InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde rib door hoesten

Gekneusde rib door hoesten

Gekneusde rib door hoesten Een gekneusde rib door het hoesten. Het kan helaas voorkomen, vooral bij grote hoestbuien of langdurige hoestaanvallen. De ribben kunnen hierdoor continue in de verdrukking komen waardoor er een kneuzing ontstaat. Dit is heel vervelend, want een kneuzing van de ribben doet pijn. Daarnaast kan het hoesten bemoeilijkt worden. Soms is zelfs het ademhalen pijnlijk en voelbaar aan de ribben. Dit heeft soms een longontsteking als gevolg.

Gekneusde ribben herkennen

Ribben raken makkelijk gekneusd. Een kneuzing ontstaat doordat er veel druk op de ribben komt te staan. De rib wordt daardoor ineengedrukt en beschadigd. Vaak is het weefsel eromheen ook beschadigd. Bovendien kan de huid soms blauw zijn door een bloeduitstorting. Gekneusde ribben is iets anders dan gebroken ribben. Bij deze laatste is er duidelijk sprake van een botbreuk in de aangedane rib. Een gekneusde rib is een beschadiging van de rib zonder dat hier sprake is van een botbreuk. Dit maakt de pijn er echter niet minder om: vaak doet een kneuzing nog meer pijn dan een botbreuk.

Oorzaak: hoesten

Een kneuzing kan natuurlijk overal door ontstaan. Door een val op de ribben of een slag of stoot tegen de ribben. Zo kunnen ribben zelfs van binnenuit gekneusd raken bij zwangere vrouwen. De schoppende baby is dan de veroorzaker. Helaas raken ribben ook veel gekneusd door het hoesten. Hoesten komt voor bij een verkoudheid, een griep, een ontsteking van de luchtwegen of door irritatie.

Hoe ontstaat de kneuzing?

De ribben hebben een beschermende functie: ze omgeven onder andere de longen en het hart. Deze organen zijn van levensbelang en moeten goed beschermd worden. De ribben vormen een kooi rondom deze organen. Zonder deze kooi zouden de organen direct beschadigen wanneer er druk op ons lichaam komt te staan. Bovendien geeft de ribbenkast vorm aan ons lichaam. De ribben zijn met elkaar verbonden middels tussenribspieren. Deze spieren zorgen voor de bewegelijkheid van de ribben. De ribben zijn in staat ten opzichte van elkaar te bewegen. Dit is nodig voor de ademhaling, maar ook voor bewegingen als hoesten.

Tijdens het hoesten ademen we lucht met grote kracht uit de longen. Hierbij komt er meer druk op de ribben te staan. Wanneer deze druk lang genoeg aan blijft houden, kunnen de ribben gekneusd raken.

Pijn bij het hoesten

Het eerste wat we merken aan een gekneusde rib is pijn bij het hoesten. Omdat we voor hoesten diep adem halen en ook de borstkas meer laten bewegen, voelen we de pijn veel eerder. Wanneer er door wordt gehoest kan de pijn verergeren. Uiteindelijk is de pijn ook voelbaar tijdens de gewone ademhaling. Niezen kan pijnlijk zijn, net als liggen op de rug of zij. Liggen op de buik is vaak onmogelijk door de grote pijn.

Behandeling

Gekneusde ribben is door de arts vaak makkelijk vast te stellen door het stellen van vragen en palpatie (aftasten van de ribben). Wanneer het drukken op de rib zelf pijnlijk is, is dit vaak een teken dat de rib gekneusd is. Soms is de rib gebroken als gevolg van hoesten, iets dat zelden voorkomt. Dit zien we eigenlijk alleen bij mensen met botontkalking oftewel osteoporose.

Koelen van de kneuzing heeft weinig zin. Het kan pijn en zwelling tegengaan maar zal het genezingsproces ook vertragen. Wanneer het lichaam koeler wordt, zullen er minder witte bloedcellen vrijgemaakt worden. De witte bloedcellen zijn juist nodig voor de genezing. Kapot weefsel moet namelijk geruimd worden. De arts zal vaak adviseren om 'rustig aan' te doen, maar wel te bewegen. Veel mensen raken in de war van dit advies, want het klinkt tegenstrijdig. Met rust wordt bedoeld: niet overbelasten. Met beweging wordt bedoeld: dagelijkse beweging zonder deze over te belasten. Rust is nodig voor herstel, beweging om stijfheid te voorkomen en genezing te bevorderen.

Het is belangrijk om hoestonderdrukkende middelen te nemen, zodat de ribben niet meer teveel belast worden. Een slijmoplossend medicijn kan helpen. De hoestprikkel kan verminderd worden middels medicijnen en is vooral van belang bij een niet-productieve hoest (hoest zonder slijm). Pijnstillers zorgen ervoor dat men niet helemaal stil gaat zitten om de pijn te ontlopen. Beweging is, zoals eerder al gezegd, belangrijk voor een spoedig herstel. Gekneusde ribben genezen doorgaans ook zonder medicatie, het herstel kan enkele weken in beslag nemen. Een en ander is mede afhankelijk van de onderliggende oorzaken. Bij stevige hoestbuien/hoestaanvallen die niet verminderen duurt het herstel van de kneuzing doorgaans langer. Laat zware inspanning en sport tijdelijk achterwege zolang de hoestbuien niet over zijn. Zware inspanning verergert de hoestbuien. Ga bij aanhoudende klachten langs de huisarts.

Wanneer er niet goed geademd kan worden door de pijn, kan dit een longontsteking als gevolg hebben. Een longontsteking is een nare aandoening die beter vermeden kan worden. Het gebruik van pijnstilling bij gekneusde ribben is daarom altijd aan te raden, maar gebruik deze niet langer dan noodzakelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerdTussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerdTussenribspier: ontsteking, irritatie, gescheurd, gekneusd, pijnlijk. Tussenribspieren zijn spieren die ieder mens tusse…
Gekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde ribben doen erg veel pijn. Vaak ontstaan ze als gevolg van hoesten of door sport. De behandeling door een arts…
Wat doen bij gekneusde ribben?Wat doen bij gekneusde ribben?Gekneusde ribben worden veroorzaakt door een op het lichaam inwerkende externe kracht, bijvoorbeeld als gevolg van een b…
Tussenribspier verrekt of gescheurd door het hoestenTussenribspier verrekt of gescheurd door het hoestenDoor hevig hoesten kan men een tussenribspier verreken of scheuren. De tussenribspieren bevinden zich tussen en aan de b…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org/wiki/Hoest
  • Nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-acuut-hoesten

Reageer op het artikel "Gekneusde rib door hoesten"

Reacties

Majo, 01-05-2016 07:04 #4
Hallo,
Er is een periode geweest dat ik maanden erg heb lopen hoesten.
Daarna heb ik last van mijn rug gekregen.
Vooral s nachts en 's ochtends heb ik veel last en kom ik gebroken uit bed.
Zodra ik 3 uur verder ben en wat in beweging ben gekomen dan gaat de rugpijn over.
Dus bij lang liggen trekt mijn rug stijf op en bij lang zitten (druk op de rug) krijg ik last.
Weet niet of dit mijn ribben zijn maar voor mijn gevoel zijn het mijn spieren en gewrichten die stijf worden na lang liggen/slapen.
Ben al bij twee fysio therapeuten geweest, die zeggen dat mijn bovenste rib omhoog staat.
Deze drukken ze dan terug.
Probleem blijft.
'S nachts wakker van de rugpijn en 's ochtends gebroken uit bed.
Dit duurt nu bijna 4 maanden.
Wat zou ik nog kunnen proberen?
Ik heb niet veel beweging.

Gemma, 06-01-2016 12:50 #3
Hoest al 6 weken. Heb aantal kuren achter de rug. Nu een rib gekneusd. Mag ik pijnstillers gebruiken nu ik prednison en antibiotica slik?

Ezz, 31-03-2014 17:40 #2
Ik ben nog maar 12 en ik heb mijn ribben nu al 2x gekneusd. maar is dat normaal?

Jedidja, 19-01-2014 11:52 #1
Bedankt voor dit duidelijke artikel! Ik ga gelijk een pijnstiller nemen. Gek genoeg had ik daar nog niet aan gedacht. Maar sliep vannacht zelfs onrustig door de pijn aan 1 van mijn ribben, door kneuzing door hoesten. Gek genoeg is mijn hoest al een stuk minder geworden, maar krijg ik nu pas pijn aan die ene rib. Bij mij is het geen rib van voren maar rechts van achterenů

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kneuzing
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!