InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een te snelle hartslag: tachycardie

Een te snelle hartslag: tachycardie

Tachycardie is een hartritme waarbij het hart heel erg snel slaat. Een hartslag van 400 slagen per minuut is dan niet ongebruikelijk. Men kan duizeligheid ervaren, licht in het hoofd worden of kloppingen op de borst voelen.

Over tachycardie

Tachycardie is een hartrimte waarbij het hart met meer dan 100 slagen per minuut slaat. Dit kan echter heel normaal zijn. Zo klopt het hart bij inspanning en in stressvolle situaties geregeld met meer dan 100 slagen per minuut en ontstaat er dus tachycardie. Dit noemen we de inspanningstachycardie en de adrenaline-tachycardie. Het wordt pas gevaarlijk als je hart structureel een hoge hartslag aanneemt, of als je hartslagen van meer dan 200 slagen per minuut bereikt. Je hart is dan niet meer in staat om effectief zuurstof naar je weefsels en organen te brengen.
De oorzaak voor tachycardie bepaalt of er actie moet worden ondernomen. De oorzaak van tachycardie bepaalt ook of het levensbedreigend is.

Oorzaken

Tachycardie kent verschillende oorzaken en zoals hierboven gezegd bepaalt de oorzaak de ernst van de tachycardie. Er kunnen verschillende aandoeningen de oorzaak zijn van tachycardie. Hieronder staat een lijst van mogelijke aandoeningen.
  • Hartaandoeningen
  • Uitdroging
  • Tekort aan vitamine B1
  • Bloedarmoede
  • Ernstig mineralen gebrek (kalium, calcium, natrium, magnesium)
  • Longaandoeningen
  • Drugs- of geneesmiddelen
  • Paniekstoornis
  • Koorts

Risicofactoren

Er zijn verschillende factoren die de kans op tachycardie vergroten. Dit zijn de zogenaamde risicofactoren. Hieronder staan enkele risicofactoren genoemd.
  • Leeftijd. Oudere mensen hebben een aanzienlijk hoger risico op tachycardie.
  • Erfelijkheid. Naaste familieleden met tachycardie betekent een hoger risico voor jezelf.

Symptomen

Er zijn verschillende symptomen die kunnen duiden op tachycardie. De symptomen zijn echter niet doorslaggevend voor de diagnose. Een aanvullend onderzoek met bijvoorbeeld een ECG geeft meer uitsluitsel. Hieronder staan enkele symptomen genoemd.
  • Kortademigheid
  • Duizeligheid en flauwvallen
  • Plotselinge zwakte en vermoeidheid
  • Tijdelijk minder goed kunnen zien
  • Drukkend gevoel in de borst
  • Licht gevoel in het hoofd

Behandeling

De behandeling van tachycardie is sterk afhankelijk van de oorzaak ervan. Als longaandoeningen bijvoorbeeld tachycardie doen ontstaan, dan zal de behandeling op de longaandoeningen gericht zijn. Het komt echter vaak voor dat hartproblemen de oorzaak zijn van tachycardie. Een cardioloog kan het beste bepalen wat de oorzaak is. Hij kan ertoe besluiten om een implanteerbare defibrillator (ICD) in het lichaam te plaatsen. De ICD bewaakt het hart en zorgt ervoor dat de hartslag niet structureel te laag of te hoog is.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Soorten hartkloppingenVeel mensen hebben wel eens last van hartkloppingen. Dit kan zijn dat het hart heel snel klopt, of juist langzamer, soms…
Wat is een hartritmestoornis?Wat is een hartritmestoornis?Het hart is één van de belangrijkste organen van het lichaam. Daar kan natuurlijk het een en ander mis mee gaan. Soms sl…
Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren w…
Ritmestoornis, hartritmestoornisRitmestoornis, hartritmestoornisHartritmestoornis, ritmestoornis, hart, gevaarlijk, symptomen. Een hartritmestoornis kan weinig klachten veroorzaken en…
Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelDraaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelConcentratie is heel belangrijk voor de mens. Soms heeft men echter het gevoel er niet helemaal meer mentaal bij te zijn…
Bronnen en referenties
  • www.prettyhealthy.nl
  • www.medtronic.nl

Reageer op het artikel "Een te snelle hartslag: tachycardie"

Reacties

Vanderlinden, 26-06-2017 23:26 #3
Mijn man zijn hartslag gaat tot 134, wat te doen?

Moniek, 24-09-2014 22:47 #2
Ik lees helaas nergens terug wat de risico's zijn van een te snelle hartslag. Ook mis ik bij de symptomen van een te snelle hartslag een belangrijke oorzaak: stress.

Carmen, 21-06-2014 08:31 #1
In het begin maken jullie een foutje, het lijkt me niet dat een hartslag van 400 per minuut gebruikelijk kan zijn: "Tachycardie is een hartritme waarbij het hart heel erg snel slaat. Een hartslag van 400 slagen per minuut is dan niet ongebruikelijk. Men kan duizeligheid ervaren, licht in het hoofd worden of kloppingen op de borst voelen." Reactie infoteur, 24-09-2014
Beste Carmen,

Het kan bij deze aandoening echt voorkomen dat de hartslag de waarde van 400 slagen per minuut aantikt. Dit is echter zeer incidenteel.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 27-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!