InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De klachten en symptomen van een slijmbeursontsteking

De klachten en symptomen van een slijmbeursontsteking

De klachten en symptomen van een slijmbeursontsteking Een slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat is een slijmbeurs eigenlijk en wat voor symptomen geeft het als de slijmbeurs ontstoken is? Hieronder alles op een rij.

Wat is een slijmbeurs?

Slijmbeurzen (bursa) komen op alle plekken in het lichaam voor in de directe omgeving van gewrichten. Een slijmbeurs is een vlakke holte in bindweefsel, gevuld met een stroperige vloeistof. Deze zogenaamde kussentjes voorkomen dat met name de grote schijven niet langs elkaar heen schuren en de gebogen gewrichten, zoals een schouder, elleboog of knie beschermd worden tegen druk van buitenaf. Eigenlijk dient de slijmbeurs als een soort stootkussentje tussen de pezen, spieren, botten en gewrichten.

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking?

Er kan een ontsteking optreden als er teveel druk en/of overbelasting is uitgeoefend op één van die plekken waar zich een slijmbeurs bevindt. De slijmbeurs raakt dan geïrriteerd en ontstoken. Vaak ontstaan de klachten na een dagje klussen waarbij bijvoorbeeld de patiënt de hele dag op zijn knieën heeft gezeten of heeft staan schilderen waarbij de schouder overbelast is geraakt.

De symptomen van een slijmbeursontsteking:

Een ontstoken slijmbeurs geeft de volgende symptomen:
  • Pijn aan de schouder, of elleboog, heupen, knieën, etc.)
  • Bewegingsbeperking
  • Eventueel een zwelling
  • Bij beweging extra pijn
  • Pijn zodra men druk uitoefent op de plek. (door bijvoorbeeld te liggen op de heup of schouder of door op de elleboog te leunen)

De behandeling van een slijmbeursontsteking:

Rust is het allerbelangrijkste voor het overbelaste gebied!
Tillen moet absoluut worden vermeden als het gaat om de pols, elleboog of schouder.
Een dokter kan een middel voorschrijven om de pijnklachten te reduceren. Belangrijk daarbij wel is om alsnog rust te behouden omdat de klacht anders niet overgaat. Bij pijnvermindering vergeet de patiënt vaak de klacht en gaat dan weer over tot de orde van de dag. Dit zal weer tot verergering van de klacht leiden.

Als er een etterige inhoud wordt geconstateerd van de slijmbeurs, moet de slijmbeurs worden geopend. Bij ernstige gevallen dient de slijmbeurs te worden verwijderd.
© 2011 - 2017 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelSlijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelSlijmbeursontsteking schouder symptomen, oorzaak en behandeling. De medische benaming van een ontsteking van de slijmbeu…
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Bronnen en referenties
  • Medische Encyclopedie
  • Artsennet.nl

Reageer op het artikel "De klachten en symptomen van een slijmbeursontsteking"

Reacties

Spf van Wijk, 05-06-2016 11:17 #2
Hoe lang kan ik die slijmbeurs ontsteking al hebben in mijn bil.Ik ben dikwijls onderzocht in ziekenhuis maar nooit iets gevonden, onlangs bij de huisarts welen heb ik een spuit gekregen.In mijn ogen en het gevoel in mijn bil heb ik nog steeds last, want ik kan moeilijk op links liggen.Wat zou ik nog kunnen doen.

Jeanne, 18-02-2014 11:57 #1
Ik heb slijmbeursontstekingen in beide billen. Kan bijna niet zitten en lopen is een farce. Heb er een jaar of 5 geleden 13 injecties voor gehad, Die hielpen ongeveer 6 weken. 14 dagen geleden weer een injectie gehad maar die hielp maar 1 week. Is er ook een smeersel voor? En zo ja welk en kan ik dat zonder recept kopen? Heb er een slapeloze nacht van gehad.
Graag een reactie,
bij voorbaat dank,
Jeanne

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!