InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Citroen: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde van citroenen

Citroen: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde van citroenen

Citroen: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde van citroenen Een citroen is een citrusvrucht die voor een verscheidenheid aan culinaire en medicinale toepassingen wordt gebruikt, vanwege het hoge gehalte aan vitamine C en andere krachtige antioxidanten. Het heeft derhalve verschillende gezondheidsvoordelen, zoals het ondersteunen van je immuunsysteem en het helpen voorkomen van kanker. De citroen heeft een uitstekende voedingswaarde, Het bevat niet alleen veel vitamine C, maar deze vrucht biedt ook een hoog niveau aan voedingsvezels, calcium, ijzer, bèta-caroteen, niacine (vitamine B3), mangaan, zink, selenium, vitamine B6 en kalium, om er maar een paar te noemen.
Citroen / Bron: André Karwath aka Aka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Citroen / Bron: André Karwath aka Aka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Wat is een citroen?

Een citroen is een gele citrusvrucht en citrusvruchten zijn vruchten van bomen of struiken van het plantengeslacht Citrus. Andere voorbeelden van citrusvruchten zijn sinaasappel, bergamot, limoen en mandarijn. De vorm van een citroen kan sterk variëren, afhankelijk van de cultivar, en andere factoren zoals het klimaat. Citroenen groeien aan een boom die vier maal per jaar vrucht draagt.

Voedingswaarde van citroenen

Zoals andere citrusvruchten bevat citroen veel vitamine C en antioxidanten. In het bijzonder zijn citrusvruchten en hun schillen in het algemeen rijk aan antioxiderende verbindingen en bioflavonoïden, zoals:
  • hesperidine
  • naringine
  • hesperetine
  • naringenine
  • limonene
  • linalylacetaat
  • linalool

Citroen is ook een uitstekende bron van pectine, een soort oplosbare vezel die water absorbeert en gemakkelijk kan worden gemetaboliseerd door de nuttige bacteriën in je darm.

Dankzij de krachtige voedingsstoffen die te vinden zijn in deze citrusvrucht, wordt deze geassocieerd met een aantal potentiële gezondheidsvoordelen, van een verminderd risico op chronische ziekten tot verhoogde immuniteit, etc.

100 gram citroen bevat de volgende voedingswaarde:

Vitamine of mineraalHoeveelheid
Vitamine A-
Vitamine B10,06 mg
Vitamine B20,02 mg
Vitamine B60,04 mg
Vitamine B11 (foliumzuur)8 μg
Vitamine B12-
Vitamine C45 mg
Vitamine D-
Natrium2 mg
Kalium150 mg
Calcium10 mg
Fosfor20 mg
IJzer0,1 mg
Magnesium10 mg
Koper0,05 mg
Zink0,1 mg

Citroenboom / Bron: Elena Chochkova, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Citroenboom / Bron: Elena Chochkova, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Gezondheidsvoordelen van citroen

Citroenen hebben verscheidene gezondheidsvoordelen.

Citroen verbetert de immuniteit

Citroenen vormen een goede bron van vitamine C, een belangrijke voedingsstof die bijdraagt aan goede weerstand en immuniteit. Citroenen zitten bovendien vol met antioxidanten die kunnen helpen ontstekingen te bestrijden en de immuniteit bevorderen. Het binnenkrijgen van voldoende vitamine C kan de duur en de ernst van luchtweginfecties verminderen en longontsteking voorkomen. Citroenen bevatten voorts veel antioxidanten, die je afweercellen kunnen beschermen door schadelijke vrije radicalen te neutraliseren en je lichaam vrij te houden van infecties veroorzaakt door ziekteverwekkers, zoals bacteriën of virussen.

Citroen is goed voor het hart

Hartziekten zijn een belangrijke doodsoorzaak in Nederland. Nederland telt volgens de Hartstichting anno 2019 zo'n 1,4 miljoen hart- en vaatpatiënten. Dankzij het hoge vitamine C-gehalte kun je door het regelmatig eten van citroen, je hart gezond en sterk houden. Om de gezondheid van het hart te optimaliseren, is het verstandig om een grote variëteit aan groenten en fruit te eten, inclusief citroenen, en dat te combineren met een gezonde en actieve levensstijl.

Citroen helpt kanker te bestrijden

Citroenen zitten boordevol antioxidanten en antikankerverbindingen, dus het is geen wonder dat citroenen effectief kunnen zijn in het doden van kankercellen. Citroenen bevatten ook verbindingen zoals hesperidine en D-limoneen, waarvan is aangetoond dat beide eigenschappen hebben die kanker verhinderen.

Citroenen eten en veel water drinken ter voorkoming van nierstenen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comCitroenen eten en veel water drinken ter voorkoming van nierstenen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Citroenen voorkomen nierstenen

Als je last hebt van nierstenen, kan het helpen om dagelijks twee citroenen te eten. Dit komt omdat citroenen citroenzuur bevatten, wat het urinevolume kan verhogen en kan helpen bij het voorkomen van nierstenen. Het behandelen van mensen met nierstenen met citroensap zorgt ervoor dat de citraatniveaus in de urine worden verhoogd, terwijl de hoeveelheid calcium in de urine daalt, wat suggereert dat citroensap een mogelijke alternatieve behandeling kan zijn voor het verlichten van de klachten van nierstenen. Andere natuurlijke remedies tegen nierstenen zijn onder meer goed gehydrateerd blijven door veel water te drinken, een plantaardig dieet volgen en veel magnesiumrijk voedsel opnemen in je dieet.

Citroen verhoogt de ijzeropname

IJzer is een ongelooflijk belangrijk mineraal voor je lichaam. Het is een van de belangrijkste componenten van hemoglobine, dat wordt aangetroffen in de rode bloedcellen en het lichaam te voorziet van de zuurstof die het nodig heeft. Er zijn veel groepen mensen die risico lopen op een ijzertekort. Veganisten en vegetariërs krijgen bijvoorbeeld alleen non-heemijzer binnen dat in dierlijke en plantaardige producten zit, heemijzer – wat alleen in dierlijke producten zit – beter wordt opgenomen. Bovendien lopen vrouwen in de vruchtbare leeftijd een hoger risico vanwege bloedverlies door menstruatie. Vitamine C in citroen zorgt dat je non-heemijzer uit plantaardige bronnen beter opneemt in het lichaam.

Illustratie citroenplant van Franz Eugen Köhler / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Illustratie citroenplant van Franz Eugen Köhler / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Citroen verbetert de gezondheid van de huid

Citroenen kunnen fungeren als een anti-verouderingsmiddel en kunnen mogelijk helpen om je huid gezond en stralend te houden dankzij hun antioxidantengehalte. Antioxidanten helpen om vrije radicalen te bestrijden en oxidatieve schade te voorkomen. De opbouw van vrije radicalen draagt ​​bij aan het verouderingsproces, wat resulteert in veranderingen zoals rimpels, ouderdomsvlekken, droge huid en verminderde elasticiteit. Antioxidanten spelen een rol om het ouder worden te vertragen en de gezondheid van de huid te verbeteren.

Voor het beste resultaat kun je een beetje citroensap op je huid aanbrengen of mengen met je huidverzorgingsproduct. Naast citroenen zijn er andere middelen voor de huidverzorging, zoals tea tree olie, kokosolie en avocado.

Citroen verhoogt het gewichtsverlies

Hoewel citroen gewichtsverlies bevordert, moet het worden gecombineerd met een voedzaam dieet en een gezonde leefstijl om blijvende resultaten te krijgen wat betreft gewichtsverlies.

Kopen en bewaren

Citroenen moeten worden geplukt als ze volledig rijp zijn, omdat ze, in tegenstelling tot veel andere vruchten, niet rijpen of in kwaliteit verbeteren nadat ze zijn geplukt. Citroenen moeten op kamertemperatuur worden bewaard, uit de buurt van direct zonlicht.

Citroen / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)Citroen / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Gerechten

Citroenen passen goed bij zowel hartige als zoete gerechten. Ze worden vaak gebruikt bij vis, garnalen, coquilles, kip en in veel mediterrane gerechten, evenals bij desserts.

Productie

In 2016 bedroeg de wereldproductie van citroenen (gecombineerd met limoenen) 17,3 miljoen ton. De topproducenten waren India, Mexico, China, Argentinië en Brazilië, samen goed voor 62% van de totale wereldproductie.

Producenten van citroen

Legenda
A. India
B. Mexico
C. China
D. Argentinië
E. Brazilië

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen door middel van citroenen en citroensapAfvallen door middel van citroenen en citroensapTegenwoordig zijn er veel mensen bezig met het bereiken van hun ideale gewicht, ze zijn aan het afvallen. Er zijn ontzet…
Afvallen met citroen of citroensapAfvallen met citroen of citroensapJe zult het vast wel eens gehoord hebben: je kunt flink veel afvallen met citroensap. Klopt dit? Is de citroen inderdaad…
10 frisse citroentipsEen citroen is een lekker ingrediënt in drankjes en salades. De citroen smaakt fris, is gezond en werkt dorstlessend. Ee…
Alcoholvrije cocktails: voor een receptieOp een receptie is het vaak moeilijk om een drankje zonder alcohol te pakken te krijgen. Eigenlijk vreemd, want hoeveel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Citroen_(vrucht)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Citrusvrucht
  • https://draxe.com/lemon-nutrition/
  • https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/feiten-en-cijfers-hart-en-vaatziekten
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/283476.php
  • Afbeelding bron 1: André Karwath aka Aka, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Elena Chochkova, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Mimagephotography/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Citroen: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde van citroenen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!