InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knieschijf gebroken, en nu?

Knieschijf gebroken, en nu?

Een harde val op de knie kan er toe leiden dat de knieschijf breekt. Dit is erg pijnlijk en is niet zonder gevolgen. Men moet direct (operatief) worden behandeld en belandt een tijdje in het gips. Na de gipsbehandeling start de revalidatie snel, om de knie weer soepel te krijgen. Lees hier meer over de symptomen, oorzaak, diagnose en behandeling van een gebroken knieschijf.

Een gebroken knieschijf

De knieschijf - ook wel patella genoemd - is een bot die zich aan de voorzijde van de knie bevindt. Het is een hard, dik bot dat rond van vorm is en puntig afloopt richting het onderbeen. Net als vrijwel ieder ander bot kan ook de knieschijf breken. Een knieschijfbreuk kan enkele oorzaken hebben:
  • Een harde val op de knie.
  • Een klap met een hard voorwerp tegen de knieschijf.
Een breuk van de knieschijf kan heel erg vervelend zijn. Vooral omdat de behandeling ervan heel gecompliceerd kan zijn en de revalidatie soms moeizaam verloopt. Het kan voorkomen dat men slecht geneest van de blessure en dat het nog lang kan duren voordat men weer goed kan lopen.

Symptomen

Een gebroken knieschijf gaat meestal gepaard met hevige pijn. De pijn kan zo hevig zijn dat men het bewustzijn kan verliezen. Het eerste wat men een patiënt met een gebroken knieschijf dus moet geven is een pijnstiller. De patiënt kan daarnaast bijna onmogelijk meer op zijn been staan. Het feit dat het aanraken van de knieschijf zeer pijnlijk is, is de meest duidelijke indicatie voor een gebroken knieschijf.
Omdat de knieschijf relatief dicht aan het oppervlakte zit, is een open wond waarbij de knieschijf is blootgelegd ook mogelijk. Normaliter is dit niet pijnlijker - omdat de voornaamste pijn van de knieschijfbreuk zelf komt - maar kan het wel vervelender zijn omdat er dan infecties kunnen optreden. Het is belangrijk om een open wond meteen te dichten.

Diagnose

Mede door de duidelijke symptomen die deze aandoening kent, is een breuk van de knieschijf gemakkelijk te herkennen. Hoewel de diagnose van een knieschijfbreuk gemakkelijk kan worden gesteld, is er meestal aanvullend onderzoek nodig om de ernst van de breuk vast te stellen. Spieren en pezen rondom de knie kunnen immers ook zijn aangetast. Daarnaast bepaald de ernst van de breuk ook de soort behandeling.

Behandeling

Als de knieschijfbreuk een zogenaamd mooie breuk is, dan is operatief ingrijpen niet noodzakelijk. Men spreekt van een mooie breuk als de breuk met alleen een gipsbehandeling weer voldoende geneest. Met een CT-scan kan men kijken in hoeverre de breuk uit zichzelf kan genezen of niet. Als men operatief moet ingrijpen, dan bestaat de kans dat voor het rechtzetten van de breuk metaal nodig is. Deze hulpmiddelen houden de verschillende delen van het bot bij elkaar. Men krijgt dan eveneens een gipsbehandeling. De knie is dan gedurende geruime tijd niet buigbaar, afhankelijk van de breuk duurt dit enkele weken tot maanden.
Pas bij de revalidatie is de effectiviteit van de behandeling goed te zien. Kan men weer goed lopen? In het begin zal het lopen altijd lastig gaan, omdat het kniegewricht erg verstijfd is. Na ongeveer 2-3 weken revalideren kunnen de meeste patiënten weer goed lopen, weliswaar af en toe met lichte pijntjes. Het kan echter ook voorkomen dat de patiënt pijn blijft houden of moeite heeft met lopen, in dit geval is aanvullende fysiotherapie en wellicht een nieuwe fotosessie een vereiste.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gebroken knie: symptomen en behandeling gebroken knieschijfGebroken knie: symptomen en behandeling gebroken knieschijfEen gebroken knie (ook bekend als patellafractuur, knieschijfbreuk of gebroken knieschijf) is een breuk van de knieschij…
De knie - knieschijfklachtenPijn aan de knie is een veel voorkomend probleem. Deze klachten kunnen zijn ontstaan als gevolg van een trauma, maar kun…
Aandoeningen hond: losse knieschijfAandoeningen hond: losse knieschijfEen losse knieschijf, ook wel patella luxatie genoemd, is een aandoening waarbij de knieschijf af en toe of helemaal uit…
Jumpers knee oorzaken, symptomen en behandelingEen jumpers knee wordt ook wel een springersknie genoemd. Een springersknie komt voor bij mensen die veel aan sporten do…
Patella luxaties - Knieschijf uit de komPatella luxaties - Knieschijf uit de komTot op heden is er nog te weinig onderzoek gedaan naar een actief stabiliserend behandel protocol gericht op de instabil…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondvgz.nl/%7B14e7ebba-91e9-4d41-9fd7-4ba2de3a7a10%7D

Reageer op het artikel "Knieschijf gebroken, en nu?"

Reacties

Kyra, 24-09-2017 09:47 #14
Ik heb waarschijnlijk een gebroken knie omdat ik keihard tegen een hard voorwerp aanbotste maar mijn vader luistert niet zo goed. Hij zegt het is niet gebroken maar ik heb alle symptomen.

De Brandt Bianca, 16-03-2016 23:17 #13
Ik ben bij een ongeval betrokken geraakt en zag het aankomen ik heb mijn been afgesteld tegen het dashboard waardoor mijn knie is gebroken. Ik heb enorm veel pijn. Niet normaal ik kan niks doen nog niet naar de wc gaan. Hoe geraak ik hier door?

Zwanie de Vries, 05-01-2016 20:56 #12
Op 20 november ben ik met mijn linker voet in de veiligheidsgordel blijven haken van een twee deurs auto. ik zat achterin en wilde uitstappen maar de gordel rolde niet op en zodoende viel ik pal voorover op de stenen. op mijjn gezicht en op mijn knie gevallen en hevige pijnen. kon mijn knie niet buigen maar heb wel steeds met een stijf been gelopen. na ongeveer 2 weken ben ik nog maar eens naar de huisarts gegaan omdat mijn been niet recht wilde en hij heeft voor mij een M.R.I. aangevraagd waar ik na 2 weken pas terecht kon. dus er waren inmiddels 4 weken voorbij. na de scan kwam er direct een dokter bij mij met de mededeling of ik wel wist dat ik een gebroken knieschijf had. nee dat wist ik niet. nou gips was niet meer nodig dan maar een brace. (rotdingen). na een week voor controle en de chirurg zei dat ik alles weer mocht gaan doen en hij had mij nog nooit gezien en na die tijd zijn er ook geen foto''s genomen maar heb nog steeds erge pijn in mijn knie.

Ria, 17-07-2015 20:37 #11
Na dat ik een val heb gemaakt, knieschijf gebroken en pols.heb ik 6weken gips gekregen ben er nu 5dagen uit.
Oefeningen meegekregen en moet a.s.woensdag naar fysio.ik kan aardig lopen met krukken,
Maar is het normaal dat mijn knie en enkel dik zijn, als ik zit doe ik mijn been hoog leggen.

Chris, 22-04-2015 11:32 #10
Beste Monique, probeer als het lukt de spieren van het been met de gebroken knieschijf te oefenen door je spieren te blijven aanspannen. Dit advies kreeg ik mee uit het ziekenhuis na een gebroken knieschijf. Succes met revalideren, gaat wel even duren. Heb mijn knieschijf in sept. 2014 gebroken, ben nog steeds bij de fysio, ga binnenkort naar medisch trainingscentrum voor een paar maanden omdaar alle spieren weer aan het werk te krijgen

John, 18-03-2015 20:26 #9
Enige tijd geleden ( ca 1 jaar geleden ) gevallen en mijn knie werd wat dik. Verder weinig of geen pijn. Na het sporten in de sportschool kwam er na het beendrukken met gewichten plots een dikke bult op de buitenkant van mijn knie. Maar het deed en doet nog steeds niet veel pijn. Nu bijna een jaar verder heb ik soms na inspanning een dikke knie en een beetje gevoelig na traplopen. Verleden week toch maar een foto laten maken en gisteren de uitslag gehad. mijn knieschijf is in tweeen gebroken. Ik heb echter weinig tot geen pijn. De arts adviseert mij om zolang het geen pijn doet niets te laten doen. Beter een wond die dicht is dicht laten zei hij, Is dit verstandig of moet ik toch maar onder het mes.

Monique, 17-03-2015 21:28 #8
Hallo, ik heb anderhalve week geleden m'n knieschijf gebroken en zit nu in het gips. Gelukkig hoefde er niet te worden geopereerd, de twee helften zaten nog netjes tegenover elkaar, waarschijnlijk nog bij elkaar gehouden door een paar pezen. Wat ik me nu afvraag is of er ook oefeningen zijn die ik kan doen, zodat ik niet 6 weken lang niets doe en vervolgens veel langer moet revalideren door dat nietsdoen. Ben altijd gewend geweest om veel te fietsen en heb ook geen zittend werk (wat ik nu dus niet kan doen).

Monique, 14-03-2015 12:05 #7
Hallo, ik heb anderhalve week geleden m'n knieschijf gebroken en zit nu in het gips. Gelukkig hoefde er niet te worden geopereerd, de twee helften zaten nog netjes tegenover elkaar, waarschijnlijk nog bij elkaar gehouden door een paar pezen.
Wat ik me nu afvraag is of er ook oefeningen zijn die ik kan doen, zodat ik niet 6 weken lang niets doe en vervolgens veel langer moet revalideren door dat nietsdoen. Ben altijd gewend geweest om veel te fietsen en heb ook geen zittend werk (wat ik nu dus niet kan doen). Met een zonnige groet!

Monique, 08-03-2015 13:50 #6

Anoniem, 31-01-2015 15:00 #5
HOoi ik heb gister een hockeystick echt hard tegen me knie(schijf?) aangekregen het doet nu nog steeds pijn het bonkt de hele tijd erg warm maar niet blauw knie ziet er wel anders uit dan de andere ook wel een beetje dik lopen doet pijn dus ik hou het nu maar koel!? maar wat kan ik doen het doet namelijk erg pijn?! gr

Anne, 14-11-2014 20:02 #4
Hallo
vraagje:ik heb twee weken terug mijn knieschijf gebroken. week later geopereerd en als het goed is zitten de twee breukdelen weer netjes tegen elkaar. Mijn orthopeet vertelde van te voren dat ik na de operatie een brace zou krijgen zodat ik na twee weken al voorzichtig oefeningen zou kunnen gaan doen bij fysio. 6 weken gips zou alleen maar een stijve knie opleveren waarbij revalideren alleen maar meer tijd zou vergen en gips drukt op de wond wat extra pijnlijk zou wezen. Klonk mij logisch in de oren.
De operatie deed helaas een collega orthopeet. Nog maar net uit de O.K werd ik naar de gipskamer gereden en kreeg ik gips. ik vroeg nog waarom maar kreeg geen antwoord. Ik had heel veel pijn en was hierdoor niet in staat om er tegen in te gaan. Weer terug op zaal werd de pijn ondragelijk. Na een helse nacht, dubbele dosis morfine mocht zelfs niet bate, kwam een derde orthopeet aan mijn bed. Die vroeg aan mij waarom ik gips had gekregen.? ik werd weer naar de gipskamer gereden en ik werd verlost van het gips en kreeg als nog een brace.
wie heeft er wel een goede ervaring met gips.? Ik ben nu 10 dagen verder maar heb nog steeds veel pijn? Is dit normaal?
Alvast bedankt voor een reactie.

Fsim, 10-08-2014 20:38 #3
Hallo,
Wat betekent dat als er een ontsteking is? Dat moet toch niet in het gips he. Want ik wil graag verder blijven voetballen met pijn of zonder pijn

Fsim Reactie infoteur, 24-09-2014
Beste Fsim,

Als ik het goed begrijp dan heeft u zowel een gebroken knieschijf als een ontsteking. Het kan dat er een ontsteking is gekomen als gevolg van de breuk. Het hangt echter van de plaats van de ontsteking en de breuk af of gips nog mogelijk is. Verder blijven voetballen met een breuk in de knieschijf is niet verstandig. Met alleen een ontsteking die zich voordoet als de breuk al is hersteld, kunt u waarschijnlijk wel gewoon voetballen. Hier is een fysiotherapeut echter gespecialiseerd in, dus ik adviseer u bij hem langs te gaan.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Fsim, 08-08-2014 10:54 #2
Hallo,
Ik heb al een 3-4 weken last van mijn knie. Stappen gaat goed, maar lopen is met pijn, ik voetbal ook maar dat doet ook pijn.
Als ik mijn been strek voel ik wel wat pijn in mijn knie. Kan iemand mij zeggen wat ik heb? Of is het misschien gebroken? Indien ja, wat gaat er dan allemaal gebeuren?

Alvast bedankt
Fsim Reactie infoteur, 09-08-2014
Beste Fsim,

Wat vervelend! Ik denk echter niet dat uw knieschijf gebroken is. Die pijn is wat heviger dan de pijn die u beschrijft. Ik denk eerder dat uw knieschijf een hevige tik heeft gehad of dat er een ontsteking zit. Ik adviseer om naar de huisarts te gaan.

Veel sterkte ermee!

B-BBergkamp

Zierikzee, 29-09-2013 13:07 #1
Een paar jaar geleden ben ik geopereerd aan een verbrijzelde knieschijf. Na 4 operaties bleek de knieschijf niet geheeld (infecties en metaaldraden) en niet aan elkaar gegroeid. Bindweefsel zou het e.e.a. op de plaats houden.
Soms heb ik wel een soort gevoel alsof ik de schijf voel stotteren a.h.w.
Vraag me af hoe lang ik hiermee zo kan doorlopen. Tot nu toe geen of heel weinig pijn.
Vraag me ook af, of ik nu een knieband zou moeten dragen om het e.e.a. op de plaats te houden, of dat ik juist veel moet bewegen.? Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste Zierikzee,

Het is lastig om vanachter mijn computer een diagnose te geven, maar in het algemeen is het logisch dat u na een verbrijzelde knieschijf niet meer zult lopen als voorheen. Dit stotteren wat u voelt is dan ook erg goed voor te stellen, zeker ook omdat de knieschijf niet volledig is geheeld. Echter zolang u geen pijn of irritatie heeft lijkt het mij dat gewoon lopen geen kwaad kan. Pas echter op met het al te intensief bewegen. Mocht u toch irritaties krijgen dan adviseer ik u wel direct met een dokter contact te nemen en eigenlijk meteen een knieband te dragen. Deze knieband zal dan ondersteuning geven.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 26-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!