InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neuspoliepen: oorzaak en verwijderen

Neuspoliepen: oorzaak en verwijderen

Neuspoliepen: oorzaak en verwijderen Neuspoliepen komen meestal voor tussen de 30 en 40 jaar oud. De oorzaak kan bijvoorbeeld een bacterie of schimmel zijn. Neuspoliepen worden behandeld middels medicijnen of een operatie. Het verwijderen is een simpele ingreep. Soms zijn neuspoliepen kwaadaardig. In dit artikel alles over neuspoliepen.

Wat zijn neuspoliepen?

Neuspoliepen ontstaan meestal in één van de vier neusbijholten. Het zijn zwellingen van het neusslijmvlies. Deze zakken als een soort slijmvlieszakjes vanuit de bijholte in de neus. Hierdoor raakt de neus verstop. Neuspoliepen veroorzaken dan ook vaak reukproblemen bij de patiënt.

Neuspoliepen zijn bijna altijd goedaardig. Een enkele keer zijn neuspoliepen kwaadaardig. Neuspoliepen die er niet normaal uitzien, moeten daarom altijd helemaal verwijderd worden en onderzocht worden.

Neuspoliepen herkennen

De meest voorkomende klacht is een verminderd reuk-en smaakvermogen. Daarnaast is de neus vaak verstopt en heeft de patiënt vaak het gevoel neusverkouden te zijn. Wanneer de patiënt ligt, worden de klachten vaak erger. Een vol gevoel in het hoofd en hoofdpijn kan ook voorkomen, maar in mindere mate.

Oorzaken

Het is nog onbekend waardoor neuspoliepen ontstaan. Toch zijn er een aantal factoren die neuspoliepen eerder lijken te veroorzaken:
  • Astma-patiënten zullen bij een verergering van astma-klachten meer kans krijgen op poliepen.
  • Neusslijmvlies dat overactief reageert produceert sneller poliepen.
  • Chronische ontstekingen van de neus en de neusbijholten.
  • De bacterie Staphylococcus aureus en de schimmel Alternaria lijkt een veroorzaker van neuspoliepen te zijn.

Neuspoliepen komen meestal voor aan beiden kanten. Neuspoliepen aan slechts één kant kan een teken voor een eenzijdige kaakholte-ontsteking zijn. Neuspoliepen die vóór de puberteit ontstaan, kunnen een teken zijn van taaislijmziekte. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Bij kinderen komen neuspoliepen zelden voor. Meestal ontstaan neuspoliepen op een leeftijd tussen de 30 en 40 jaar, maar later kan ook.

Diagnose en behandeling

Bij klachten kan de patiënt langs een arts gaan. Deze zal bekijken of er sprake is van neuspoliepen. De arts kan soms de neuspoliepen in de neus zien zitten. Wanneer de poliepen dieper zitten of zeer klein zijn, dan gebruikt de arts een neusendoscopie: een kijkonderzoek van de neus. Dit kan zowel met als zonder verdoving. Een verdoving wordt toegebracht middels watjes in de neus. De inwerktijd van de verdoving bedraagt 10 tot 20 minuten. Hierbij is het soms moeilijk om door de neus adem te halen. De keel kan hierbij ook verdikt aanvoelen. Toch kan de patiënt gewoon ademhalen en slikken. Het kijkonderzoek gebeurt middels een flexibele slang of buisje dat in de neusholte wordt gestoken. De arts kan zo beter bekijken of er poliepen aanwezig zijn. Soms worden er ook röntgenfoto's gemaakt.

Vaak bestaat de behandeling uit corticosteroïde-druppels. Deze kunnen ook als injectie of in de vorm van tabletten worden toegediend. Corticosteroïde zijn een chemische variant van het lichaamseigen hormoon uit de bijnierschors. Door deze medicijnen worden neuspoliepen verkleint of verdwijnen, de klachten verminderen sterk. Niet alle neuspoliepen zullen hiermee verdwijnen. Bovendien werkt corticosteroïde niet bij iedereen even goed. Neusnevel of druppels met corticosteroïde kan jarenlang gebruikt worden, in tabletvorm mag dit slechts tijdelijk gebruikt worden.

Een andere behandeling voor neuspoliepen is een operatie. Onder plaatselijke verdoving kunnen neuspoliepen verwijderd worden die zichtbaar zijn in de neus. Bij een andere operatie kunnen neuspoliepen onder plaatselijke of algehele verdoving uit zowel de neus als de bijholten gehaald worden. Dit gebeurt middels een endoscoop. De operatie gebeurt via de neusholte.

Na een operatie mag de neus de eerste dagen niet gesnoten worden. Er kan wat bloederig slijm uit de neus lopen of wat vers bloed. Belangrijk is om de neus te spoelen en deze schoon te houden middels een keukenzoutoplossing. De arts zal altijd uitleggen hoe dit moet geschieden.

Terugkomen van neuspoliepen

Soms komen neuspoliepen weer terug, zelfs na een operatie. Vooral wanneer er alleen in de neus zelf neuspoliepen verwijderd zijn, is de kans op terugkeer groter. Vaak is het zaak om onderliggende risicofactoren te behandelen om te voorkomen dat neuspoliepen terug keren. Kwaadaardige poliepen vallen onder de neus-en keelholtekanker en komt het meest voor bij mensen van Chinese afkomst, rokers, vaak een virusinfectie van de neus en het inademen van nikkelstof en houtzaagsel. In een vroeg stadium is deze kanker goed te behandelen.
Gerelateerde artikelen
Neuspoliepen – hinderlijk maar meestal onschuldigNeuspoliepen – hinderlijk maar meestal onschuldigChronische en allergische ontstekingen van de neus (rhinitis) gaan nogal eens gepaard met neuspoliepen. Deze glazige sli…
Neuspoliepen: symptomen, oorzaak, verwijderen en operatieNeuspoliepen: symptomen, oorzaak, verwijderen en operatieNeuspoliepen symptomen zijn een verstopte neus, vooral in een liggende houding, en een verminderd reukvermogen. Neuspoli…
Neusverstopping, oorzaak en behandelingNeusverstopping, oorzaak en behandelingEen neusverstopping wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheid of een allergie als hooikoorts. Een verstopte neus ka…
Snurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingSnurken, een hinderlijke kwaal voor de omgevingIedereen kent wel iemand die snurkt tijdens zijn slaap. Soms komt het alleen voor tijdens bv. verkoudheid, maar er zijn…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Bronnen en referenties
  • http://www.amc.nl/web/Research/Departments/Overview/Ear-Nose-and-Throat-1/Etiologie-van-neuspoliepen.htm

Reageer op het artikel "Neuspoliepen: oorzaak en verwijderen"

Reactie

Van Mens, 03-03-2016 14:19 #1
Mijn man wordt nu voor de 3e keer in 2 jaar tijd geopereerd aan poliepen. Hij barst van de hoofdpijn, heel de dag neusverkouden en constant niesen. Op de scan was te zien dat hij hierdoor helemaal vol zat en alle holten flink ontstoken zijn. Hoe kan dit? Hij heeft geen astma, geen chronische ziekten? Nu gaan ze ook bot weghalen inclusief de poliepen. De operatie gaat 3/4 uur duren. Dit alles heeft enorm veel effect op zijn werk en gezin. Is er geen middel om dit voorgoed te voorkomen? En… het komt veel voor bij de 30/40 jarigen. Mijn man is bijna 46.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!