InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogklachten door stress: oorzaken en behandeling

Oogklachten door stress: oorzaken en behandeling

Oogklachten door stress: oorzaken en behandeling Stress betekent dat je zowel lichamelijk als geestelijk onder spanning staat. Ons lichaam kan normaal gesproken goed omgaan met stress. Maar als dit te lang aanhoudt, kan dat leiden tot allerlei klachten. Tegenwoordig wordt er steeds meer van ons verwacht en proppen we de dag helemaal vol. Soms heb je het gevoel dat je in een sneltrein zit, waar je moeilijk uit kunt komen. Veel mensen ervaren stress op het werk. Als je veel achter je beeldscherm zit, kun je last krijgen van vermoeide ogen. Als je daarnaast nog last hebt van een te hoge werkdruk, kan stress leiden tot vervelende oogklachten zoals droge ogen, jeuk en oogontsteking

Wat stress is

Stress is eigenlijk en natuurlijke reactie van het lichaam. Vroeger moesten we als er een gevaarlijke situatie was, snel kunnen handelen. Door stress wordt je lichaam klaargemaakt voor actie: het maakt je alert, het hart gaat sneller kloppen en je spieren zijn klaar om je te laten vluchten. Gezonde stress duurt niet lang en na de gevaarlijke situatie moet je weer rustig worden. Maar tegenwoordig wordt stress vaak gezien bij een teveel aan spanning. Als je draaglast groter wordt dan je draagkracht, raak je uit balans. Je komt voortdurend onder stress te staan en je lichaam blijft voortdurend klaar voor actie. Dit kan uiteindelijk leiden tot allerlei lichamelijke en geestelijke klachten.

Stressgevoelige eigenschappen

De een is vatbaarder voor stress dan een ander. Mensen die veel van zichzelf vragen, perfectionistisch zijn, moeilijk nee kunnen zeggen, moeilijk om hulp kunnen vragen of zichzelf heel erg verantwoordelijk voelen, zijn gevoeliger om stress te ervaren. Als je daarnaast nog pessimistisch bent, een laag zelfvertrouwen hebt, het gevoel hebt dat je geen grip meer hebt op de situatie of je eigen grenzen voorbij gaat, is de kans dat je draagvlak niet groot genoeg is. Daarnaast spelen karaktereigenschappen, ervaring en vaardigheden ook een grote rol.

Als de stress op je ogen slaat

Vooral mensen die stress ervaren op kantoor, hebben nogal eens last van oogklachten. Het hebben van computerogen is een bekend verschijnsel. Mensen denken dat het komt omdat ze urenlang achter elkaar achter het beeldscherm zitten, maar de oogklachten komen meestal voort uit stress. Uit onderzoek is gebleken dat een derde deel van de oogklachten ontstaat doordat je last hebt van een te hoge werkdruk. Naast een te hoge werkdruk kunnen de volgende factoren invloed hebben op je gezondheid: slechte werkomgeving, onvoldoende plezier in je werk, ongelukkige situatie met collega’s of leidinggevende en onderwaardering. Slechte werkomstandigheden kunnen uiteindelijk op je ogen slaan.

De klachten

Je gezondheid is gevoelig voor de omstandigheden waarin je verkeerd. Zo kunnen ogen op kantoor ook nog eens extra gevoelig worden door klimaatbeheersing. Door veel achter de computer te werken, kan het zijn dat je wat minder vaak knippert met je ogen, zodat het oogvocht minder goed verspreid wordt over je oogbol. Stress heeft invloed op het reflex om te knipperen. Veel mensen ervaren dat ze droge ogen krijgen op kantoor. Klachten die door stress tijdens het werk kunnen ontstaan op je ogen zijn onder andere:

  • Branderig gevoel in je ogen
  • Gevoel alsof er een zandkorrel in het oog zit
  • Jeuk
  • Moeilijk tegen het licht kunnen kijken
  • Wazig of dubbel zien
  • Tranen als reactie op droge ogen
  • Trillend ooglid
  • Meer last van je ogen als je in een rokerige ruimte komt

Hoe de oogklachten ontstaan

Door het stresshormoon adrenaline dat langdurig achter elkaar wordt aangemaakt, wordt je lichaam voortdurend in staat van actie gebracht. De hartslag is verhoogd en er wordt extra bloed in je vaten rondgepompt. Dit bloed wordt weggehaald uit delen van het lichaam die in geval van gevaar minder bloed nodig hebben, zoals de ogen. Zo krijgen de oogspieren minder energie. Daarom zien sommige mensen in geval van stress wel eens een waas voor de ogen. Als dit effect te lang aanhoudt, kan het leiden tot uitputting en ook invloed hebben op je ogen. Het kan de gevoelige bloedvaatjes in ogen beschadigen, met blijvende gevolgen.

Behandeling

Als de oorzaak van je oogklachten stress is, dan moet je beginnen de oorzaak aan te pakken. Als je weet waar je stress door komt, werk hier dan aan. Mocht de stress zijn ontstaan door een langdurige hoge werkdruk, zorg dan dat je werkomstandigheden verbeteren. Zorg dat je naast je werk genoeg kunt ontspannen en werk er naar toe om weer in balans te komen. Misschien ligt de oplossing wel in het zoeken naar een andere baan, hoewel dit in deze tijd moeilijk kan zijn. Misschien kun je met je leidinggevende praten over andere taken. Als het zelf niet lukt om de stress aan te pakken, schakel dan hulp in. Dit kan een vriend, familielid of partner zijn, maar kan ook professionele hulp zijn. Tegen droge ogen kun je bijvoorbeeld kunsttranen gebruiken en mocht je werken in een ruimte met klimaatbeheersing of centrale verwarming, kun je af en toe even naar buiten lopen. Als je te lang blijft doorlopen met droge ogen, kan het hoornvlies beschadigen. Er kan ook een oogontsteking of zweertjes op het oog ontstaan. Wees zuinig op je ogen en blijf niet te lang doorlopen met stress.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
"Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppels"Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppelsHeb je ook last van prikkende, branderige "computerogen" als je lang aan de pc hebt gewerkt? Dan kan een computerbril de…
Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!Door het gebruik van nieuwe moderne technieken, krijgen mensen ook nieuwe lichamelijke klachten. Een goed voorbeeld hier…
De helende werking van krijtogentroostDe helende werking van krijtogentroostKrijtogentroost is een zeldzame plant die in ons land alleen nog in Zuid-Limburg voorkomt. De plant wordt vooral toegepa…
Computer Vision Syndrome: Vermoeide ogen door gebruik schermComputer Vision Syndrome: Vermoeide ogen door gebruik schermComputer Vision Syndroom (CVS) staat voor oogproblemen veroorzaakt door het gebruik van de computer en beeldschermen in…
De helende werking van de steen berilBeril werd door de Grieken gebruikt om er de eerste brillen van te maken. Het verhaal gaat dat keizer Nero tijdens de gl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PixArc, Pixabay
  • www.managementsupport.nl

Reageer op het artikel "Oogklachten door stress: oorzaken en behandeling"

Reacties

Wipo, 28-08-2018 16:46 #2
Okee dus er is blijvende schade mogelijk. Ik loop nu al maanden met oogklachten sinds een zeer heftig trauma. Trillend beeld en wazig zien. Ook minder kleur zien/mistig zien.
Vind het maar beangstigend dat er kans is dat je lichaam dit blijkbaar niet meer genezen kan, ook al ben ik nog jong. Had altijd zeer goede ogen voorheen.

J. Woldenberg, 01-05-2015 15:56 #1
Ik slik oxsepam 4x daags van 10 mg veel mee gemaakt dus veel stress
kan je daar tranende ogen van krijgen? Reactie infoteur, 04-05-2015
Het is niet een directe bijwerking van oxazepam. Mogelijk wanneer u lenzen draagt, kan er wat oogirritatie ontstaan. Als u hier last van blijft houden, zou ik naar de huisarts gaan.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Stressklachten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!