InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde rib: behandeling en herstel

Gekneusde rib: behandeling en herstel

Gekneusde rib: behandeling en herstel Gekneusde ribben doen erg veel pijn. Vaak ontstaan ze als gevolg van hoesten of door sport. De behandeling door een arts bestaat veelal uit het voorschrijven van pijnstillers. De klachten bestaan uit pijn bij het ademhalen, bukken, zitten of hoesten.

Wat is een gekneusde rib?

Bij een kneuzing is er zoveel druk op weefsels ontstaan, dat er een beschadiging optreedt. Een kneuzing kan de organen, spieren maar ook botten betreffen. Bij een gekneusde rib is er druk op de rib ontstaan waardoor deze ingedrukt werd. De rib raakt beschadigd zonder gebroken te zijn.

Gekneusde rib herkennen

Een gekneusde rib is veelal herkenbaar aan pijn na een klap op stoot tegen de rib. Ook kan een kneuzing ontstaan als het gevolg van hoesten tijdens infectie van de luchtwegen. Ademhalen gaat soms moeizaam en is pijnlijk, afhankelijk van welke rib gekneusd is. Soms zijn meerdere ribben gekneusd. Hoesten en niezen is pijnlijk, bukken gaat moeilijk. De handen omhoog brengen is ook pijnlijk. Soms zijn er zwellingen in de borst zichtbaar.

Er kunnen bloeduitstortingen ontstaan aan de huid: roodblauwe plekken die later van kleur veranderen. De ergste pijn komt voor tijdens het slapen of vlak na het ontwaken. Zitten kan ook pijnlijk zijn. Bij röntgenfoto's zijn er geen beschadigingen aan de rib(ben) te zien.

Ontstaan van een kneuzing

Eén of meerdere gekneusde ribben ontstaat altijd door grote druk op de ribben, waarbij weefsel tegen de ribben aangeduwd worden. Bij een luchtweginfectie ontstaat door middel van hoesten grote druk op de ribben. Deze kunnen daardoor gekneusd raken. Sporten is een andere veel voorkomende oorzaak voor gekneusde ribben. Een val of een klap tegen de ribben kan ook een kneuzing veroorzaken.

Behandeling en herstel

Koelen vlak na een slag of stoot tegen de ribben vermindert de zwelling en pijn. Echter, een vermindering van de zwelling veroorzaakt ook een vermindering van witte bloedcellen, die nodig zijn voor de opruiming van het kapotte weefsel. Door te koelen zal het herstel uiteindelijk iets langer duren. Koelen vermindert wel bloedinkjes doordat de bloedvaten samentrekken. Vitamine C in de voeding bevordert de aanmaak van witte bloedcellen. Wanneer de kneuzing meer pijn gaat doen door het koelen, mag er gedacht worden aan een gebroken rib. Een kneuzing is niet zomaar te behandelen door de arts: de rib kan niet in het gips gezet worden. Vaak worden pijnstiller/ontstekingsremmers voorgeschreven.

Voor het herstel is rust belangrijk, in combinatie met beweging. Rust geeft het lichaam de kans om te herstellen, beweging zorgt ervoor dat de spieren niet verzwakken en er geen stijfheid optreedt. Bij stijve spieren zal het uiteindelijke herstelproces langer duren. Goed rechtop zitten zorgt ervoor dat de ribben niet teveel samen worden gedrukt. Omdat ademhalen pijnlijk is, bestaat er een kans dat men oppervlakkig gaat ademhalen waardoor luchtweginfecties kunnen ontstaan. Pijnstillers verzachten de pijn. Neem pijnstillers niet langer in dan noodzakelijk is. Neem niet meer pijnstillers dan nodig is.

Een warm bad ontspant de spieren, die door een kneuzing vaak gespannen raken omdat de lichaamshouding anders wordt. Het totale herstel duurt 5 tot 10 weken, soms zelfs langer. Beweeg tot aan de pijngrens: doet het pijn, stop dan en neem even rust.

Het aanbrengen van een drukverband houdt de boel wat steviger op zijn plaats en kan de pijn verlichten. Een te strak drukverband kan juist meer pijn gaan doen. De arts kan het beste een drukverband aan leggen. Een drukverband bestaat uit een laag zachte synthetische watten met een ideaalzwachtel. Dit is een niet-steriele elastische zwachtel van katoen. Een drukverband verdeelt de druk gelijkmatig en moet altijd tot ruim buiten de kneuzing gezwachteld worden. Ook de watten moeten op en om de kneuzing heen liggen.

Bij grote pijn waardoor ademhalen maar ook hoesten pijnlijk is, moet een arts bezocht worden. De kans op een longontsteking is velen malen groter wanneer er niet gehoest wordt of wanneer men oppervlakkig gaat ademhalen. De arts zal dan meestal zwaardere pijnstillers voorschrijven. Deze moet men in blijven nemen zolang als nodig is en op voorschrift van de arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Gekneusde rib door hoestenGekneusde rib door hoestenEen gekneusde rib door het hoesten. Het kan helaas voorkomen, vooral bij grote hoestbuien of langdurige hoestaanvallen.…
Wat te doen bij gekneusde ribben en borstbeenWat te doen bij gekneusde ribben en borstbeenGekneusde ribben of een gekneusd borstbeen kan men oplopen door een ongeluk, een val of klap maar ook door bijvoorbeeld…
Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib wordt 'ribcontusie' genoemd. Een gekneusde rib of ribben is een pijnlijke kwetsuur of blessure. Bij een ge…
Tussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerdTussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerdTussenribspier: ontsteking, irritatie, gescheurd, gekneusd, pijnlijk. Tussenribspieren zijn spieren die ieder mens tusse…

Reageer op het artikel "Gekneusde rib: behandeling en herstel"

Reacties

Alfred Bakker, 18-01-2017 12:59 #5
Hier een notoire brokkenpiloot, op 19 december 2016 sinds lange tijd weer eens in de kart gezeten bij Bleekemolen in Amsterdam met collega's van een autosport website. Harde aanvaring met de vangrails gehad en ja hoor weer ribben aan linker kant van de borstkas gekneusd. Niet voor het eerst dus ik weet wat er komt. Karten was eerder ook de reden van gekneusde ribben, net als waterskiën, motorcross, kitesurfing, kickboksen, snowboarden en twee pallets met marmer en ik in de sandwich ertussen. Wie heeft meegeteld weet het al, 8e keer dus. Wanneer word ik eens wat voorzichtiger met mijn lijf? Nu lijkt het tijd, ben ondertussen 52 jaar. Complicaties die ik nu ervaar en eerder niet, zijn inwendige pijn aan organen en in de rug, niet ruggenwervels. Puur fysiek voel ik een deuk aan de linker onderkant van mijn ribben en een zeurderige inwendige pijn onder mijn ribben die soms uitstraalt naar mijn rug. Volgende week na aandringen bij mijn huisarts een echo in het ziekenhuis om te kijken of er iets zichtbaar Is aan milt of nieren. Normaal ben ik elke dag in de sportschool met gewichten en cardio bezig. Nu weet ik niet of dat verstandig Is en ik mijn herstel tegen werk. Iemand ervaring hiermee?

Zomerhuis, 31-08-2016 10:54 #4
12 weken geleden heb ik een rib gekneusd gewoon bij het bukken om wat op te raken, heb nog steeds veel pijn, wanneer gaat dat over krijg er wel een beetje genoeg van, durf niet te sporten of te zwemmen.

Lisa, 09-05-2016 00:37 #3
Ik ben met de scooter gevallen toen ik aan 't werk was, 4 maanden terug en ik heb nog steeds heel veel pijn aan m'n ribben, 2 maanden terug naar de dokter : dat het wel overging en als ik pijn had mocht ik iets van 6 tot 8 paracetamol… maar dat doe ik niet want dat ik echt slecht voor me! Maar ik heb erg nog steeds last van…

T. Lemmerzaal, 29-01-2016 13:17 #2
Vanwege gladheid val gemaakt op straat. Op mijn hoofd, heup en ribben. De eerste drie dagen leek het beter te gaan. Daarna met pijn aan de linker rib opgestaan. Hoe kan dat later ontstaan?

Roelie, 27-12-2013 21:40 #1
8 dagen geleden uit gegleden op pakket gevallen, eerste gedachten was gebroken rib.
Onder de hete douche en 2 paracetamol, ging goed
zit ik aan het kerst diner 8 dagen later, krijg ik een enorme pijn aan mijn rechter rib
hoe kan dat, dat het na 8 dagen pas zijn pijn uitstraald, en niet binnen 2of 3 dagen.nu verga ik van pijn

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 19-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!