InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neuspoliepen: symptomen, oorzaak, verwijderen en operatie

Neuspoliepen: symptomen, oorzaak, verwijderen en operatie

Neuspoliepen: symptomen, oorzaak, verwijderen en operatie Neuspoliepen symptomen zijn een verstopte neus, vooral in een liggende houding, en een verminderd reukvermogen. Neuspoliepen verwijderen gebeurt via een neusbijholte-operatie. Neuspoliepen of poliepen in de neus zijn gesteelde, druppelvormige, goedaardige zwellingen van het neusslijmvlies. Vaak ontstaan deze afwijkingen in de zeefbeenholte, één van de vier neusbijholten. De zeefbeenholte ligt tussen je neus en ogen. Neuspoliepen komen vooral bij volwassenen voor. Het is (nog) niet bekend waardoor ze ontstaan, maar neuspoliepen komen meer voor bij patiënten met astma of rhinosinusitis. Rhinosinusitis is een chronische ontsteking van de sinussen of bijholten. Kleine poliepen kunnen worden behandeld met corticosteroïdenbevattende neusspray of -druppels. Hierdoor slinken ze binnen een paar weken en zullen de klachten significant afnemen. Grotere poliepen kunnen operatief worden verwijderd.

Neuspoliepen

Neuspoliepen / Bron: Michael Hawke MD, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)Neuspoliepen / Bron: Michael Hawke MD, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)

Wat zijn neuspoliepen?

Neuspoliepen zijn gesteelde, druppelvormige goedaardige afwijkingen of zwellingen van het neusslijmvlies, welke meestal in de zeefbeenholte ontstaan. De zeefbeenholte zit tussen je neus en ogen en is één van de vier neusbijholten. De poliepen zakken vanuit de zeefbeenholte in de neus en als gevolg daarvan ontstaan er klachten. Kwaadaardige neuspoliepen komen slechts zelden voor.

Bij wie komen poliepen in de neus voor?

Poliepen komen zelden bij kinderen voor. Wel lopen kinderen met cystische fibrose of taaislijmziekte een groter risico on neuspoliepen te krijgen. Bij deze erfelijke aandoening zijn de neus, neusbijholten en longen voortdurend (chronisch) ontstoken. Vooral volwassenen met astma of rhinosinusitis hebben meer kans op neuspoliepen. Het wordt meestal gezien bij mensen tussen het 30e en 40e levensjaar. Vaak ontstaan neuspoliepen aan beide kanten in de neus. Eenzijdige neuspoliepen kunnen een uiting zijn van een eenzijdige kaakholte-ontsteking, bijvoorbeeld als gevolg van problemen met het bovengebit.

Neuspoliepen oorzaak

De afgelopen jaren is veel onderzoek verricht naar de mogelijke oorzaak voor neuspoliepen. Er zijn anno 2018 twee hypotheses. De ene hypothese suggereert dat de bacterie Staphylococcus aureus het immuunsysteem activeert, hetgeen dan via een aantal stappen tot poliepvorming zou kunnen leiden. De andere hypothese suggereert dat de schimmel Alternaria alternata verantwoordelijk is voor het ontstaan van neuspoliepen. Een hevige reactie op schimmelbestanddelen zou schade aan de bovenste laag van de huid en slijmvliezen kunnen veroorzaken, als gevolg waarvan een ontstekingsreactie ontstaat. Uiteindelijk zou dit tot poliepvorming kunnen leiden.

Risicofactoren

De oorzaak van het ontstaan van neuspoliepen is (nog) onbekend, maar er zijn wel factoren te onderscheiden die de kans op neuspoliepen vergroten:
  • Allergische aanleg;
  • Rhinosinusitis: chronische ontsteking van het neus- en neusbijholteslijmvlies;
  • Neusslijmvlies dat overactief reageert op prikkels (bijvoorbeeld stof, warmte en kou);
  • Aspirinegevoeligheid kan ertoe leiden dat sommige mensen meer kans hebben om neuspoliepen te ontwikkelen;
  • Allergische schimmelsinusitis, een allergie voor schimmels in de lucht;
  • Cystische fibrose of taaislijmziekte, een erfelijke aandoening waarbij iets mis gaat bij de productie van slijm;
  • Syndroom van Churg-Strauss, een zeldzame ziekte die de ontsteking van de bloedvaten veroorzaakt;
  • Astma en dan vooral bij een verergering van astma.

Je familiegeschiedenis kan ook een rol spelen. Er is enig bewijs dat bepaalde genetische variaties in verband met de werking van het immuunsysteem, de kans vergroot om neuspoliepen te ontwikkelen.

Hoofdpijn met vol gevoel in hoofd door neuspoliepen / Bron: Istock.com/JackFHoofdpijn met vol gevoel in hoofd door neuspoliepen / Bron: Istock.com/JackF

Neuspoliepen symptomen

Neuspoliepen ontstaan geleidelijk. Afhankelijk van de ernst van de klachten en het aantal poliepen, kun je last krijgen van de volgende klachten:
  • een verstopte neus, vooral in een liggende houding;
  • een verminderd reukvermogen;
  • regelmatig een ‘verkouden’ gevoel;
  • soms een pijnlijke neus;
  • soms een loopneus door versterkte slijmafscheiding;
  • catarre (een lichte ontsteking van de slijmvliezen die samengaat met de afscheiding van slijm);
  • vaak hoofdpijn met een vol gevoel in het hoofd.

Complicaties

Bij neuspoliepen kunnen complicaties ontstaan doordat de luchtstroom en vochtafvoer geblokkeerd raken, en vanwege de onderliggende chronische ontsteking. Mogelijke complicaties zijn onder meer:
  • Obstructief Slaapapneu Syndroom (OSAS), veroorzaakt door een afsluiting (obstructie) van de ademweg. Dit is een slaapgerelateerde ademhalingsstoornis waarbij je lichaam stopt met ademen tijdens de slaap.
  • Astma flare-ups. Chronische rhinosinusitis kan astma verergeren.
  • Bijholteontsteking. Neuspoliepen kunnen je vatbaarder maken voor infecties van de sinussen of bijholten die vaak terugkeren of chronisch worden.

Diagnose en onderzoek

Algemeen onderzoek
De huisarts of keel-, neus- en oorarts zal bij vermoeden van neuspoliepen eerst een algemeen onderzoek uitvoeren, waarbij hij onder meer in je neus kijkt. In veel gevallen zijn neuspoliepen goed te zien.

Kijkonderzoek
Soms zijn de neuspoliepen echter zo klein of diep in de neus gelegen, dat de arts ze niet direct kan waarnemen. In dat geval kan een neusendoscopie uitkomst bieden. Dit is een kortdurend, poliklinisch onderzoek waarbij de arts met een dun kijkbuisje, ook wel optiek, endoscoop of scoop genoemd, hoger en dieper in de neus kijkt. Dit kijkonderzoek kan met en zonder verdoving van het neusslijmvlies worden uitgevoerd.

Beeldvormend onderzoek
Beelden verkregen met computertomografie (CT) kan de arts helpen om de grootte en locatie van poliepen te lokaliseren in diepere gebieden van de sinussen en de mate van ontsteking te bepalen. Dergelijk onderzoek kan ook helpen om de aanwezigheid van andere mogelijke obstakels in de neusholte, zoals structurele afwijkingen, uit te sluiten.

Allergietesten
De arts kan middels een huidtests bepalen of allergieën bijdragen aan chronische ontsteking. Met een huidtest worden kleine druppels van allergie-veroorzakende stoffen (allergenen) geprikt in de huid van je onderarm of bovenrug. Na 15 minuten zal de arts of verpleegkundige je huid onderzoeken op tekenen van allergische reacties.

Als een huidtest niet kan worden uitgevoerd, kan de arts een bloedtest doen voor specifieke antilichamen tegen verschillende allergenen.

Neuspoliepen verwijderen en behandelen

Behandelen van kleine poliepen

Kleinere neuspoliepen kunnen worden behandeld met neusnevel of neusdruppels met corticosteroïden, een krachtige
ontstekingsremmer. Hierdoor kunnen de poliepen duidelijk slinken en zullen de klachten verminderen.

Verwijderen van grotere poliepen

Grotere poliepen kunnen operatief worden verwijderd. Dit kan plaatsvinden door poliepextractie, waarbij dat deel van de poliep wordt verwijderd dat in de neus zichtbaar is. Een andere mogelijkheid is endoscopische neusbijholteoperatie, waarbij poliepen zowel uit de neus als uit de neusbijholten worden verwijderd.

Prognose

Het verwijderen van poliepen door een operatie zorgt ervoor dat je weer gemakkelijk door je neus kan ademen. Na verloop van tijd komen neuspoliepen echter vaak terug. Het verminderde reukvermogen herstelt zich niet altijd na behandeling met medicijnen of een operatie.

Regelmatig grondig je handen wassen / Bron: Pezibear, PixabayRegelmatig grondig je handen wassen / Bron: Pezibear, Pixabay

Preventie

De volgende maatregelen kunnen mogelijk de vorming van neuspoliepen voorkomen:
  • Luchtvochtigheid. Als de lucht in je huis droog is, overweeg dan om een luchtbevochtiger aan te schaffen.
  • Hygiëne. Regelmatig en grondige handen wassen vermindert het risico op een bacteriële of virale infectie, wat resulteert in minder gevallen van ontsteking van de bijholten en de neusgangen.
  • Irriterende middelen. Het vermijden van irritanten, zoals sommige allergenen, chemicaliën en luchtverontreinigende stoffen (die ontstekingen veroorzaken) kunnen helpen om het risico op het ontstaan van poliepen te verminderen.
  • Behandeling van astma en allergieën. Mensen die de aanbevelingen van hun arts met betrekking tot de behandeling van hun astma en/of allergie opvolgen, hebben mogelijk minder kans om neuspoliepen te ontwikkelen.
  • Neusspoeling. Je neus spoelen met een zoutoplossing kan helpen om je neusbijholten schoon te houden en korstjes en infecties te voorkomen. Doe dit als je last hebt van (chronische) verkoudheid, chronische of acute bijholteontsteking of nasale allergie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Neuspoliepen: oorzaak en verwijderenNeuspoliepen: oorzaak en verwijderenNeuspoliepen komen meestal voor tussen de 30 en 40 jaar oud. De oorzaak kan bijvoorbeeld een bacterie of schimmel zijn.…
Neuspoliepen – hinderlijk maar meestal onschuldigNeuspoliepen – hinderlijk maar meestal onschuldigChronische en allergische ontstekingen van de neus (rhinitis) gaan nogal eens gepaard met neuspoliepen. Deze glazige sli…
Neuspoliepen: Goedaardige gezwellen in neus of sinussenNeuspoliepen: Goedaardige gezwellen in neus of sinussenNeuspoliepen (polyposis nasi) zijn vaak voorkomende, goedaardige traan- of druifvormige gezwellen die zich in de neus of…
Neusverstopping, oorzaak en behandelingNeusverstopping, oorzaak en behandelingEen neusverstopping wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheid of een allergie als hooikoorts. Een verstopte neus ka…
Snurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MathieuMD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • AMC: Etiologie van neuspoliepen - Onderzoek van drs. F.a. Ebbens. http://www.amc.nl/web/Research/Departments/Overview/Ear-Nose-and-Throat-1/Etiologie-van-neuspoliepen.htm (voor de laatste keer geraadpleegd op 18 oktober 2012)
  • Maastricht UMC. Neusspoelen met zout water. https://kno.mumc.nl/neusspoelen-met-zout-water (ingezien op 16-8-2017)
  • Mayo Clinic. Nasal polyps: symptoms and causes. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nasal-polyps/symptoms-causes/dxc-20267326 (ingezien op 25-1-2017)
  • Medical News Today. Nasal Polyps: Causes, Symptoms, and Treatments. http://www.medicalnewstoday.com/articles/177020.php (ingezien op 16-8-2017)
  • MedlinePlus. Nasal polyps. https://medlineplus.gov/ency/article/001641.htm (ingezien op 16-8-2017)
  • St. Antonius Ziekenhuis: Neuspoliepen. http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/neuspoliepen.pdf (voor de laatste keer geraadpleegd op 18 oktober 2012)
  • WebMD. What Are Nasal Polyps? http://www.webmd.com/allergies/guide/nasal-polyps-symptoms-and-treatments#1 (ingezien op 25-1-2017)
  • Afbeelding bron 1: Michael Hawke MD, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/JackF
  • Afbeelding bron 3: IStock.com/Pavel Losevsky
  • Afbeelding bron 4: Pezibear, Pixabay

Reageer op het artikel "Neuspoliepen: symptomen, oorzaak, verwijderen en operatie"

Reacties

Mb, 12-02-2017 15:14 #3
Ik word binnenkort geopereerd aan neuspoliepen, op de CT-scan was te zien dat alle holtes helemaal gevuld zijn. Nu heb ik al een tijd last van mijn linkeroog, hij staat vaak heel wijd open en is enorm droog volgens de oogarts. Zouden deze problemen door de poliepen veroorzaakt kunnen worden? Reactie infoteur, 14-02-2017
Mogelijk is er sprake van chronische rhinosinusitis met poliepen: https://goo.gl/5Jm6lN. U kunt dit het beste navragen bij de arts.

Neuspoliepen, 07-12-2015 19:25 #2
Jan.Theune.
Weet iemand raad hoe ik er vanaf kan komen, ben een keer geopereerd aan die poliepen, waren na een half jaar weer terug,
heb eigenlijk geen reuk en smaak meer.Eigenlijk wordt het niet erger dan nu.ik heb al van alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Weet iemand iets? Reactie infoteur, 11-12-2015
Bespreek met de behandeld arts wat de beste manier is om uw neuspoliepen te behandelen én te voorkomen dat ze terugkeren. Na een chirurgische behandeling worden vaak maatregelen worden genomen om te voorkomen dat de neuspoliepen terugkeren. Er worden dan plaatselijke corticosteroïden voorgeschreven als onderhoudsdosering ter voorkoming van recidief. Corticosteroïden lijken op een hormoon dat het lichaam aanmaakt in de bijnierschors. Het effect van het verwijderen van neuspoliepen is vaak tijdelijk. Vooral bij patiënten met een chronische ontsteking van de neusbijholten (rhinosinusitis) ontstaat na korte tijd een recidief (terugkeer van de neuspoliepen). Bespreek met de behandeld arts wat hier het beste aan gedaan kan worden.

Jan H. Diekema, 03-08-2014 19:38 #1
"een verstopte neus, vooral in een liggende houding"
Volgens mijn KNO-arts heb ik neuspoliepen. Echter mijn ervaring is dat mijn neus 's nachts "open" is terwijl ik overdag permanent last heb van een verstopte neus. Duidt dit op iets anders dan poliepen? Reactie infoteur, 04-08-2014
Mensen met neuspoliepen hebben vaak een verstopte neus, wat in veel gevallen (maar niet altijd!) erger wordt in een liggende houding.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Poliepen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!