InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pantoprazol: een medicijn bij maagklachten

Pantoprazol: een medicijn bij maagklachten

Pantoprazol: een medicijn bij maagklachten Door brandend maagzuur, eten dat terug de slokdarm in komt, een opgeblazen of vol gevoel, misselijkheid of door een maagzweer kunnen er allerlei vervelende maagklachten ontstaan. Soms zal het aanpassen van je eetgewoonten voldoende zijn, maar de oorzaak kan ook liggen aan een infectie, irritatie door roken, stress of een maagbeschadiging. Soms is er dan een medicijn nodig dat de aanmaak van maagzuur afremt. In veel gevallen zal de arts het middel pantoprazol voorschrijven, zodat de maagwand weer kan herstellen.

Maagklachten

Er zijn meerdere vormen van maagproblemen. De meest voorkomende klachten zijn: brandend maagzuur, refluxklachten (maagzuur/voedsel dat omhoog komt in de slokdarm), misselijkheid of een opgeblazen gevoel. In veel gevallen zal een aanpassing van voeding en leefstijl helpen om van de klachten af te komen, maar als dat niet werkt, dan wordt er vaak het medicijn pantoprazol voorgeschreven.

Brandend maagzuur

Zuurbrand of brandend maagzuur is te merken aan een zeurderige of scherpe pijn die vooral na het eten op komt zetten. Dat komt omdat nadat het voedsel in de maag komt er maagzuur wordt aangemaakt. Maagzuur is nodig om het voedsel te kunnen verteren. Als er maagzuur in de slokdarm of twaalfvingerige darm komt, kan dit tot klachten leiden, omdat het weefsel niet bestand is tegen de zure maaginhoud.

Refluxklachten

Als het klepje tussen de slokdarm en de maag niet goed werkt, sluit het de maag niet goed af en het maagzuur kan terugstromen de slokdarm in. Vooral als je gaat liggen of bukt, kan het klachten geven. Er kan een branderige pijn achter het borstbeen of hoog in de buik aanwezig zijn. Als de slokdarm te vaak in aanraking komt met het zuur, raakt het geïrriteerd. Op langere termijn kan dit leiden tot onherstelbare schade aan de slokdarm.

Misselijkheid en een opgeblazen gevoel

Soms voel je jezelf na het eten opgeblazen en vol. Vaak gaat dit gepaard met misselijkheid. Er kan zuurbranden aanwezig zijn, pijn in de bovenbuik en snel vol zitten nadat je iets hebt gegeten. Niet altijd is er een duidelijke oorzaak aanwezig, maar meestal is er sprake van een van de factoren of een combinatie van de volgende factoren: te veel, te vet of te snel eten, te scherp gekruid eten, te veel koffie drinken, alcohol drinken, sigarettenrook en stress.

Infectie met Helicobacter pylori

De maagwand kan ook beschadigd raken door een infectie met de bacterie Helicobacter pylori. Deze kan zich in de maagwand nestelen en uiteindelijk het maagslijmvlies beschadigen, waardoor er een zweertje ontstaat.

Medicijnen

Sommige geneesmiddelen kunnen het maagslijmvlies aantasten, bijvoorbeeld de pijnstiller acetylsalicylzuur en ontstekingsremmende pijnstillers zoals ibuprofen, naproxen, diclofenac en indometacine.

Behandeling

Als je ongezond eet, kun je door een aanpassing van je eetgewoonten vaak al van deze vervelende klachten afkomen. Zo kun je beter ook niet op een volle maag gaan sporten of met teveel voedsel in de maag naar bed gaan. Als het om een eenmalige aanval van maagzuur gaat, is het nemen van een maagtablet (bijvoorbeeld een rennie) vaak al voldoende. Maar bij sommige mensen gaat het niet over, ook al volgen ze alle adviezen op. Het kan liggen aan eerder genoemde factoren, maar de maag kan ook beschadigd raken door het gebruik van medicijnen. Ga hiermee naar de huisarts en vaak wordt er dan pantoprazol voorgeschreven.

Pantoprazol

Dit medicijn behoort tot de zogenaamde protonpompremmers. Dit remt de protonpomp in de maagwand die verantwoordelijk is voor de aanmaak van maagzuur. Door deze protonpomp af te remmen, wordt het zuur in de maag onderdrukt en komt er weinig tot geen maagzuur meer in de twaalfvingerige darm en slokdarm. Doordat er minder maagzuur in de maag zelf aanwezig is, kan de het maagslijmvlies weer genezen indien deze beschadigd is.

Dit middel wordt daarom ingezet bij vele vormen van maagklachten en soms kan het al na enkele dagen leiden tot het verdwijnen van de klachten. Het genezen van een maagzweer kan wel tot acht weken duren. Pantoprazol wordt soms ook preventief ingezet als er langdurig medicijnen gebruikt moeten worden die de maag kunnen beschadigen, zodat dit het ontstaan van een maagzweer tegenhoudt. Ook al merk je niets van de werking van het medicijn, toch kan het verstandig zijn het te gebruiken. Dit gaat altijd in overleg met je arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagklachten: Oorzaken,verschijnselen, behandelingMaagklachten: Oorzaken,verschijnselen, behandelingIedereen heeft wel eens last van zijn maag. Je hebt wat teveel gegeten, of te vet, of je maakt je ergens zorgen over. Me…
Tips tegen brandend maagzuurTips tegen brandend maagzuurBrandend maagzuur: iedereen heeft er wel eens last van. Vooral tijdens de zwangerschap of na het nuttigen van verkeerd v…
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Feiten en oplossingen tegen maagzuur, maagzweer, enzFeiten en oplossingen tegen maagzuur, maagzweer, enzVan onze vitale organen, doet er een aantal meestal ongemerkt het werk. Bijvoorbeeld milt, lever, en nieren verrichten m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Pantoprazol: een medicijn bij maagklachten"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!