InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagzweer: behandeling en preventie

Maagzweer: behandeling en preventie

Maagzweer: behandeling en preventie Maagzweren zijn zweren die kunnen voorkomen in de twaalfvingerige darm, maag of slokdarm. Het kan een knagende pijn met zich meebrengen in de midden of bovenbuik na een maaltijd of kan spontaan s'nachts ontstaan. Oorzaken voor het ontstaan van een maagzweer is onder andere het bacterie Helicobacter pylori.

Wat is een maagzweer?

Maagzweren zijn kratervormige erosies in de maag of in de twaalfvingerige darm en soms de slokdarm. Minstens 80 procent van de zweren worden veroorzaakt door infectie met het pylori-bacterie. Als een zweer is ontstaan kunnen secundaire factoren zoals alcoholgebruik, cafeïne, fastfood, roken en stress de zaak verergeren. Soms is alleen het maagslijmvlies aangedaan, maar de zweer kan zich ook uitbreiden door alle lagen van de maagwand heen. De maagzweer ontstaat op plaatsen waar de wand van het spijsverteringskanaal in aanraking komt met maagsap door de inwerking van het zoutzuur en het spijsverteringsenzym uit het maagsap. Als alleen de oppervlaktelaag is aangetast, spreekt men van erosie. De pijn wordt veroorzaakt door de aantasting van het slijmvlies.

De belangrijkste klacht is pijn, een knagend weeachtige pijn die van de buikstreek kan uitstralen naar de rug en naar de borst. De pijn wordt vooral s'avonds ondervonden. Andere symptomen zijn opgeblazen gevoel in de maagstreek, oprispend maagzuur, misselijkheid. De klachten kunnen weken tot maanden voortduren en kun zelfs verergeren afgewisseld met klachtenvrije periodes.

Wat je doen tegen maagzweren?

Met een endoscoop zal de arts vast gaan leggen als je last hebt van maagzweren of dat deze symptomen met andere aandoeningen te maken heeft. Zuurremmende middelen waardoor de hoeveelheid zuur dat op maag inwerkt geven vaak de zweer de kans om te genezen. Toch zal de betreffende arts vaak antibiotica voorschrijven om de bacterie te doden en toekomstige maagzweren te voorkomen.

In enkele gevallen is een operatieve ingreep onvermijdelijk, bijvoorbeeld wanneer er complicaties optreden zoals ernstige bloedingen, vernauwing van de slokdarm of aanhoudende pijn die ook niet weggaat met de behandeling van antibiotica.

Maagzweer voorkomen

Het doden van de bacterie reduceert de herhaling van het steeds opnieuw verkrijgen van een maagzweer. De voornaamste manieren om maagzweren te voorkomen is om gezond te eten en te leven. Matig het drinken van koffie en alcohol. Eet verscheidene malen per dag kleine maaltijden. Ook vettig en fel gekruid eten is voeding om mee te beperken. Een van de grootste oorzaken is ook vaak het roken van sigaretten. Wie rookt is het altijd aangeraden om te stoppen met roken.

Melk en maagzweren

Sommige mensen drinken melk wanneer ze last hebben van maagzweren om de pijn te doen verlichten. Dit doe je juist best niet, melk verergert juist de maagzweer. Wanneer je melk drinkt ontstaat er tijdelijk een wand rond de maag die de pijn eventjes zal verlichten. Toch gaat ook deze melk de maag stimuleren om meer maagzuren en spijsverteringssappen te produceren. Hierdoor dreigt men in een vicieuze cirkel te geraken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maagzweer: behandeling en preventie"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 12-04-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!