InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Voorhoofdsholteontsteking/sinusitis

Voorhoofdsholteontsteking/sinusitis

Een sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillaris ( maxilla = bovenkaak). In de volksmond wordt dit voorhoofdsholteontsteking genoemd. Dit is eigenlijk niet juist, want dit zou een ontsteking zijn in de holte van het voorhoofd, en dat komt uiterst zelden voor. Kinderen onder de 8 jaar hebben zelfs geen voorhoofdholte. Sinusitis maxillaris is een onschuldige aandoening die vaak niet langer duurt dan zeven tot tien dagen, en geeft meestal geen complicaties.

Klachten

Meestal zijn virussen de oorzaak van alle klachten. Meestal gaat het om een bovenste luchtweginfectie, waarbij de neusholten ook zijn aangetast. Vooal bij kinderen is het moeilijk een diagnose te stellen tussen een bovenste luchtweginfectie of een sinusitis omdat de holten nog niet volledig zijn aangelegd.

Veel mensen denken dat een sinusitis de oorzaak is van:

  • roken
  • allergie
  • werkomstandigheden
  • stress
  • zwemmen
  • vliegen
  • duiken
  • tocht
  • luchtverontreiniging
  • chronische neusverkoudheid
  • een scheef neustussenschot
  • gebitsontstekingen
  • chronisch gebruik van neusdruppels.
Maar dit is allemaal niet aangetoond. Wel is aangetoond dat roken de genezing kan vertragen.

Wanneer er tenminste drie of meer van de volgende klachten aanwezig zijn, heeft de patiënt waarschijnlijk een sinusitis:

  • voorafgaande griep of verkoudheid
  • gekleurd snot
  • (eenzijdige) pijn in de bovenkaak
  • pijn bij het kauwen of pijn in de kiezen
  • toename van de klachten bij het vooroverbuigen

Klachten van een sinusitis kunnen ook lijken op:

  • een verkoudheid > niezen, niet gekleurd snot, hoofdpijn voornamelijk boven beide ogen
  • allergie > jeuk in de neus, gehemelte of ogen, niesbuien, niet gekleurd snot,
  • gevoelige slijmvliezen > niesbuien zonder oorzaak, klachten bij rook, moeheid, niet tegen scherp zonlicht kunnen
  • spierspanningshoofdpijn > vaak een dubbelzijdige hoofdpijn zonder verkoudheid, vaak wel nek en schouderklachten

Beleid

Als er complicaties bijkomen, zoals het krijgen van hoge koorts of zich ernstig ziek voelt, is de kans groot dat het om een sinusitis met complicaties gaat. Het is dan verstandig om een huisarts te bezoeken. Ook als de klachten ernstig zijn en langer duren dan vijf dagen zou de patiënt kunnen overleggen met een arts over wat hij het beste kan doen. De werkzaamheid van antibiotica bij een sinusitis is onvoldoende aangetoond, daarom wordt een antibiotica alleen maar voorgeschreven als het om een ernstige sinusitis gaat.

Advies

Sinusitis verdwijnt meestal spontaan na ongeveer een week tot tien dagen. Bij kinderen duurt de genezing vaak iets langer. Omdat het spontaan geneest is de behandeling hiervan meestal alleen maar berust op verlichting van de klachten.

Er is van nog geen enkele maatregel om de klachten te verlichten bewezen dat ze echt werken. Maar wat patiënten aangeven prettig te vinden bij een sinusitis is:
  • stomen, 3 maal per dag een kwartier
  • neusdruppels of spray gebruiken, hier wordt het verstopte gevoel wat mee weggehaald
  • paracetamol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Voorhoofdsholteontsteking door een verkoudheidVoorhoofdsholteontsteking door een verkoudheidDe voorhoofdsholte is een van de vier bijholten die we hebben. Kinderen hebben nog geen voorhoofdsholte. Pas rond het 7e…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Sinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis, of ook wel bijholteontsteking genoemd, is een zwelling van de binnenste wand van de sinussen. Sinussen zijn r…
Verkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tipsVerkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tipsDe winter is het seizoen van de verkoudheden: een waterige neus, hoofdpijn, en een vervelende hoest waar je maar niet va…

Reageer op het artikel "Voorhoofdsholteontsteking/sinusitis"

Reacties

Coby, 18-10-2012 09:45 #4
Als ik in de zee ga snorkelen heb ik altijd een tijd lang last van niesbuien en een lopende neus. Hoe zou dat komen en wat doe ik er tegen?

Cin, 15-05-2011 14:46 #3
Tot voor een jaar terug nog nooit een holte ontsteking gehad en nu dus al 3 keer in een jaar. Heel vervelend want het beheerst toch wel je hele dag. Door de hoofdpijn kun je minder, door de pijn in je kaken en tanden eet je minder, door het continue gevoel van volzitten beweeg je amper, er op liggen doet zeer, stomen werkt bij mij maar kort. Het verhelpt in ieder geval niet de lasten. Iemand verdere tips?

Jeff, 10-01-2011 13:10 #2
Vorig jaar had ik een stevige griep gehad, en daarna gelukkig hersteld van deze griep. Wel had ik elke ochtend een dichte neus (slijmvliezen op gezet) en na warm douchen en wat stoom kwam er allemaal gekleurd (groen/geel/brunig) snot vrij. Dit was een holte ontsteking, wat ik al vaker gehad heb. Mijn nieuwe huisarts wilde me geen antibiotica geven, maar gaf me Beclometason spray. Ze dacht dat ik een allergie had en daarom de slijmvliezen zich opzetten. Toen bleek dat dit niet werkte kreeg ik een andere Spray, Nasonex. ook deze spray werkte niet. Bij mijn 3e poging antibiotica te krijgen zoals mijn 'oude' huisarts deed kreeg ik het advies mee te spoelen. Voor mij was toen de maat vol en heb ik een bevriende apothekers assistente gevraagd antibiotica mee te nemen. Een week later was het over.

3 maanden lang een dichte neus, hoofdpijn, slaap, en nachtzweten van de koorts. Omdat mijn arts geen antibiotica wilde geven. Dus Rowan, als je dit nog leest; zorg ervoro dat je antibiotica krijgt. Het is het niet waard zolang ziek te zijn.

Rowan, 06-10-2009 12:14 #1
Ik ben nu al drie maanden verkouden en heb nu dus ook zo'n voorhoofdsontsteking… pfff! maar stomen helpt wel erg goed! ik doe het nu al voor de derde dag

Infoteur: Mirjam
Laatste update: 05-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!