InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan elleboog: symptomen, oorzaak en behandeling

Pijn aan elleboog: symptomen, oorzaak en behandeling

Pijn aan elleboog: symptomen, oorzaak en behandeling Pijn aan elleboog kent meerdere oorzaken. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van pijn aan de elleboog? De elleboog is het gewricht dat zich bevindt tussen bovenarm en onderarm en het bestaat in feite uit drie gewrichten in één. De elleboog is een scharniergewricht. Het is bekleed met kraakbeen en de gewrichtsoppervlakken worden gesmeerd door gewrichtsvocht. Dankzij de elleboog kan de onderarm ten opzichte van de bovenarm over een afstand van 130° worden gebogen (buiging / flexie). Ook kan het volledig worden gestrekt (strekking/extensie). Verder kan de onderarm om zijn lengteas 80° naar binnen worden gedraaid (het naar binnen draaien van de onderarm / pronatie), maar ook 80° naar buiten worden gedraaid (het buitenwaarts draaien van de arm / supinatie). In dit artikel bespreken we een aantal veelvoorkomende oorzaken van pijn in elleboog.

Pijn aan elleboog: veelvoorkomende oorzaken

Scherpe pijn door elleboog uit de kom of elleboogontwrichting

Een elleboogontwrichting ontstaat vaak na een val op de elleboog waarbij de romp gedraaid wordt. Hierbij kan schade aan bloedvaten en zenuwen optreden. Een ontwrichte elleboog komt vaker voor bij kinderen, vaak ten gevolge van een val, een ongeluk tijdens het sporten of een andere zware inspanning waarbij er veel druk op de arm of elleboog gezet wordt. Je voelt direct een scherpe pijn wanneer je elleboog uit de kom is. Er treedt zwelling op waardoor je de elleboog niet meer kan buigen. Behandeling bestaat uit het terugzetten van de ontwrichte elleboog op zijn plaats. Indien er geen complicaties aanwezig zijn, zal je gedurende enkele weken een spalk moeten dragen om je elleboog te laten rusten.

Pijn in de pols / Bron: Istock.com/maska82Pijn in de pols / Bron: Istock.com/maska82

Zeurende pijn in de elleboog door laterale epicondylitis of tenniselleboog

De tenniselleboog is een courante blessure. Het betreft een overbelastingssyndroom waarbij de pees van de strekspieren van de hand overbelast zijn. Er is sprake van een ontsteking of tendinitis van de pezen die vanuit de elleboog naar de pols toelopen. Kenmerkend is het optreden van (zeurende) pijn ter hoogte van de buitenzijde van de elleboog. Deze kan soms uitstralen naar de onderarm en pols, slechts zelden is er uitstralingspijn naar buitenzijde bovenarm en schouder. Wanneer de strekspieren van de pols en de hand worden aangespannen, bijvoorbeeld als je iets met de hand op wilt pakken, treden de pijnklachten op, of verergeren de klachten. Op den duur kan een tenniselleboog aanleiding geven tot kracht- en coördinatieverlies.

Oorzaken tenniselleboog

Een tenniselleboog kan door verschillende oorzaken ontstaan; het heeft dus zeker niet altijd met het beoefenen van tennis te maken. Het kan zich manifesteren bij langdurige en intensieve (frequente) belasting van de strekspieren, waardoor overbelasting ontstaat. Mannen en vrouwen hebben er even vaak last van. Behandeling bestaat uit het achterwege laten van uitlokkende factoren en rust. Daarnaast kan een tenniselleboogbandage uitkomst bieden ter verlichting van pijn en irritatie in de onderarm en elleboog. Fysiotherapie kan aangewezen zijn en soms is een operatieve ingreep nodig.

Tenniselleboog / Bron: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Tenniselleboog / Bron: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Irritatie aan de binnenzijde van de elleboog door epicondylitis medialis of golfelleboog

Bij een golfelleboog is de aanhechting van de spieren aan de binnenzijde van de elleboog geïrriteerd. Het wordt gekenmerkt door pijn aan de binnenzijde van de elleboog, welke kan uitstralen naar de onderarm, pols, vingers of schouders. De pijn kan zeurend zijn, maar ook als stekend ervaren worden. De peesaanhechting van de pezen die ervoor zorgen dat je de hand en pols naar beneden kunt buigen en je een vuist kunt maken, zijn bij een golfelleboog ontstoken. Het betreft een steriele ontsteking. Als je op de aanhechting van de buigspieren van de pols en de hand aan de binnenzijde van de elleboog drukt, ervaar je pijn.

Behandeling golfelleboog

Behandeling van een golfelleboog bestaat vaak uit (absolute) rust en het voorschrijven van medicijnen. Ook bestaan er speciale bandages die om de onderarm kunnen worden aangelegd en waarmee de spanning op de aanhechting van de spieren aan de binnenzijde van de elleboog verminderd kan worden. Soms zijn injecties nodig. Hierbij wordt het aangedane gebied ingespoten met een ontstekingsremmend middel en een verdovingsvloeistof. Een andere mogelijkheid is een fysiotherapeutische behandeling. Bij aanhoudende klachten kan tot een operatie worden besloten.

Nervus ulnaris syndroom / Bron: Alila Medical Media/ShutterstockNervus ulnaris syndroom / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock

Pijn elleboog en onderarm door cubital Tunnel Syndroom

Wanneer de elleboogzenuw (nervus ulnaris) beklemd raakt, spreekt men van het 'Cubital Tunnel Syndroom'. Deze aandoening geeft pijn rond de elleboog en de onderarm. De pijn kan uitstralen naar de ringvinger en pink en een doof gevoel geven in de vingers. Je hebt vaak last van verminderde kracht in de hand doordat de kleine handspieren zwakker worden.

Behandeling

Behandeling bestaat uit het voorkomen van druk van buitenaf, ontstekingsremmende medicijnen (NSAID's) tegen de pijn en zo nodig een spalk. Soms is een operatie nodig.

Stijfheid en pijn door artrose / slijtage aan een elleboog

Artrose -in de volksmond vaak 'slijtage' genoemd- is een reumatische ziekte waarbij het kraakbeen dunner en zachter wordt. Hierdoor verlopen de bewegingen niet meer soepel en gaat het gepaard met kraken, stijfheid en pijn (gewrichtspijn). De belangrijkste oorzaak voor artrose in het elleboogsgewricht is reumatoïde artritis. Het komt ook nogal eens voor dat het veroorzaakt wordt door botbreuken door en rond het elleboogsgewricht. Soms is er geen aanwijsbare oorzaak. De behandeling richt zich op het verlichten van pijn en het behouden van functie.

Pijn aan elleboog en onderarm, schouder of pols door infectieuze artritis

Infectieuze artritis (septische artritis) is een infectie in het vocht en het weefsel van een gewricht, vaak als gevolg van een bacterie, maar soms door een virus of een schimmel. De bacteriën kunnen het gewricht bereiken via het bloed, maar het gewricht kan ook direct worden geïnfecteerd met de boosdoener, bijvoorbeeld als er bij een verwonding besmetting optreedt. Als er sprake is van een bacterie, zal een antibioticum worden toegediend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?Pijn aan de elleboog kan erg vervelend zijn. Vaak denken mensen bij pijn aan de elleboog aan een tenniselleboog. Er zijn…
Pijn aan de elleboogPijn aan de elleboogDe elleboog kan pijnlijk aanvoelen door verschillende oorzaken zoals vallen of stoten. Een gebroken of gekneusde elleboo…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Weduwnaarspijn of telefoontje, elektrische stoot door de armWeduwnaarspijn of telefoontje, elektrische stoot door de armIedereen stoot wel eens zijn of haar elleboog. Soms ontstaat er een hevige en korte pijn die door de hele arm trekt. Het…
Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling & tipsPijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling & tipsPijn aan de elleboog kan met verschillende oorzaken te maken hebben. In deze tijd van moderne technologische snufjes heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/tongwongboot
  • www.webmd.com
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/maska82
  • Afbeelding bron 2: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Alila Medical Media/Shutterstock

Reageer op het artikel "Pijn aan elleboog: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

C. Forger, 02-11-2019 13:29 #2
Geachte,
Ik ben in augustus 2018 achterover gevallen in een restaurant. Ik kon me gelukkig tijdens de val naar links vallen, waardoor ik op mijn linkerkant terechtkwam i.p.v. achterover op mijn achterhoofd. Ik had zware kneuzing aan mijn elleboog en mijn vingers van mijn linkerhand. Nu 1 jaar en 3 maanden later heb ik nog steeds als ik aan het werk ben achter mijn laptop dat ik een half uur moet rusten voordat ik weer verder kan typen.Ik krijg nl een naar weeïig prikkelend gevoel in mijn elleboog en dat kan zich soms tot aan mijn schouder en naar mijn pols uitstralen. Huishoudelijk werk kan wel want dan gebruik ik meestal mijn rechterarm.
Is dat mogelijk toch een gevolg van de val die ik 1 jaar en 3 maanden heb gemaakt.
Met vriendelijke groet,
C. Forger

Vrancken Jean, 01-01-2017 18:03 #1
Geachte:
Sedert 6 september 2016 is het eerste lid van mijn pink van rechterhand licht rood gekleurd en dik. De verdikking blijft beperkt tot het eerste lid, doet geen pijn er is een pijnlijk gevoel ter hoogte van de nagel door dat deze niet kan uitzetten. De dokter heeft die zwelling een weinig open gemaakt met een injectienaald en vocht uitgeduwd. Dat vocht had geen kleur en was plakkerig zoals een gel. Graag zou ik willen weten van waar dat komt en wat er aan kan gedaan worden. Bij de dagelijkse verzorging kan men telkens 1 tot 2 druppels uit duwen. Dit duurt nu al 4 maanden. De verzorging bestaat uit ontsmetten met iso-Betadine en de plaats zacht houden met Gel iso Betadine. Graag een oplossing a.u.b. Hartelijk dank.

Vrancken Jean

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!