InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe en wat maagzweer

Hoe en wat maagzweer

Wat meestal een maagezweer genoemd wordt kan een zweer in de maagwand zijn of in de wand van de twaalfvingerige darm. Zo'n zweer bestaat uit een defect in de slijmvlieslaag van de wand van de maag of de twaalfvingerige darm. Dit defect kan op den duur vrij diep worden en het aanzien van een krater krijgen. Maagzweren komen vaker voor bij mannen als bij vrouwen. De patient klaagt over een periodiek optredende pijn in de maagstreek die vaak als een "zeurende" pijn wordt aagegeven en die dan ook sterk het humeur in een ongunstige zin beinvloedt. De pijn is meestal niet de gehele dag aanwezig, maar ontstaat vaak als de maag leeg is (hongerpijn) of juist na het eten, speciaal na het eten van zwaar voedsel zoals koolsoorten.

De periodiek optredende pijnen kunnen maandenlang achtereen aanwezig zijn, dan gedurende maanden weer verdwijnen om daarna weer terug te komen. Vaak vertelt de patient deze klachten al jarenlang te hebben. Veelal hebben de de patienten ook last van het maagzuur (zuurbranden in de keel of slokdarm). Dit berust op een verhoogde zuuruitscheiding in de maag, hetgeen een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van de zweer. De maagzweer is een ziekte die vooral nogal eens voorkomt bij mensen met een sterk ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel en bij hen die onder hoge spanningen leven en werken.

Diagnose

De diagnose kan worden bevestigd door het maken van een rontgencontrastfoto van de maag. Hierbij moet de patient een rontgencontrastmiddel slikken. Ook met behulp van gastroscopie kan de diagnose zeker gesteld worden. Er wordt daarbij met behulp van een flexibele kijker in de maag gekeken.

Behandeling

Bij patienten met een ongecompliceerde maagzweer wordt als behandeling meestal eerst een rust- en dieetkuur gegeven. Tegelijkertijd wordt het gebruik van alcohol, koffie, thee, cola en het roken verboden, terwijl de patient zuurbindende middelen krijgt voorgeschreven of een middel dat de activiteit van het maagzuur sterk vermindert. Zo'n kuur duurt vier tot zes weken.

Heeft deze kuur geen succes gehad dan kan een operatie overwogen worden. Hierbij wordt van het onderste gedeelte van de maag een vrij groot deel verwijderd. Deze patienten moeten dus met een kleinere maag verder leven, hetgeen soms aanleding tot klachten geeft.
© 2007 - 2019 Reits133, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Anatomie, fysiologie en pathologie van K. Kok.

Reageer op het artikel "Hoe en wat maagzweer"

Reacties

Salma, 30-01-2011 23:01 #2
Nou ik lag 2 dagen in het ziekenhuis en donderdag word er met zo een slangetje met cameratje gekeken of ik een maagzweer heb ik denk dat dat het geval is :( en ik maak me echt zorgen over want ik ben nog maar pas 16 :( Ik hoop echt dat het dat niet is :( maar ik begin steeds te geloven dat het wel een maagzweer is want ik heb alle symptonen.

Daisy, 15-11-2007 08:54 #1
Ik heb al heel erg lang last van mijn maag, en een week geleden zijn ze er achter gekomen dat ik heel mijn maag vol heb zitten met zweren, ik heb hier dagelijks last van ook met het werken.
Maar thuis zitten is ook niks dus blijf ik werken.

Ik let nu wel op mijn eten want als ik te pittig eet voel ik dat wel. Ik heb voornamelijk smorgens last ervan en daarna eigenlijk verdeeld over heel de dag. Ik ben pas 21 jaar, dus vrij jong.

Ik hoop dat ik snel verlost ben van de pijn en de vervelende zweertjes.

M.v.g Daisy

Infoteur: Reits133
Gepubliceerd: 05-09-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!