InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Carpale tunnelsyndroom

Carpale tunnelsyndroom

Carpale tunnelsyndroom Wanneer men last heeft van de hand en pols, is meestal de aandoening carpale tunnelsyndroom aan de orde. Dit kenmerkt zich vooral door de pijn 's nachts. Lees hieronder meer over het carpale tunnelsyndroom.

Inhoud

Carpale tunnelsyndroom

Er lopen allerlei zenuwen door de pols heen. Één van deze zenuwen is de zenuw waarbij het signaal tussen de hersenen en de hand verkeert. Deze zenuw loopt door een tunnel (van botten) door de pols heen. Als er om een bepaalde reden ineens weefsel wat rond de zenuw zit opzwelt, zal de zenuw klem komen te zitten. Deze vervelende aandoening komt veel vaker voor bij vrouwen als bij mannen. Dit is vaak in de overgang van vrouwen. Door de hormonale verandering in het lichaam kan er zich vocht ophopen in de pols waardoor het zich kan gaan uitzetten.

Risicogroepen

  • Mensen in de leeftijd van 40 t/m 60 jaar
  • Meestal bij vrouwen
  • Zwangere vrouwen
  • Mensen met overgewicht
  • Mensen die leiden aan reuma

Klachten

  • Tintelingen
  • Pijn die overslaat naar de arm
  • Soms gevoelloosheid

Wat te doen?

De pijn kan soms zó erg zijn dat het je 's nachts wakker houd. Wat je dan zou kunnen doen is om je hand naast het bed te laten hangen, even je pols te masseren en even wapperen. Zo wordt de pijn meestal iets minder. Er zijn mensen de een spalkje dragen voor om de pols 's nachts om minder last te hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je zo min mogelijk dingen met de zere hand doet.

Er zijn mensen waarbij de aandoening er zonder iets aan te doen verdwijnt. Dit is meestal binnen een jaar. Als de pijn steeds maar erger wordt, zou men een ontstekingsremmer aan kunnen vragen bij de huisarts. Dit wordt ingediend met een injectie in de plooi van de pols. Deze ontstekingsremmer verminderd de druk van de carpale tunnel. De klachten worden ook verminderd.

Behandeling

Er zijn 2 soorten operaties mogelijk. De ene operatie is waarbij er een klein sneetje wordt gemaakt in de pols. Dan snijd men de polsband door die dwars ligt in de pols. Hierdoor wordt de tunnel wijder gemaakt. Deze operatie duurt maximaal 20 minuten. De verdoving die de arts geeft verlamt alleen de arm. Als de verdoving is uitgewerkt, mag men weer naar huis. Hierbij worden er pijnstillers gegeven die men mag nemen.

De andere operatie is een kijkoperatie. Hierbij worden er twee sneetjes gemaakt in de pols. Er wordt dan met een speciaal instrumentje in de pols gekeken. Het fijne aan deze operatie is dat de sneetjes erg klein zijn waardoor er maar een klein litteken overblijft. Een nadeel aan deze operatie is dat ongeveer 2% van de operaties mislukt, en dat later deze aandoening weer terugkeert.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/carpaaltunnelsyndroom.htm

Reageer op het artikel "Carpale tunnelsyndroom"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!