het draaien van de pols. Later kunnen deze klachten zich uitbreiden naar de onderarm. Soms ontstaan de klachten vrij acuut, in andere gevallen zijn ze al langer aanwezig en worden ze steeds heviger. Bij een peeskokerontsteking raakt de peesschede/koker vernauwd waardoor de pees niet meer goed kan bewegen.

Behandeling bestaat uit rust, medicijnen zoals ontstekingsremmers en pijnstillers of een injectie met corticosteroïden. Soms is het beter een spalk te dragen gedurende twee tot vier weken. Wanneer dit allemaal niet helpt zal er operatief worden ingegrepen. De peeskoker wordt verruimd waardoor de pees weer meer ruimte krijgt. Uiteindelijk zal hiermee de ontsteking afnemen en zullen de klachten geheel verdwijnen.

Een andere oorzaak voor pijn aan de duimzijde is een peesontsteking, waarbij de pezen zelf ontstoken raken. De oorzaak is ook nu weer overbelasting. De behandeling bestaat uit rust, ontstekingsremmers en pijnstillers. Er kan ook een injectie met corticosteroïden worden toegediend.

De pinkzijde doet pijn

Aan de andere kant, de buitenkant, kan de pols ook pijn gaan doen. Er is dan sprake van pijn aan de pinkzijde. Vaak ligt de oorzaak bij het TFCC. Dit complex bestaat uit banden en kraakbeen dat de ellepijp, het spaakbeen en een deel van de handwortelbeenderen met elkaar verbindt. Er kan een scheur in het TFCC ontstaan, bijvoorbeeld door een val of een klap op de pols. Ook ouderdom en slijtage speelt een rol. Symptomen zijn pijn aan de pinkzijde, maar ook belasten van deze zijde doet pijn. De pijn kan plotseling ontstaan na een val, maar ook langere tijd aanwezig zijn zoals bij slijtage (artrose).

Behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Bij artrose worden vaak pijnstillers voorgeschreven, maar een operatie is ook mogelijk. Hierbij wordt de ellepijp verkort waardoor deze minder belast wordt. Een scheur in het TFCC kan gehecht worden. Ook dit gaat middels een operatie. Vaak wordt er na de operatie een spalk aangebracht en is fysiotherapie aan te raden. Ook mag er na een operatie niet getild worden met de pols totdat deze weer genezen is.

Gebroken pols

Een polsfractuur of gebroken pols is niet altijd te voorkomen. Bij een val strekken we automatisch de armen om de val te breken. Hierbij breekt de pols soms. Een botbreuk doet voornamelijk pijn bij bewegen van de pols. De pols kan gedeeltelijk gebroken zijn (gesloten fractuur) of helemaal gebroken zijn (open fractuur). Soms steekt er zelfs een stuk bot door de huid of onder de huid. Soms is osteoporose (botontkalking) de oorzaak van een snelle botbreuk aan de pols.

Afhankelijk van de breuk wordt de pols gezet en daarna gegipst, of moet er operatief worden ingegrepen. Een mooie botbreuk hoeft dus niet operatief behandeld te worden. Dit is alleen nodig wanneer de botdelen niet goed tegenover elkaar liggen. Soms geneest een mooie botbreuk toch niet zoals gewenst en is operatie alsnog nodig. Het herstel kan 4 tot 12 weken duren, afhankelijk van de breuk en de leeftijd van de patiënt.

Carpaal Tunnel Syndroom

De carpale tunnel bevindt zich in de onderarm en de pols en bevat een zenuw en pezen. Door schildklierproblemen of tijdens de zwangerschap kan deze tunnel vernauwd raken. De zenuw die in de tunnel loopt raakt daardoor bekneld. Er ontstaat gevoelloosheid of tintelingen in de vingers en soms in de pols. Vaak verdwijnen deze klachten wanneer er even met de pols geschud wordt. Na de zwangerschap verdwijnen deze klachten meestal snel weer. Ook kan er een ontstekingsremmer worden toegediend. In ernstige gevallen wordt de tunnel geopend en groter gemaakt, waardoor de zenuw weer meer ruimte krijgt.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de pols? Oorzaken, behandeling & tips bij polspijnPijn aan de pols? Oorzaken, behandeling & tips bij polspijnDe pols is een belangrijk gewricht bij het uitvoeren van tal van activiteiten, denk bijvoorbeeld aan het werken aan de p…
Pijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke polsPijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke polsPijn in pols en polsklachten, wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn aan de pols? We bespreken een aantal mogelijke oor…
Polsartritis: Oorzaken van gewrichtsontsteking in polsPolsartritis: Oorzaken van gewrichtsontsteking in polsPolsartritis treedt op wanneer de normaal gladde kraakbeenoppervlakken van de polsgewrichten zijn weggesleten en botten…
Gezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de polsGezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de polsEen gezwollen pols of polszwelling is meestal een symptoom van een traumatische verwonding, waaronder verstuikingen van…
Bronnen en referenties
  • Handpolsexpertise.nl
  • http://www.handenpolsexpertise.nl/aandoeningen/pols/tfcc-letsel/algemeen.html

Reageer op het artikel "Pijn aan de pols"

Reacties

Lamyns Lieve, 20-12-2016 23:07 #5
Ben gevallen, mijn twee polsen op de tramrails, mijn handen staan licht naar binnen, dacht dat ze gebroken waren, nu is er pijn aan de pinkzijde, en beide kanten vertonen een dikke pees of spier?

Fred Te Dorsthorst, 28-10-2015 16:20 #4
Hallo,

ik lijk "peeskoker" / "peesontstekings" klachten aan de duimzijde van mijn linkerpols te hebben, maar dat is de pols die ik het minste gebruik.
terwijkl ik overal lees dat dergelijke klachten juist door overbelasting komen.

mijn vraag: zijn er nog andere oorzaken?

bedankt voor uw reactie.

mvrgr
Fred

B., 05-06-2015 19:18 #3
Aanvulling:
Inmiddels maand verder. Pijn rechts is geheel weg, links licht aanwezig. Het duurde zo'n beetje 8 á 10 dagen na de cortisone injectie voordat ik echte afname van pijn merkte. Het gevoel van pijn ging langzaam over in een gevoel van stijfheid dat vervolgens weer overging in lichte tintelingen in linker- als rechterhand (duimtoppen en pinken) en meer gevoeligere vingertoppen aan beide handen. Gelukkig neemt ook dit langzaamaan af. Wellicht dat de manuele therapie hier een rol in heeft gespeeld waarbij er gefocust werd op de zenuwen vanaf de nek tot aan de vingertoppen.

Mezelf opgelegd om nog een maand rust aan te houden, zo veel mogelijk ontzien (zoals het tillen van zaken die normaal met een hand getild worden nu met 2 handen tillen), andere werkzaamheden voor zover mogelijk en zo min mogelijk repeterende handeling zoals gebruik van laptop/pc/gsm. Vooral dat laatste is een remmende factor gebleken. Vaak aan het eind van de dag toch een zeurend, vermoeid gevoel in de polsen.

Ook het gebruik van de braces heb ik na 2 weken al beperkt tot maximaal 4 uur en na nog een week de braces terzijde gelegd. Reden? Een dof gevoel in het gebied waarop geleund met name de muishand en handen als ijsklompjes.

B., 26-04-2015 19:27 #2
Sinds half jaar pijn aan pinkzijde zowel linker- als rechterpols. Voor de klacht bokste/kickbokste (2xp/w) en trainde ik veel met eigen lichaam (4xp/w) waarbij er veel sprake was van druk- en trekkrachten.
Constante pijn is aanwezig in gebied rond os pisiform en os triqetrum. Verder onderzijde ellepijp geïrriteerd met uitschieters naar elleboog. Kracht in hand neemt niet af, geen tintelingen in hand.

Na een aantal huisarts bezoeken uiteindelijk doorverwezen (maart 2015). Aantal zaken uitgesloten zoals PT artrose of TFCC/Carpaal Tunnel Syndroom. Blijkt echter lastig diagnose te stellen. Wordt gehouden op peesontsteking door overbelasting. Zowel links als rechts brace gekregen en zoveel mogelijk rust. Door aanhouden klachten, vooral links, afgelopen week (21-04) wederom naar plastisch chirurg in UMC/CMH. Röntgenfoto gemaakt van linkerpols. Ruimtes tussen polsbotjes zoals het hoort, verder geen bijzonderheden. Besloten om cortisone injectie te nemen. Rust in deze is wederom m.i het belangrijkste dus een combinatie van injectie en rust zou hopelijk het gewenste effect moeten geven.

Peter Steenland, 13-10-2014 09:47 #1
Dag allemaal,

Ik heb al ruim een jaar te maken met pijn aan de pinkzijde van mijn pols. Ik fitness vaak. Ik doe aan krachttraining. Iedere keer als het weer komt opspelen ga ik naar de fysio en dan gaat het weer 5-6 weken. Toch blijft het iedere keer terugkomen.
Heeft iemand advies voor mij?

Dank je wel,
Peter Steenland

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!