InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Esomeprazol: middel tegen maagklachten

Esomeprazol: middel tegen maagklachten

Esomeprazol: middel tegen maagklachten Brandend maagzuur, slokdarmklachten, misselijkheid en opgeblazen gevoel zijn vervelende maagklachten. Het geeft een branderig, pijnlijk gevoel net achter het borstbeen of bovenin de buik. Door verschillende oorzaken kan er een maagzweer ontstaan. Soms helpt het om bepaalde eetgewoontes te veranderen. Maar als dat onvoldoende werkt, wordt er soms een maagzuurremmend medicijn esomeprazol voorgeschreven. Dit middel remt de aanmaak van maagzuur, zodat de maag kan herstellen.

Maagklachten door maagzuur

Er zijn meerdere soorten klachten die kunnen ontstaan in de maag. De meest voorkomende klachten zijn zuurbrand of brandend maagzuur, refluxklachten en misselijkheid of een opgeblazen gevoel. Brandend maagzuur geeft een zeurende en brandende pijn wat meestal kort na het eten aanwezig is. Dat komt omdat er na het eten meer maagzuur wordt aangemaakt om het voedsel te verteren. Als er teveel maagzuur wordt aangemaakt kunnen er beschadigingen ontstaan in het maagslijmvlies (maagzweer), twaalfvingerige darm of slokdarm.

Maagdarmzweer

Mensen met een maag- of darmzweer hebben vaak een zeurende pijn in de bovenkant van de buik. Vaak is het tijdens de nacht het hevigst en neemt de pijn af door te eten. Bij sommigen wordt de pijn na het eten juist erger. Bij een maag- of darmzweer kunnen er ook klachten zoals misselijkheid, braken en een opgeblazen gevoel voorkomen. Naast voeding, medicijngebruik kan een maagdarmzweer ook veroorzaakt worden door een infectie met de bacterie Helicobacter pylori. Deze bacterie tast het maagslijmvlies aan, waardoor er een maagzweer kan ontstaan.

Refluxklachten en misselijkheid

Als het klepje dat zich tussen de slokdarm en maag bevindt niet goed sluit, kan het maagzuur terugstromen de slokdarm in. Dit wordt reflux genoemd. Het slijmvlies van de slokdarm is hier niet op gemaakt en kan geïrriteerd raken. Dit is te voelen aan een flinke pijn net achter het borstbeen of bovenin de buik. Vooral tijdens het liggen of voorover bukken kan dit optreden. Maagklachten die gepaard gaan met een opgeblazen gevoel en misselijkheid wordt ook wel dyspepsie genoemd. Er is niet altijd een oorzaak voor te geven. Meestal zijn er klachten van zuurbrand, pijn in de buik, misselijkheid en een opgeblazen gevoel. Soms is er snel een vol gevoel bij het eten.

Esomeprazol

Dit geneesmiddel bevat esomeprazolmagnesiumdihydraat, en het behoort tot de groep van de geneesmiddelen die onder de protonpompremmers vallen. Dit houdt in dat het medicijn ervoor zorgt dat de hoeveelheid maagzuur die in de maag wordt aangemaakt vermindert, zodat er minder zuur in de maag komt. Meestal wordt er eerst het aanpassing van de leefstijl geadviseerd. Mocht dit niet helpen, wordt er eerst gekozen voor een medicijn dat het maagzuur bindt. Mochten alle adviezen over de aanpassing van voeding en leefstijl onvoldoende helpen, wordt er vaak gekozen voor het medicijn esomeprazol. Dit middel wordt door een arts voorgeschreven.

De werking

Doordat er minder zuur in de maag komt, krijgt de maagwand de gelegenheid om te herstellen. Meestal zullen de klachten na een paar dagen afnemen. Het kan wel tot acht weken duren voordat een maagzweer is genezen. Als je last hebt van een terugkerende maagzweer wordt er soms langdurig gebruik van esomeprazol voorgeschreven. Dit voorkomt het ontstaan van een nieuwe zweer. Als het gaat om een infectie met de bacterie Helicobacter pylori, wordt er naast esomeprazol gekozen voor een behandeling met antibiotica. Als er door bepaalde geneesmiddelen maagklachten ontstaan, wordt er soms ook esomeprazol voorgeschreven.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er bijwerkingen ontstaan naast het gewenste effect. Bijwerkingen die kunnen ontstaan zijn maagdarmklachten, zoals misselijkheid, buikpijn, diarree, verstopping en winderigheid. Zodra het lichaam gewend is geraakt aan het medicijn, zullen de bijwerkingen meestal binnen enkele weken verdwijnen. Andere bijwerkingen zoals hoofdpijn, jeuk, duizeligheid en slaperigheid kunnen ook ontstaan, maar zijn vrij zeldzaam. Mochten de bijwerkingen na een paar weken nog niet zijn verdwenen of heb je veel last van bijwerkingen, raadpleeg dan een huisarts.

Extra voorzichtigheid

Als je dit middel gebruikt, moet je extra voorzichtig zijn als je allergisch bent voor een van de bestanddelen van dit geneesmiddel, als je allergisch bent voor andere protonremmers zoals pantoprazol, lanzoprazol, rabeprazol, omeprazol, of als je een lever- of nieraandoening hebt. Raadpleeg ook een arts als je na het innemen van dit medicijn klachten krijgt zoals veel gewichtsverlies, moeite met slikken, misselijkheid of pijn in de maag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagklachten: Oorzaken,verschijnselen, behandelingMaagklachten: Oorzaken,verschijnselen, behandelingIedereen heeft wel eens last van zijn maag. Je hebt wat teveel gegeten, of te vet, of je maakt je ergens zorgen over. Me…
Wanneer naar de huisarts met maagpijnMaagklachten komen vaak voor en zijn in verschillende groepen te verdelen. Vaak gaat het om a-specifieke maagklachten, r…
Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingenOmeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingenHeb je vaak last van de maag en behoren maagklachten tot je dagelijks leven? Dan kan omeprazol een goede oplossing zijn…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Esomeprazol: middel tegen maagklachten"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!