InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?

Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?

Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld? De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de spieren tezamen met de in elkaar stekende botdelen soepel te laten verlopen wordt gebruik gemaakt van de slijmbeurs. Dit is als het ware een pocket gevuld met vocht, welke als het ware de olie vormt voor het goed laten draaien van de motor. Deze slijmbeurs kan geïrriteerd raken, waardoor deze opzwelt. Hierdoor komt de slijmbeurs in een beknellende situatie waardoor het schoudergewricht pijn doet. Waardoor ontstaat een slijmbeursontsteking in het schoudergewricht en hoe wordt het genezingsproces bevorderd?

Schouder slijmbeursontsteking

Symptomen

Een slijmbeursontsteking kan ontstaan doordat de schouder en armen overbelast zijn of doordat er een scheurtje in een spier zit. De slijmbeurs raakt geïrriteerd en zwelt daarmee op. De zogenaamde bursitis in de schouder kan de volgende kenmerken hebben:
  • de zwelling uit zich in warmte en roodheid en kan zichtbaar opbollen op de huid;
  • de zwelling doet pijn omdat van binnen uit er druk op het gewricht en omringende weefsel komt te staan;
  • de pijn kan uitstralen naar andere delen van het lichaam zoals de nek, elleboog en eventueel de rug.

Naast dat de slijmbeursontsteking in het schoudergewricht ontstaat kan het op meerdere plekken in het menselijk lichaam voorkomen. In principe overal waar ledematen een beweging laten zien zoals bij:

Indien er sprake is van een slijmbeursontsteking dan is het ondanks de pijn altijd verstandig om door te blijven bewegen omdat dit het herstel bevordert.

Hoe kan slijmbeursontsteking worden behandeld?

De behandeling van slijmbeursontsteking geschiedt op verschillende manier, afhankelijk van de ernst van de aandoening. Denk daarbij aan het volgende.

Beperkte pijn

Is de ernst van de zwelling beperkt dan kan middels medicatie de pijn worden bestreden. Bij de fysiotherapeut wordt de schouder aanvullend behandeld om het schoudergewricht soepel te houden. De klachten nemen daarbij gewoonlijk af.

Heftige pijn

Is pijnmedicatie niet afdoende dan kan worden overwogen om de slijmbeurs te injecteren met een verdoving en bijnierschorshormoon. Dit heeft een ontsteking onderdrukkende werking. In de meeste gevallen zal na het injecteren de ontsteking afnemen en wordt de zwelling kleiner. Daardoor neemt de pijn af en verdwijnt de aandoening.

Chronische ontsteking

is er sprake van chronische slijmbeursontsteking dan gaat de aandoening niet zomaar voorbij. Er dient een chirurgische ingreep te worden uitgevoerd.

Orthopedische chirurgie

Indien chronische slijmbeursontsteking in de schouder is geconstateerd dan kan daartoe een chirurgische ingreep uitkomst bieden. Hoe de ingreep wordt uitgevoerd is afhankelijk van de toestand van de ontsteking. Daartoe dient in eerste instantie in de schouder gekeken te worden. Dit kan met een MRI scan, echter veelal wordt ook een kijkoperatie uitgevoerd. Daartoe wordt een incisie gemaakt van circa vijf centimeter aan de voorzijde van de schouder in de huid gemaakt. Daarna wordt de zichtbare spier in lengterichting ingesneden, waardoor een opening ontstaat naar de slijmbeurs. Dan kan de chirurg de volgende ingrepen uitvoeren:
  • de slijmbeurs wordt verwijderd;
  • er wordt meer ruimte gemaakt in het schouderdak, zodat de zwelling ruimte heeft om te herstellen.

Herstel van de schouder

Om de slijmbeurs te laten herstellen dient na de chirurgische ingreep de schouder voldoende rust te krijgen. In een periode van een maand tot anderhalf maand dient de arm in een mitella gedragen te worden, waarbij de mitella slechts mag worden afgedaan tijdens wassen of oefeningen. Na de eerste maand wordt een fysiotherapie programma opgestart om daarmee de schouder- en armfuncties te verbeteren. Let wel dat er gedurende een half jaar geen intensieve sporten mogen worden uitgevoerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelSlijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelSlijmbeursontsteking schouder symptomen, oorzaak en behandeling. De medische benaming van een ontsteking van de slijmbeu…
Schouderklachten, beloop, behandeling en prognoseBij schouderklachten is er sprake van pijn rond en aan de schouder. Soms kan de pijn richting de bovenarm en/of nek uits…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tacluda, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijmbeursontsteking
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2369

Reageer op het artikel "Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schouderpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!