InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voedingsadvies bij brandend maagzuur

Voedingsadvies bij brandend maagzuur

Voedingsadvies bij brandend maagzuur Veel mensen hebben last van brandend maagzuur wat zorgt voor een vervelend brandend gevoel in de maag of in de slokdarm. Zij kunnen last hebben van boeren en oprispingen en een zure smaak in de mond. Het kan verschillende oorzaken hebben, maar veel klachten zijn gerelateerd aan voeding. Zo hebben veel mensen last van maagzuur na het eten van vet of pittig voedsel, te veel eten of na het drinken van koffie en alcohol. Andere factoren zoals stress en medicijnen, kunnen invloed hebben op hoe je maag reageert op voedsel.

Wat het is

Brandend maagzuur is een vervelende klacht en het geeft een brandend en pijnlijk gevoel in de maag of slokdarm. Vaak zit het gevoel net achter het borstbeen. Na het eten of wanneer je gaat liggen worden de klachten erger. Het kan veroorzaakt worden door een teveel of een tekort aan maagzuur. Wanneer de maagwand te veel wordt geprikkeld, wordt er meer maagzuur aangemaakt dan nodig is. Dit kan teruglopen in de slokdarm, wat een naar gevoel geeft. Het kan veroorzaakt worden door stress, medicijnen, slecht werkende maagklep, een infectie met de in de maag voorkomende bacterie (Helicobacter Pylori), maar ook door te veel eten of door verkeerde voeding.

De klachten

Wanneer er te weinig maagzuur wordt aangemaakt, komt het voedsel met een verkeerde zuurgraad in de darmen. Als het voedsel niet zuur genoeg is, zal de alvleesklier de voedselbrij onvoldoende neutraliseren voor verdere vertering, waardoor de darmwand aangetast kan raken. Dit kan leiden tot darmklachten en allergieën. Klachten die kunnen ontstaan bij brandend maagzuur zijn:

  • Brandend en pijnlijk gevoel
  • Boeren en misselijkheid
  • Minder zin in zwaar verteerbare voeding zoals vlees en peulvruchten
  • Vol gevoel, ook al heb je niet veel gegeten
  • Verstopping of diarree
  • Slechte adem
  • Transpireren of juist niet
  • Vermoeidheid en een algeheel zwaar gevoel hebben

Maagzuur door voeding

Er zijn een aantal voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze klachten kunnen geven. Het kan per persoon verschillen welke producten ze minder goed kunnen verdragen. Over het algemeen krijgen mensen last van vet of erg pittig eten, pepermunt, zure of koolzuurhoudend drinken, koffie en alcohol. Maar er zijn ook mensen die last krijgen na het eten van komkommer, tomatenpuree, chocola of sinaasappels. Ook kunnen er klachten ontstaan wanneer het eten niet goed wordt gekauwd of te snel wordt gegeten. Ook een te volle maag kan zorgen voor maagzuur. Bij iemand die lijdt aan veel stress kan het spijsverteringsstelsel minder goed werken, waardoor er minder goed maagzuur wordt aangemaakt.

Tips bij maagzuurklachten

Als je niet weet door welke producten je maagklachten krijgt, probeer dan het product waarvan je het vermoeden hebt dat het klachten geeft, een tijdje niet te gebruiken. Laat niet tegelijk meerdere voedingsmiddelen uit een bepaalde groep weg, omdat je anders tekorten kunt krijgen. Tips die je kunt proberen bij maagzuur zijn:

  • Eet op vaste tijdstippen en neem de tijd
  • Eet niet te veel en verdeel de maagtijden over de dag
  • Ga niet met een volle maag naar bed
  • Zorg voor voldoende beweging omdat dit de spijsvertering bevordert
  • Wees voorzichtig met gasvormend voedsel zoals uien, bonen en koolsoorten
  • Zorg voor ontspanning en probeer stress te vermijden
  • Stop met roken, rook irriteert het maagslijmvlies

Vermijd uitlokkende voedingsmiddelen

Wanneer je last hebt van teveel maagzuur, vermijd dan scherp voedsel, koffie, zwarte thee, frisdrank met prik en alcohol. Deze middelen zorgen dat er meer maagzuur wordt aangemaakt omdat het maagslijmvlies extra wordt geprikkeld.

Vezels

Het eten van vezels zorgt voor en goede stoelgang en verkleint te kans op maagklachten. Vezels komen vooral voor in volkorenproducten, groente, fruit, aardappelen, noten en zaden. Eet bijvoorbeeld volgens de Schijf van Vijf om alle benodigde vezels binnen te krijgen. Drink voldoende vocht, minstens anderhalve liter per dag. Dit verkleint de kans op verstopping.

Zuivel

Veel mensen denken dat melk drinken helpt tegen maagzuur. Het zal de klachten waarschijnlijk even iets doen verminderen, maar het stimuleert de aanmaak van maagzuur. Hierdoor ontstaan er even later weer klachten.

Drink niet tijdens het eten

Veel mensen drinken tijdens of direct na het eten. Ze denken dat het goed is om het maagzuur te verdunnen en dat er minder klachten ontstaan, maar dat is niet het geval. Het is beter om vanaf een half uur voor de maaltijd tot een uur na het eten niet te drinken. Probeer ijskoude drankjes zo veel mogelijk te vermijden. Dit kost de maag veel energie.

Helicobacter pylori bacterie

Bij ongeveer 20 procent van de Nederlanders komt deze bacterie voor in de maag. Deze bacterie wordt vaak gezien als een veroorzaker van een maagzweer. Uit een darmflora-onderzoek kan blijken of iemand deze bacterie bij zich draagt. Als er een maagzweer is ontstaan in combinatie met deze bacterie, zal de dokter een antibioticakuur voorschrijven met een maagzuurremmer. Indien er geen ernstige klachten zijn, wordt er soms voor gekozen om het niet te behandelen. Er bestaan natuurlijke middelen om de weerstand tegen deze bacterie te verhogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagklachten: Oorzaken,verschijnselen, behandelingMaagklachten: Oorzaken,verschijnselen, behandelingIedereen heeft wel eens last van zijn maag. Je hebt wat teveel gegeten, of te vet, of je maakt je ergens zorgen over. Me…
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Wat te doen tegen brandend maagzuur?Wat te doen tegen brandend maagzuur?Brandend maagzuur is zonder twijfel één van de meest voorkomende problemen in deze maatschappij. Er zijn vele factoren d…
Brandend maagzuur afdoende te lijf gaanBrandend maagzuur afdoende te lijf gaanBrandend maagzuur en zure oprispingen kunnen je humeur behoorlijk vergallen. Je hoeft meestal echter niet te berusten in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • www.thuisarts.nl
  • www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl

Reageer op het artikel "Voedingsadvies bij brandend maagzuur"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 14-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!