InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke pols

Pijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke pols

Pijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke pols Pijn in pols en polsklachten, wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn aan de pols? We bespreken een aantal mogelijke oorzaken die klachten aan de pols kunnen geven, zoals het carpaletunnelsyndroom (CTS) en tendovaginitis van De Quervain. De klachten bij CTS bestaan uit een tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers. De klachten treden vooral op in het verzorgingsgebied van de zenuw, dat wil zeggen duim, wijsvinger, middelvinger en een deel van de ringvinger. Bij tendovaginitis van De Quervain kun je last hebben van chronische pijn en zwelling over de duimzijde van de pols. In een enkel geval trekt de pijn door naar de onderarm en/of de duim.

Polsklachten: pijn in pols

Zenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaal tunnel syndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nlZenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaal tunnel syndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nl

Pijn in hand, vingers, duim door carpaal tunnel syndroom (CTS)

Het carpaletunnelsyndroom is een verzameling klachten dat wordt veroorzaakt door een beknelling van de nervus medianus, dat is de middelste armzenuw, in het verloop van de carpale tunnel. De carpale tunnel is een nauwe doorgang welke wordt gevormd door de handwortelbeentjes en een peesblad tussen pink- en duimmuis aan het begin van de handpalm. In deze tunnel lopen naast de zenuw ook de buigpezen van de vingers.

Oorzaak

De aandoening wordt veroorzaakt door drukverhoging in de carpale tunnel en de klachten worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw die erdoor loopt. Een courante uitlokkende factor is zwangerschap.

Symptomen CTS

De klachten bestaan uit een tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers. De klachten treden vooral op in het verzorgingsgebied van de zenuw: duim, wijsvinger, middelvinger en een deel van de ringvinger. Tevens kan een verdoofd gevoel van de vingertoppen ontstaan. Ook kun je last krijgen van krachtverlies, als gevolg waarvan je gemakkelijk dingen uit je hand kan laten vallen. Uitstralingspijn kan optreden via de onderarm en elleboog tot in de schouder.

's Nachts zijn de klachten vaak erger. Je kan er zelfs wakker van worden. Als je wappert met je handen, kan dit verlichting van de klachten geven. Vaak treedt CTS eenzijdig op, maar het komt soms aan beide handen voor.

Behandeling

Bij CTS is niet altijd behandeling nodig. Soms kan men beter afwachten, vooral wanneer de klachten gering zijn of van voorbijgaande aard (bijvoorbeeld als je er tijdens de zwangerschap last van krijgt). Ook kan men overgaan tot het spalken van het polsgewricht, zodat de pols rust krijgt en de klachten allengs kunnen afnemen. Een lokale corticosteroïdinjectie kan tijdelijk verlichting van de klachten geven. Meestal wordt bij CTS gekozen voor een operatie.

Pijn in de pols / Bron: Istock.com/maska82Pijn in de pols / Bron: Istock.com/maska82

Tendovaginitis van De Quervain

Bij een tendovaginitis van De Quervain ontstaan chronische pijnklachten als gevolg van irritatie of zwelling van de pezen aan de duimzijde van de pols. De irritatie wordt veelal veroorzaakt door overbelasting en kan bijvoorbeeld ontstaan na (intensief of langdurig) werken in de tuin of het langdurig breien. Het gaat vaak om het langdurig maken van een zelfde beweging die telkens herhaald wordt. Deze irritatie leidt tot een plaatselijke zwelling van de pezen en/of peesschede vernauwing, als gevolg waarvan het normale, soepele glijden van de pezen tijdens het gebruik van de duim wordt belemmerd.

Symptomen

Deze aandoening geeft een doffe, branderige pijn en zwelling over de duimzijde van de pols. De pijn kan soms doortrekken naar de onderarm en/of de duim. Als je de betreffende hand/duim gebruikt, vooral als je iets met kracht vastpakt, verergeren de klachten. Soms kun je bij bewegen een 'krakend' geluid horen. Irritatie van de zenuw kan over de strekzijde van de duim en wijsvinger een doof gevoel veroorzaken. Je ervaart bij toenemende klachten ook krachtverlies.

Behandeling

Behandeling bestaat uit het voorschrijven van rust door middel van een spalk. Een plaatselijke injectie met pijnstiller en ontstekingsremmer (corticosteroïden) kan ook gegeven worden. Er zal worden aangeraden om de activiteiten, waarbij de overbelasting ontstaan is, te vermijden. Als ondanks alle maatregelen de klachten aanhouden, kan een operatie overwogen worden.

Pijn in pols door verstuikte pols en/of gekneusde pols

Men spreekt van een verstuikte pols als de banden in de pols oprekken. Een gekneusde pols is een term die verwijst naar een kneuzing in of in de nabijheid van het polsgewricht, een gewricht dat het spaakbeen van de onderarm met de hand verbindt. Het is soms moeilijk om het onderscheid te maken tussen een gekneusde en een gebroken pols (zie onder). Een verstuikte pols is niet hetzelfde als een gekneusde pols, maar gaan wel vaak samen. Een verstuikte pols kun je verbinden of intapen met drukverband om zwelling tegen te gaan en te zorgen voor stabiliteit.

Pijn in pols door gebroken pols

Een polsbreuk komt veel voor bij kinderen, maar een gebroken pols komt ook ook vrij frequent voor bij volwassenen. Zwelling, pijn en een afwijkende stand zijn kenmerken van een gebroken pols. Er kan sprake zijn van alleen een scheurtje in het bot, maar in veel gevallen zijn ook de botstukken verplaatst. De behandeling van ene gebroken pols is afhankelijk van de ernst van de breuk. Wanneer er zich geen belangrijke verplaatsing van het bot is te zien, kan men volstaan met het aanleggen van een gipsspalk. Soms is er echter een operatieve ingreep nodig, waarbij de pols met pennetjes, platen en schroeven wordt hersteld.

Artrose van het polsgewricht

Bij artrose artrose verandert het kraakbeen met klachten als stijfheid en gewrichtspijn. Artrose van het polsgewricht is het kraakbeen van mindere kwaliteit en in sommige gevallen ontbreekt het zelfs geheel. Artrose kan het gevolg zijn van een eerdere breuk van de pols (vaak jaren voordat de eerste klachten als gevolg van artrose optreedt), door een reumatische aandoening als ook verscheuring van de banden (ligamenten) van de pols. De behandeling is afhankelijk van de aard van de klachten en de plaats van de artrose. In een beginnend stadium kunnen pijnstillers de klachten verminderen, maar als dit onvoldoende helpt kan een operatie nodig zijn.

Pijnlijke pols door de ziekte van Kienböck

De ziekte van Kienböck is een aandoening van een van de handwortelbeentjes, waarbij het bot spontaan problemen krijgt met de bloedtoevoer. Op den duur leidt dit tot inzakking van het handwortelbeentje en artrose (zie boven)). De oorzaak van dit proces is niet bekend, maar soms is deze aandoening het gevolg van een ongeluk of (een aantal) kleine kneuzingen. De ziekte van Kienböck wordt vaker gezien bij mensen met een zwaar beroep. de ziekte is meestal eenzijdig. Aanvankelijk voel je veel pijn aan de pols, vooral in het midden van de rugzijde van de pols. Ook ervaar je drukpijn in dit gebied. Bij inspanning en handwerk verergeren de klachten. Behandeling kan bestaan uit langdurig rust of een operatie om de dreigende instabiliteit en artrose tegen te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de polsGezwollen pols: oorzaken & symptomen van zwelling in de polsEen gezwollen pols of polszwelling is meestal een symptoom van een traumatische verwonding, waaronder verstuikingen van…
Carpale tunnelsyndroomCarpale tunnelsyndroomWanneer men last heeft van de hand en pols, is meestal de aandoening carpale tunnelsyndroom aan de orde. Dit kenmerkt zi…
Pols gebroken, ja of nee?Pols gebroken, ja of nee?De pols is in feite een gewricht. Het bevindt zich tussen de basis van de middenhandsbeentjes, de ellepijp en het spaakb…
Pijn aan de polsPijn aan de polsPijn aan of in de pols is een klacht die vaak voorkomt. De polsen zijn erg beweeglijk en vangen soms harde klappen op. O…
Gekneusde pols, de symptomenGekneusde pols, de symptomenAndere benamingen die voor een gekneusde pols genoemd worden zijn een verstuikte of een verzwikte pols. Een gekneusde po…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/tongwongboot
  • J.A.H. Eekhof e.a. (red.): Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010.
  • NHG-patiëntenbrief: Carpaletunnelsyndroom, Versiedatum: januari 2010.
  • http://nhg.artsennet.nl
  • http://www.neurochirurgie-zwolle.nl
  • http://www.thehandclinic.nl
  • Afbeelding bron 1: Alexonline/Shutterstock.nl
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/maska82

Reageer op het artikel "Pijn in de pols: oorzaken en symptomen van pijnlijke pols"

Reacties

Lucy, 27-09-2017 00:03 #5
Ik heb de laatste tijd veel last van mijn pols en duim, klachten komen overeen met die van Tendovaginitis van De Quervain. Ik kan echter geen oorzaak van trauma of overbelasting bedenken, vooral aangezien het mijn niet dominante hand betreft. Ook ben ik pas 21, niet zwanger of ooit geweest en heb ik geen diabetes. Ik val dus buiten alle risico groepen.
Dus vandaar de volgende 2 vragen:
Ik heb een nieuw horloge, zou dit De Quervain kunnen veroorzaken?
Mijn moeder heeft artritis, kan het zijn dat ik dit ook heb en dat dat de pijn veroorzaakt? Reactie infoteur, 29-09-2017
De meeste klachten aan de pols worden veroorzaakt door een continu herhalende belasting van de pols, waardoor kleine scheurtjes in de pezen ontstaan. Maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken. Reumatoïde artritis van de hand komt het meest voor in de pols en de knokkels van de vingers (de zogeheten MCP-gewrichten en de PIP-gewrichten). U kunt het beste door de huisarts laten onderzoeken wat er aan de hand is.

Ap de Boer, 29-12-2016 20:03 #4
Ben een oude man van 82 jaar, voor 20 jaar levergetransplanteerd en goed verlopen in de afgelopen 20 jaar.
Maar ben bezig helemaal stijf aan het worden, Hoe? kan met moeite uit een stoel komen, te lage auto is een ramp/ gewrichten werken niet mee en krachtverlies.
Heb op dit moment een zeeeer pijnlijke wijsvinger/gewricht en boven de wijsvinger is het opgezet, tevens heb ik al langer last van het duimgewricht, kan met de hand helemaal niks, ook s'nachts op bed deze klachten.
Wat doe ik nog, 2 X in de week jeu de boule, mijn lopen is slecht wegens pijnlijke voeten. alle pedologen die bekend zijn al gehad en niet een daarvan kan mij helpen, ra, ra is daar wat aan te doen.?

Karel, 24-04-2016 15:43 #3
Ik heb geruime tijd last van CTS gehad. Ik hou (waarschijnlijk zoals het gros van NL) niet van spuiten… Waarom wordt in dit artikel niks gezegd over het oefenen met handknijpers of powerballs? Mijn fysio therapeut heeft deze al langere tijd in het behandelplan, en bij mij zijn mijn klachten echt zo goed als weg…

gr. Karel Reactie infoteur, 27-04-2016
Sinds kort kunnen CTS-patiënten ook bij de fysiotherapeut behandeld worden met het Phystrac Tractieapparaat. Na slechts 12 tot 14 behandelingen is 80% van onze patiënten blijvend klachtenvrij. Lees hier verder: http://goo.gl/WAVsMU.

Karin vd Marel, 05-01-2016 12:52 #2
Ik heb nu 4 maanden last van mijn handen en polsen. De pijn begint meestal bij de muis van m'n duim en straalt dan uit naar al mijn vingers ( ook m'n pink). Soms knakt m'n pols en kan ik de rest van de dag mijn hand niet meer gebruiken,
Is dit dan Carpale tunnelsyndroom? Reactie infoteur, 15-01-2016
De klachten van het carpale-tunnelsyndroom worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw en bestaan uit een dovig, tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers en vooral het verzorgingsgebied van de zenuw, dat wil zeggen de duim, wijs- en middelvinger en een deel van de ringvinger. U kunt uw klachten het beste voorleggen aan uw huisarts. Deze kan u onderzoeken, een diagnose stellen en u zo nodig verwijzen naar een specialist.

Michellle Webster, 16-07-2015 23:20 #1
Kan een diep liggende gangglion die verwijderd is de ziekte van De ziekte van Kienböck
veroorzaken? Wat is de juiste behandelmethode en prijsbestrijding? Reactie infoteur, 20-07-2015
De oorzaak van de ziekte van Kienbock is niet bekend. In een aantal gevallen is de ziekte van Kienbock het gevolg van een ongeluk of een kleine kneuzing. Hier kunt u meer lezen over de behandeling: http://goo.gl/DReoee

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in hand, vingers of pols
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!