InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sinusitis: Oorzaken en symptomen

Sinusitis: Oorzaken en symptomen

Sinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat zijn de symptomen? Hoe kan je sinusitis behandelen?

Sinussen

Sinusitis is een ontsteking van de sinussen. Sinussen zijn holtes in het hoofd, die als doel hebben het hoofd minder zwaar te maken en de warmte in de hersenen regelen. De sinussen spelen ook een rol in de resonantie van de stem en ons reukvermogen, en de bevochtiging van de neus-keel-oorzone van de mens.

Een mens heeft vier paar sinussen: kaaksinussen (onder de ogen), zeefbeensinussen (tussen de ogen), frontale sinussen (boven de oogkassen) en wigvormige sinussen (achter de frontale sinussen).

Sinusitis

Als de neus verstopt is, kunnen de sinussen niet optimaal ventileren. Zo ontstaat een drukkend gevoel in het hoofd. Dit wil echter niet zeggen dat men meteen aan sinusitis lijdt!

Symptomen

Er zijn twee soorten sinusitis: Acute sinusitis en chronische sinusitis. De symptomen zijn verschillend:
  • Bij acute sinusitis heeft de patiënt las van hoofdpijn of pijn rondom de ogen, die erger wordt als men voorover buigt. Men heeft last van een verstopte neus en snot dat groen of geel kan zijn. Acute sinusitis kan ook gepaard gaan met een hoest en veroorzaakt over het algemeen lichte koorts. De patiënt heeft een algemeen ziektegevoel.
  • Chronische sinusitis is vaak minder pijnlijk voor de patiënt. Men heeft steeds last van neusloop met groene of gele afscheiding, van langdurig hoesten en eventueel van een verminderd reukvermogen. Ook deze vorm van sinusitis kan hoofdpijn veroorzaken, die in dit geval komt en gaat.

Oorzaken

Acute sinusitis wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een eenvoudige verkoudheid of een andere infectie van de luchtwegen. Er ontstaat een slijmvliesontsteking waardoor het slijmvlies opzwelt en er veel snot geproduceerd wordt. Het snot wordt dikker en kan niet meer afvloeien, waardoor het vast komt te zitten in de holtes. Natuurlijk is die opgehoopte slijm een voedingsbron voor bacteriëen die zich in de holtes nestelen, waardoor een ontsteking van de sinussen ontstaat.

Chronische sinusitis ontstaat vaak ten gevolge van herhaalde keelontstekingen of bronchitis, of zelfs ten gevolge van zware astma. Ook een scheef neustussenschot of neuspoliepen kunnen chronische sinusitis teweegbrengen. Pneumo-allergieën, zoals allergie voor huisstofmijt, dieren of pollen zijn ook soms de oorzaak voor het ontstaan van chronische sinusitis.

Behandeling

De behandeling voor acute sinusitis is vrij eenvoudig. Neusdruppels kunnen helpen om de neusholte weer vrij te maken en het snot sneller te laten afvloeien. Ook de vrijstelling aan warme dampen zal helpen om de holtes vrij te maken. Bepaalde warme dranken zoals thee en soep lijken ook te helpen om het slijm sneller af te vloeien.

In ernstiger gevallen zal de huisarts antibiotica voorschrijven, bijvoorbeeld wanneer de klachten na 7 tot 10 dagen nog niet afgenomen zijn en de patiënt hoge koorts maakt of ernstige hoofdpijn heeft. Vraag dus bij een vermoeden van sinusitis altijd raad aan uw huisarts, die een correcte diagnose stellen en u een aangepaste behandeling kan voorschrijven!

Chronische sinusitis die het gevolg is van een scheef neustussenschot of neuspoliepen kan operatief behandeld worden.
Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Sinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis, of ook wel bijholteontsteking genoemd, is een zwelling van de binnenste wand van de sinussen. Sinussen zijn r…
Voorhoofdsholteontsteking, oorzaak, symptomen en behandelingIn de schedel zitten verschillende holten. Bij de bovenkaken, boven het zeefbeen (zeefbeenholte), wiggebeenholte en bij…
Ziekte van Wegener: Symptomen, oorzaken en behandelingDe Ziekte van Wegener is een auto-immuunziekte, waarbij er in het gehele lichaam ontstekingen ontstaan. Longen, gewricht…
Voorhoofdsholteontsteking/sinusitisEen sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillari…

Reageer op het artikel "Sinusitis: Oorzaken en symptomen"

Reacties

Scheurer, 09-03-2017 12:09 #4
Is Sinusitis of Rhinosinusitis besmettelijk? Mijn vrouw heeft een probleem dat het snot geel is en stinkt.
Vriendelijke groet,
J.Scheurer

Richard, 04-09-2016 05:47 #3
Heb je al eens magneettherapie geprobeerd? Er bestaat zoiets als een magnetische pulser die je zelf kan kopen en hiermee kan je jezelf behandelen. Ik heb zelf de AMT-01 uit Rusland besteld. Er zijn ontzettend veel aandoeningen mee te behandelen inclusief die van u, kijk er eens naar. Heel veel succes ermee.

Karim, 05-11-2015 17:18 #2
Probeer eens de chineese Astragalus wortel samen met de rode zonehoed. Overleg het wel eerst met de dokter met andere klachten. Bijv. Rode plekken of auto immuunsysteem of anti depressief pillen gebruikt. Gebruik de tinctuur van de rode zonnehoed drie maal daags 25 druppels. En de Astragalus wortel: heet kokend water( kopje) doe het in een pannetje met 2 a 3 gram van de Astragalus wortel en dan 10 laten subberen. 3 maal daags.

A. Schnaar, 21-03-2015 12:42 #1
Huisarts is uitbehandeld, na antibiotica wat niet geholpen heeft, weet hij niet wat verder te doen. Ik heb sinusitis maxilaris en verdikking onder mijn oog. Wie kan mij er van af helpen?

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 20-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!