InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sinusitis: symptomen, oorzaak en behandeling (met spray)

Sinusitis: symptomen, oorzaak en behandeling (met spray)

Sinusitis: symptomen, oorzaak en behandeling (met spray) Sinusitis, ook bekend als een sinusinfectie of bijholteontsteking, is een ontsteking van de sinussen of bijholten die leidt tot symptomen zoals dik neusslijmvlies, een verstopte neus en pijn in het gezicht. Andere symptomen kunnen bestaan uit koorts, hoofdpijn, slecht reukvermogen, keelpijn en hoesten. De hoest is vaak 's nachts erger dan overdag. Ernstige complicaties zijn zeldzaam. Men spreekt van acute sinusitis als het minder dan 4 weken duurt, en van chronischesinusitis als het langer duurt dan 12 weken. Sinusitis kan worden veroorzaakt door een infectie, allergieën, luchtvervuiling of structurele problemen in de neus. Meestal is een virus de boosdoener. Een bacteriële infectie is ook mogelijk. Recidiverende episodes komen vaker voor bij mensen met astma, cystic fibrosis (taaislijmziekte) en een slechte immuunfunctie.
Sinusitis begint vaak met een verkoudheid / Bron: Istock.com/gpointstudioSinusitis begint vaak met een verkoudheid / Bron: Istock.com/gpointstudio

Wat is sinusitis?

Sinusitis is een ontsteking van (het slijmvlies van) de sinussen (bijholten). Het staat ook bekend als bijholteontsteking. Gezonde sinussen zijn gevuld met lucht. Maar wanneer ze worden geblokkeerd en gevuld zijn met vocht, kunnen bacteriën groeien en een infectie veroorzaken.

Oorzaken van een ontsteking van de bijholten

Aandoeningen die sinusitis kunnen veroorzaken, zijn onder meer:
  • een verkoudheid
  • allergische rhinitis, zwelling van de binnenkant van de neus
  • kleine gezwellen aan de binnenkant van de neus, zogeheten neuspoliepen
  • een afwijkend tussenschot

Soorten

Acute sinusitis begint meestal met verkoudheidachtige symptomen zoals een loopneus, verstopte neus en gezichtspijn. Het kan plotseling de kop opsteken en 2 tot 4 weken aanhouden. Subacute sinusitis duurt meestal 4 tot 12 weken en een chronische sinusitis duurt 12 weken of langer. Men spreekt van terugkerende sinusitis als de ontsteking meerdere keren per jaar terugkeert.

Wie krijgt het?

Heel veel mensen hebben ten minste een keer per jaar sinusitis. Risicofactoren zijn:
  • zwelling in de neus als bij een verkoudheid
  • geblokkeerde afvoer van de bijholten
  • structurele afwijkingen in de bijholten
  • neuspoliepen
  • verminderde werking van het immuunsysteem of medicijnen gebruiken die het immuunsysteem onderdrukken

Bij kinderen zijn de belangrijkste risicofactoren de volgende:
  • allergieën
  • in de nabijheid zijn van andere zieke kinderen op de kinderopvang of op school
  • gebruik van een speen
  • liggend op de rug de fles drinken
  • rokerige omgeving

De belangrijkste factoren die de kans op sinusitis bij volwassenen vergroten, zijn infecties en roken.

Symptomen

Acute sinusitis

De belangrijkste symptomen van acute sinusitis zijn:

Chronische sinusitis

Chronische sinusitis kenmerkt zich door de volgende symptomen:
  • een gevoel van congestie of volheid in je gezicht
  • een verstopte neus
  • pus in de neusholte
  • koorts
  • loopneus of postnasale drainage
  • hoofdpijn,
  • slechte adem
  • tandpijn
  • moeheid

Veel aandoeningen kunnen dergelijke symptomen veroorzaken. Raadpleeg je huisarts voor een diagnose.

Behandeling van (acute) sinusitis

De huisarts kan een bepaalde behandeling aanbevelen om de symptomen van sinusitis te verlichten, waaronder:

Neusspray

Zouthoudende neusspray, die je meerdere keren per dag in je neus spuit om je neusholtes te spoelen, kunnen de klachten verlichten. Gebruik een neusspray slechts een paar dagen. Anders kunnen ze de terugkeer van meer ernstige congestie veroorzaken (reboundcongestie).

Pijnstillers

Vrij verkrijgbare pijnstillers zoals paracetamol, kunnen de pijnklachten verlichten.

Antibiotica

Antibiotica zijn meestal niet nodig voor de behandeling van acute sinusitis. Zelfs als de acute sinusitis bacterieel is, zal het vaak zonder behandeling verdwijnen.

Immunotherapie

Als allergieën bijdragen aan de totstandkoming van je sinusitis, kan immunotherapie met onderhuidse injecties die de reactie van het lichaam op specifieke allergenen verminderen, deze klachten verminderen of wegnemen.

Dagelijks voldoende drinken / Bron: Luminast/Shutterstock.comDagelijks voldoende drinken / Bron: Luminast/Shutterstock.com

Zelfzorg

De volgende zelfzorgmaatregelen kunnen de symptomen van sinusitis verlichten:
  • Rust voldoende uit. Je lichaam kan hierdoor beter de infectie bestrijden en het herstel verloopt voorspoediger.
  • Drink voldoende vocht, zoals water of sap. Dit zal helpen om slijmafscheiding te verdunnen en drainage te bevorderen. Vermijd dranken die alcohol bevatten, omdat ze je kunnen uitdrogen. Het drinken van alcohol kan ook de zwelling van de slijmvlieslaag van de sinussen en neus verergeren.
  • Bevochtig je sinusholten. Neem een ​​warme douche en adem de warme, vochtige lucht in. Dit zal de pijn verlichten en de afvoer van slijm helpen.
  • Breng warme kompressen aan op je gezicht. Plaats warme, vochtige handdoeken rond je neus, wangen en ogen om gezichtspijn te verzachten.
  • Spoel je neusgangen uit. Gebruik een speciaal ontworpen neusspoeling.
  • Slaap met opgeheven hoofd. Dit helpt om de sinussen te draineren en congestie te verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Sinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis, of ook wel bijholteontsteking genoemd, is een zwelling van de binnenste wand van de sinussen. Sinussen zijn r…
Voorhoofdsholteontsteking/sinusitisEen sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillari…
Frontale sinusitis: Infectie of ontsteking voorhoofdsholteFrontale sinusitis: Infectie of ontsteking voorhoofdsholteDe sinussen zijn een systeem van verbonden holle holtes in het gezicht die lucht en een dunne laag slijm bevatten. Alle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • https://neus-keel-oor.be/nl/nko/neus/aandoeningen/acute_sinusitis/
  • https://www.medicinenet.com/sinusitis/article.htm#what_is_a_sinus_infection_or_sinusitis
  • https://www.webmd.com/cold-and-flu/features/cold-sinus-infections
  • https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/ears-nose-and-throat/sinusitis
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/gpointstudio
  • Afbeelding bron 2: Luminast/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Sinusitis: symptomen, oorzaak en behandeling (met spray)"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Griep en verkoudheid
Medische informatie…
Schrijf mee!