InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij gekneusde ribben en borstbeen

Wat te doen bij gekneusde ribben en borstbeen

Wat te doen bij gekneusde ribben en borstbeen Gekneusde ribben of een gekneusd borstbeen kan men oplopen door een ongeluk, een val of klap maar ook door bijvoorbeeld veel hoesten! Zeker bij een ongeluk of een flinke klap is het zeer aan te raden een arts te laten kijken naar je borstkas. Er dient namelijk altijd uitgesloten te worden of de ribben of het borstbeen gebroken zijn. Als dit niet het geval is wordt je vaak naar huis gestuurd met pijnstillers en de opdracht het lichaam rust te geven.

Stap één

Bezoek altijd een arts als je denkt dat je gekneusde ribben hebt opgelopen, zeker als dat komt door een ongeval of harde klap. De arts zal namelijk controleren of de ribben niet gebroken zijn. Dit is niet zozeer van belang voor het genezingsproces, maar wel voor eventuele schade aan de longen. Een gebroken rib kan namelijk de longen perforeren en zo zorgen voor het ontstaan van een klaplong. Daarom zal een arts vaak röntgenfoto's nemen van de ribbenkast. Daarnaast wordt ook vaak een longfoto gemaakt en wordt er gekeken naar de saturatie in het lichaam.

Pijnstillers

Gekneusde ribben zijn zeer pijnlijk en daarom wordt vaak wel een pijnstiller voorgeschreven door de arts. Dit is niet alleen van belang om de pijn te verminderen, maar ook om er voor te zorgen dat je beter kan ademhalen. Door de pijn is vaak ademhalen alleen al moeilijk, waardoor je al snel oppervlakkiger gaat ademhalen. Dit is niet goed en kan zorgen voor luchtweginfecties en zelfs een longontsteking. Door pijnstillers in te nemen zal je wat gemakkelijker kunnen ademhalen en zodoende een longontsteking of andere klachten aan de longen kunnen voorkomen.

Paracetemol

Vaak wordt paracetamol voorgeschreven, vier maal daags twee tabletten voor volwassenen is meestal de aanbevolen hoeveelheid. Maar soms ook worden NSAID's voorgeschreven zoals bijvoorbeeld diclofenac. Deze zijn echter niet zo goed voor de maag, dus zeker als je al maagklachten hebt kan een andere pijnstiller een beter idee zijn. Een voorbeeld daarvan is tramadol. Op internet zijn echter niet zulke positieve verhalen te lezen over dit middel. Maar soms heb je de keuze gewoon niet en moet je een goede pijnstiller innemen. Paracetamol is het minst belastend voor de maag. Helpen de pijnstillers niet voldoende, overleg dan met je (huis)arts. Hij of zij kan dan een andere (combinatie van) medicijnen voorschrijven. Er bestaan ook wel natuurlijke pijnstillers, maar deze werken vaak pas na enige tijd. En dat is niet zo handig als je met gekneusde ribben rondloopt.

Rust

Om goed te herstellen is rust erg belangrijk. De gekneusde ribben of borstbeen hebben een paar weken nodig om langzaam te herstellen. Beweging is echter wel belangrijk, anders wordt het lichaam erg stijf en krijg je daardoor nog meer pijn. Luister bij bewegen wel goed naar het lichaam en neem op tijd rust. Slapen met gekneusde ribben is niet zo simpel. Het gemakkelijkste is om rechtop in bed te slapen, zodat er zo min mogelijk druk op de ribben of het borstbeen komt te staan.

Homeopathische medicatie

Naast pijnstillers kan men ook gebruik maken van homeopathische middelen met Arnica erin. Deze kunnen er voor zorgen dat de kneuzing zich (veel) eerder herstelt. Tevens helpen ze ook de pijn te verminderen. Een voorbeeld hiervan is traumeel-gel om te smeren op de pijnlijke plek en er zijn ook traumeel-druppels of -tabletten om in te nemen. Een drukverband kan ook helpen tegen de pijn, dit verband ondersteunt dan tijdelijk de ribben. Een warme douche of bad (als je daar in en uit kan komen tenminste) helpen goed om de spieren te helpen met te ontspannen. Het herstel van de kneuzing of kneuzingen neemt veelal een week of zes in beslag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat te doen bij gekneusde ribben en borstbeen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 02-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!