InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Soorten hartkloppingen

Soorten hartkloppingen

Veel mensen hebben wel eens last van hartkloppingen. Dit kan zijn dat het hart heel snel klopt, of juist langzamer, soms ook onregelmatig of het bonkt heel hard in je borstkas. Als deze hartklopingen worden als onaangenaam ervaren.

Hartkloppingen

Hoewel er vaak geen ernstige ziekte achter hartkloppingen schuil gaat, zijn mensen toch vaak heel erg ongerust als het om het hart gaat. Soms voelen mensen dat het hart een keer overslaat, soms gebeurt dit vaker achter elkaar. Ook dit is onschuldig. Bij deze hartoverslagen zijn vaak geen andere klachten.

Hartkloppingen voelen niet fijn aan en als het deze ritmestoornis het pompvermogen van het hart aantast kunnen mensen hierbij ook last hebben van duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd of flauwvallen teweeg brengen. Als dit gebeurt moet er natuurlijk wel een arts aan te pas komen. Maar de meeste ritmestoornissen geven geen klachten, behalve dat het opgemerkt wordt. Het bewust zijn van je eigen hartslag gebeurt ook vaak in de avonduren, als je rustig op de bank zit. Overdag heb je waarschijnlijk ook al deze ritmestoornissen gehad, maar doordat je bezig bent merk je ze niet op.

Paroxismale tachycardie (abnormaal snelle hartslag)

Hier ligt de hartslag vaak tussen de 160 en 200 slagen per minuut. Deze veel te snelle hartslag begint vaak heel plotseling en eindigt ook zo plotseling. Soms stopt het na een paar minuten, maar het kan soms ook uren aanhouden. Vaak moeten mensen na zo'n aanval ineens veel plassen. Als je merkt dat je hier last van hebt, zou je kunnen proberen om te persen, hurken, zitten of je gezicht in koud water dompelen. Je nervus vagus ( tiende hersenzenuw) wordt dan gestimuleerd waardoor de klachten soms ineens ophouden.

Boezemfibrilleren

Dit is een ritmestoornis waarbij de boezems van het hart heel snel en ongecontroleerd samentrekken waardoor de kamers van het hart ook sneller en minder efficient moeten samentrekken. Gevolg is hiervan is een onregelmatige en snelle hartslag. Het geeft een onaangenaam gevoel op de borst. vanwege de verminderde pompfunctie van het hart kan de patiënt zich duizelig, zwak en kortademig voelen. Voornamelijk bij ouderen kan bij boezemfibrilleren pijn op de borst of shock optreden. Er moet hier altijd een arts gewaarschuwd worden.

Kamertachycardie

Hierbij onstaat een te snelle hartslag van teminste 120 slagen per minuut vanuit de kamers van het hart. Meestal treedt deze ritmestoornis op een aantal weken tot maanden na een hartinfarct. Kamertachycardieën zijn erg gevaalrijk omdat de pompfunctie van het hart tekortschiet. Het hart wordt namelijk niet meer goed gevuld met bloed. Ook kan een kamertachycardie overgaan in kamerfibrilleren. Dit is een vorm van een hartstilstand. Het hart trilt in principe alleen nog maar, waardoor het bloed niet goed weggepompt wordt uit het hart en dus de bloedsomloop bijna stil komt te liggen. Hier moet direkt een arts gewaarschuwd worden.
© 2008 - 2018 Mirjam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hartkloppingen: een onregelmatige hartslagHartkloppingen: een onregelmatige hartslagBij een onregelmatige hartslag is men hiervan ook bewust door een onaangenaam gevoel van het lichaam en voel je een vers…
Hartkloppingen door vermoeidheidHartkloppingen door vermoeidheidWanneer je een hartklopping krijgt, voel je het hart hevig bonzen, het kan onregelmatig en snel gaan. Het kan een gevoel…
Hartkloppingen: wat je er zelf aan kunt doenHartkloppingen: wat je er zelf aan kunt doenWanneer je hartkloppingen hebt, voel je het hart heel snel achter elkaar kloppen, waarbij het soms lijkt over te slaan e…
Hartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenHartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenBij hartkloppingen heb je last van een buitengewoon krachtige, snelle of onregelmatige hartslag. Hartkloppingen worden m…
Overslaand hart, wat kan het zijn?Overslaand hart, wat kan het zijn?Hartkloppingen, overslaand hart, wat kan de oorzaak zijn? Je hart is een pomp die jaar in, jaar uit, het bloed in je lic…

Reageer op het artikel "Soorten hartkloppingen"

Reacties

G,j,, 21-11-2012 00:05 #5
Sterke hartkloppingen samen met hoesten, wat kan dit zijn?

Pleun Frankemölle, 25-08-2009 23:23 #4
Ik heb iets raars meegemaakt, teveel speed, twee dagen hartkloppingen en toen lag ik op de bank en liet het maar gaan, mijn borstkast zwerde op en toen werdt het zwart voor de ogen en later werdt ik wakker en merkte ik nog niks, ik wist wel dat ik iets had overleefd. Toen lag ik in bed en er klapte iets terug in m'n borstkas, een paar slagen en toen ging ik slapen. De dag erna had ik last van m'n hart, maar wist niet wat, ben ook niet naar het ziekenhuis gegaan, heb anderhalf jaar met een raar hart gelopen en toen, … plots, … was het weg. Kan gewoon fietsen, en zelfs me naar de tering zwemmen met waterpolo, heb geen rare druk op me borstkas ofzo, ja ok, wel van de gedachtegang, maar das verwerpelijk, al is de pijn echt, maar die is te verdrukken, zo weg, … dussss. Het gaat weer lekker met me verder.

De MAZZELLLL! (May the force be with you)

Miro, 05-08-2009 04:54 #3
Dag, ik heb elke dag snelle hartslagen meestal duren ze niet zo lang (zo als 2-3min).Maar soms wel langer tot 1-3h ('s avonds als ik in mijn bed lig) en daarmee kan ik niet slapen en ik ben wel bang voor want het voelt aan dat mijn hart zal ineens stoppen door die snelle hartslagen!En het is gelijk dat ik geen adem kan halen!Kunt u mij eens zeggen of het erg is of het normaal is en moet ik mij zorgen om maken?dank u!

Mirjam (infoteur), 20-06-2009 21:07 #2
Ik zou hiervoor toch je huisarts raadplegen. Hij moet u goed kunnen uitleggen of deze hartkloppingen normaal zijn of niet. Ook moet hij kunnen beargumenteren waarom ze evt normaal zouden zijn.

Imaalitane, 14-05-2009 21:23 #1
Heb 1 tot2 keer per dag heb ik hartkloppingen die wel 20 minuten duren ben daar wel erg angstig voor, gezien ik 5 jaar gelden een operatie heb gehad en twee kleppen vervangen werden voor kunst kleppen, dan hoor je hartkloppingen heel erg duidelijk.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 18-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!