InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelen

Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelen

Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelen Brandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokdarm ontstoken kan raken van brandend maagzuur. Als brandend maagzuur steeds terugkeert, beïnvloedt dit uw stemming en uw dag of nachtrust, nadelig. Brandend maagzuur komt vaak voor. Het kan maagpijn en pijn in de slokdarm of keel veroorzaken, door zuurbranden. Wat zijn de oorzaken en wat kunt u zelf tegen brandend maagzuur doen? Brandend maagzuur, wat is de mogelijke oorzaak? In de maag zit het maagzuur. Het maagzuur is zeer bijtend en kan daarom voedsel verteren. De maagwand is met een laag slijm beschermd tegen het zuur en dus kan de maag het goed verdragen. Tussen de slokdarm en de maag zit een soort maagklepje. Het is niet echt een klepje maar een plooi. Als het maagklepje niet goed sluit of als er maagzuur langs het klepje ontsnapt, stroomt er wat maagzuur terug (Reflux) in de slokdarm. Dan krijgt u last van brandend maagzuur. Als u vaak last heeft van brandend maagzuur, kan dit uw leven behoorlijk beïnvloeden.

Brandend maagzuur, wat zijn de mogelijke oorzaken?

Als u last heeft van brandend maagzuur kunnen er verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen:
  • Uw drink en eetgewoontes kunnen de oorzaak zijn. Te vet eten of te gekruid eten, alcohol drinken, pepermuntjes eten, chocola eten, citrusvruchten en frisdranken drinken, kunnen de maag prikkelen tot het aanmaken van meer maagzuur.
  • De kringspier van de slokdarm sluit niet helemaal goed waardoor maagzuur omhoog kan stromen. De maag drukt in principe de slokdarm dicht, valt deze druk weg dan kan maagzuur teruglopen.
  • Zwangerschap en overgewicht kunnen de klachten veroorzaken omdat er dan minder ruimte voor de maag is.
  • Stress, veel koffie of thee drinken, roken en bukken, kunnen de klachten verergeren of veroorzaken
  • Scheurtje in het middenrif, waar de slokdarm doorheen loopt
  • Een maagzweer, maagbacterie helicobacter of een ontsteking van de maag kunnen brandend maagzuur veroorzaken
  • Sommige medicijnen kunnen brandend maagzuur veroorzaken
  • Pijnstillers zoals Ibuprofen en aspirine maken de maag kwetsbaarder voor brandend maagzuur

Maagpijn, of andere klachten

U moet contact opnemen met een arts als de klachten van zuurbranden steeds terugkomen en na twee weken niet verdwenen zijn, of als er andere klachten bijkomen, bijvoorbeeld gewichtsverlies of koorts of klachten die u niet verklaren kunt. Ook bij aanhoudende of terugkerende pijn in de maag, zeurende of stekende pijn, kunt u beter een arts raadplegen. Als uw eten niet wil zakken of als u pijn op de borst heeft of als u bloed opbraakt, neem dan altijd meteen contact op met een arts.

Brandend maagzuur, wat kunt u er tegen doen?

Bij gewone klachten hebben veel mensen baat bij middelen die bij de drogist gekocht kunnen worden, zoals Rennies. Als u met uw klachten naar de huisarts gaat zult u andere middelen voorgeschreven krijgen, die vaak alleen op recept verkrijgbaar zijn. Losec is een bekend medicijn tegen brandend maagzuur. Gaviscon, Zantax en Regla PH worden ook vaak gebruikt. Het kan ook zijn dat u eerst een voedsel-advies van de huisarts krijgt om te zien of dat uw klachten zal verminderen. Minder vet eten, minder gekruid eten, geen limonade met prik... Als brandend maagzuur niet over gaat, ga dan altijd bij uw huisarts langs. Ook als de klachten steeds terugkeren of als u pijn heeft of andere klachten, moet u bij de huisarts langs gaan. Als uw klachten aanleiding vormen voor verder onderzoek, zult u worden doorverwezen.

Huismiddeltjes tegen brandend maagzuur

Als u niks in huis heeft tegen brandend maagzuur, kunt u de volgende dingen proberen:
  • Buk niet voorover maar hou uw bovenlichaam recht als u bukt, en zak dan door uw knieën, zonder uw bovenlichaam naar voren te buigen.
  • Slaap op twee (of meer) kussens zodat uw bovenlichaam hoger ligt dan de maag.
  • Een beetje lauwe vanillevla kan tijdelijk verlichting geven
  • Een beetje yoghurt zonder suiker kan tijdelijk verlichting geven
  • Een zoet dropje kan tijdelijk verlichting geven

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen brandend maagzuurTips tegen brandend maagzuurBrandend maagzuur: iedereen heeft er wel eens last van. Vooral tijdens de zwangerschap of na het nuttigen van verkeerd v…
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Brandend maagzuur (zuurbranden): symptomen en behandelingBrandend maagzuur (zuurbranden): symptomen en behandelingWat is zuurbranden of brandend maagzuur? Bij zuurbranden of reflux stroomt de inhoud van de maag terug in de slokdarm. D…
Brandend maagzuur behandelen met maagzuurremmersBrandend maagzuur behandelen met maagzuurremmersBrandend maagzuur ontstaat wanneer voedsel en maagsappen opwerpen in de slokdarm. Het is te herkennen door een zure smaa…

Reageer op het artikel "Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelen"

Reacties

André, 12-11-2013 14:00 #3
Ik had een paar weken geleden weer eens een forse last van mijn maag en het ging niet over met de pilletjes, die ik van de dokter had. Mijn vriendin uit NL (ik woon in Spanje) had voor mijn kinderen een dropkoker meegenomen uit NL en in die koker zaten een aantal Wit/Zwart bonbons (Salmiak). In de hoop dat het mij de pijn zou verlichten, heb ik er eentje opgezogen. Tot mijn vreugde werd de pijn inderdaad minder. Diezelfde dag heb ik er nog een opgezogen en ik was zo goed als van de pijn verlost. Ik heb mij toen alle bonbons toegeeïgend (haha) en na een paar dagen was alle pijn verdwenen en kreeg ik volop energie. Helaas waren de bonbons op. Gelukkig heeft mijn vriendin mij drie zakken toegestuurd, dus kan ik er voorlopig wel tegen.

Ronald, 05-04-2013 03:15 #2
Tip 1: 2 eetlepeltjes honing eten
Tip 2: doe honing in je warme melk
Tip 3: milde kippeboulion
Tip 4: Rennie anijs
Tip 5: salmiak poeder drop. 2 likjes er van nemen.
Dat help echt. Het is bewezen!

Korrie, 07-10-2011 13:45 #1
Duidelijk artikel! Heb er wel wat aan.Thnx

Infoteur: Kisses
Laatste update: 18-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!