InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leren leven met Fibromyalgie?

Leren leven met Fibromyalgie?

Leren leven met Fibromyalgie? Fibromyalgie is geen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medische wetenschap nog niet kan verklaren. Duidelijk is wel dat deze spierklachten ondanks de aanzienlijke pijn waarmee ze gepaard kunnen gaan geen schade aan het lichaam veroorzaken. Fibromyalgie is dus geen medische diagnose, maar wat is het dan wel?

Wat is fibromyalgie?

Een patiënt die leidt aan fibromyalgie, heeft pijn in de spieren en in het bindweefsel. Fibro (bindweefsel), myo (spieren) en pijn (algie). Fibromyalgie wordt ook wel eens weke delen reuma genoemd. De meeste patiënten zijn vrouwen tussen de twintig en zestig jaar. Het komt voor bij 2% van de Europese volwassenen. Ondanks dat Fibromyalgie geen medische diagnose is, is het wel degelijk een medisch erkend syndroom.

Waardoor worden de pijnen bij fibromyalgie veroorzaakt?

Er is nog geen oorzaak voor de pijnen gevonden, maar wel blijken patiënten met Fibromyalgie een abnormaal hoge hoeveelheid neurotransmitters (met name glutamate) te produceren. Het resultaat van deze hoge hoeveelheid neurotransmitters is een constante hoge spanning in de spieren, waardoor de patiënt last heeft van pijn en stijfheid. Hiernaast beïnvloeden de neurotransmitters de slaap, waardoor de patiënt zeer licht slaapt, wat uiteindelijk resulteert in algehele uitputting. De symptomen behorende bij Fibromyalgie lijken op de symptomen van het Chronisch Vermoeidheid Syndroom. Nog een aandoening die door de medische wetenschap niet helemaal te verklaren valt.

Fibromyalgie en hooggevoeligheid

Hooggevoelige mensen (ook wel hoogsensitief genoemd) zijn sneller geprikkeld als mensen zonder deze karaktereigenschap. Ze zijn bijzonder empathisch en nemen prikkels intenser waar en hierdoor blijven ze langer hangen. Ze zijn ook gevoeliger voor geur, geluid en licht. Deze mensen hebben meer tijd nodig om prikkels te verwerken dan andere mensen. Het lijkt erop dat deze mensen ook gevoeliger zijn voor Fibromyalgie en voor het Chronische Vermoeidheid Syndroom.

Diagnose Fibromyalgie

De diagnose Fibromyalgie valt niet te stellen. Het is niet aantoonbaar met bloedonderzoek, röntgenonderzoek of lichamelijk onderzoek. De diagnose wordt gesteld door andere oorzaken uit te sluiten. Wanneer de pijnklachten op minstens elf pijnpunten aanwezige blijven gedurende minimaal drie maanden en op drie of meer plekken in het lichaam, spreekt men van Fibromyalgie. De pijnpunten zijn te vinden in de nek, halverwege de bovenste schouderlijn, iets lager in de schouderlijn, meer naar de ruggengraat, boven het sleutelbeen in de hals, het verbindingsstuk tussen sleutelbeen en borstbeen, aan de binnenkant van de elleboog, bovenzijde van de heupen aan de onderkant van de ruggengraat en aan de onderzijde van de heupen net onder de billen. Het laatste pijnpunt bekend bij Fibromyalgie bevindt zich aan de binnenzijde van de knie.

Hersenen en Fibromyalgie

Tijdens een MRI-scan kan er wel aangetoond worden dat er iets mis is met de patiënt. Een gezond persoon reageert niet of nauwelijks wanneer er gedrukt wordt op één van de eerder genoemde pijnpunten, maar bij een patiënt met Fibromyalgie zie je een duidelijke toename van de hersenactiviteit. Dit blijkt uit onderzoek van I. Jon Russel, arts en uitgever van The Journal of Musculosskeletal Pain.

Behandeling Fibromyalgie

Fibromyalgie is niet te genezen. Men weet immers niet eens precies wat het is en waardoor het wordt veroorzaakt. De behandeling bestaat dan ook uit medicatie (pijnstillers) en beweging in de vorm van oefeningen om de spieren en pezen zo soepel mogelijk te houden. Verder moet stress zoveel mogelijk voorkomen worden om verergering van de klachten tegen te gaan. Tegenwoordig wordt er ook vaak magnesium voorgeschreven, vanwege zijn spierontspannende werking. Toch is er hoop voor patiënten lijdend aan Fibromyalgie. In Californië is een onderzoek gedaan waarbij Fibromyalgie patiënten Naltrexon in lage dosis kregen voorgeschreven. Dit lijkt een gunstig effect te hebben op de pijnklachten. Naltrexon is een bestaand geneesmiddel, wat werd ontwikkeld als afkickhulp voor opiaatverslaving.
© 2013 - 2019 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is fibromyalgie?Wat is fibromyalgie?Fibromyalgie komt redelijk vaak voor in de populatie, bij zo'n 1 à 2% van de bevolking. Het syndroom, wat gekenmerkt wor…
Fibromyalgie is zichtbaar in hersenenNieuwe studie wijst uit dat fibromyalgie zichtbaar is in de hersenen. Uit onderzoek met 30 vrouwen, waarvan 20 met fibro…
Onderzoek: CVS hangt samen met leefstijl of gebeurtenisOnderzoek: CVS hangt samen met leefstijl of gebeurtenisHet Chronisch Vermoeidheids Syndroom. Deze mysterieuze aandoening roept allerlei reacties op, van 'het zit allemaal tuss…
Fibromyalgie en LDN: een nieuwe behandelingFibromyalgie en LDN: een nieuwe behandelingDe chronische pijn bij fibromyalgie kan met een lage dosis Naltrexone positief worden beïnvloedt. LDN zorgt voor meer pi…
Opgepast met opioïden bij fibromyalgie!Opgepast met opioïden bij fibromyalgie!Fibromyalgie is een chronische pijnstoornis die veel mensen treft. Kenmerkend voor mensen met fibromyalgie is dat het zo…
Bronnen en referenties
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23359310
  • http://www.neuropathie.nu/wetenschap/fibromyalgie-afwijking-glutamate-in-hersenen.html

Reageer op het artikel "Leren leven met Fibromyalgie?"

Reacties

Mathilda, 28-09-2017 04:58 #2
Ik heb een hartsvriendin (Karin), zij lijdt al 13 jaar aan Fibromyalgie. Het is nu al ruim 2 jaar zo ernstig met haar, dat het aan haar linkerkant van haar lichaam, met name heup, rug, boven en onderbeen zo veel pijn doen, maar voornamelijk haar kracht daar bijna kwijt is, ze kan nog maar bijna 10 minuten met krukken lopen (daardoor ook al veel pijnen heeft in handen en polsen), dan gaat het lopen al niet meer. Aan haar rechtervoet heeft ze een klapvoet overgehouden, na een mislukte hernia operatie.

Ik ben ten einde raad, dat als zij op deze verschrikkelijke en pijnlijke manier door moet gaan, zie ik (en zij) het er nog van komen dat ze in een rolstoel belandt! Ze gebruikt al jaren 3 tabletten Amitriptyline totaal 75 mg voor de pijn en om wat te kunnen slapen, maar als zij 3 uur per nacht slaapt/rust is het veel, ze kan nauwelijks slapen doordat de pijnen zo erg toe nemen, dat ze haar bed in en uit gaat, stil liggen is er niet bij! Help, wie/wat kan mij, maar vooral haar helpen om de rest van haar leven draaglijker te maken? Ze is pas 52 jaar, gescheiden, 3 schatten van zoons.

Norbert de Strandkruier, 13-05-2013 13:57 #1
Ik kan me volledig vinden in dit artikel. Ik kreeg fibromyalgie na een maagbandoperatie, nu 12 jaar geleden, maar ik was al veel vroeger 'hoogsensitief" in mijn leven. Dat zeiden artsen al meerdere malen tegen mij, bij diverse behandelingen tegen andere ziekten. Ik vind ook dat het in de hersenen ligt. En in de er van uitgaande spierspanning. Ik herken dat beeld al heel mijn leven. Bij me helpt één ding: er alles aan doen om, vooral 's nachts, die spierspanning tegen te gaan en ook beter te slapen. Daarvoor gebruik ik medicatie: een licht antidepressivum en soms clonazepam. Ook soms wat magnesium, calcium en vitamine C. Na slechts één goede nachtrust zijn mijn dagen heel anders, maar geleidelijk steekt het toch weer de kop op. Overdag vergeet ik vaak dat ik fibro heb. Ik voel het vaak niet eens meer en ik doe dan gewoon mijn werk. Maar toch: eventjes de spieren in de nek en in de schouders aantrekken en je voelt direct dat die spierpijn er nog steeds is. Laten ze a.u.b. zwijgen over de psychogene oorsprong van fibromyalgie! Ik kreeg die ziekte in een periode dat het levengeluk mij toelachte! Dààr heeft het echt niets mee te maken! Fibromyalgie is echt en er zijn teveel mensen die het hebben. Het is niet omdat je de oorzaak van een ziekte niet kent dat je kan beweren dat ze maar ingebeeld is. Maar dat is het 'm natuurlijk altijd: indertijd waren maagzweren ook 'psychogeen', tot een Australisch artsenteam ontdekte dat er een bacterie in het spel was (helicobacter pylori). In de jaren '90 was dat, geloof ik. Laat die artsen maar eens wat harder werken voor hun geld!

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!