Wat is fibromyalgie?

Wat is fibromyalgie? Fibromyalgie komt redelijk vaak voor in de populatie, bij zo'n 1 à 2% van de bevolking. Het syndroom, wat gekenmerkt wordt door drukpijn en spierpijn, gaat letterlijk over pijn in bindweefsel en de spieren. Vooral vrouwen hebben hier last van (90%), en vooral tussen de leeftijd van 20 en 60 jaar. Het wordt vaak gezien als een reumatische spieraandoening door de pijnlijke spieren, maar schijnt ook te maken hebben met de zenuwcellen.

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een syndroom niet gebonden aan het gewricht. Het gaat om een pijn aan de spieren en vezels (fibra betekent vezel, mus betekent spier en algos betekent pijn). Bij dit syndroom is veelal sprake van spierpijn en punten op het lichaam met drukpijn. Drukpijn houdt in dat er pijn ontstaat door de afknelling van bepaalde zenuwen. Dit veroorzaakt een druk op een bepaalde organen of weefsels. Dit kan komen door:
  • Zwelling
  • Abces
  • Weefselontsteking
  • Vochtophoping
  • Bloedophoping
  • Orgaanvergroting door overmatige groei en gezwelvorming

Wanneer weinig of niet wordt bewogen wordt de spierpijn erger. Hetzelfde kan gebeuren bij kou. Ook treden er nog andere klachten op: vermoeidheid, hoofdpijn, stijfheid van de spier en soms ook slaapstoornissen.

Zoals drukpijn ontstaat door de afknelling van de zenuwen, geldt dit mogelijk ook voor fibromyalgie. De perifere zenuwen zouden bekneld zijn.

Symptomen van en klachten bij fibromyalgie

Fibromyalgie is vaak lastig te constateren, of wordt vaak ontkend, omdat patiënten meestal redelijk gezond overkomen. Er is evenmin een eenduidige oorzaak te vinden. Veelal wordt het gezien als een reumatische spieraandoening, maar kan ook worden gezien als een disfunctie aan de neurotransmitters. Deze neurotransmitters, aangemaakt door de hersenen, worden namelijk in abnormale hoeveelheden geproduceerd.

De kenmerken van fibromyalgie zijn:

  • Spierpijn;
  • Pijn in omgeving van de gewrichten (bij aanhechtingsplaatsen tussen spieren en pezen);
  • Veel stijfheid na lange tijd in dezelfde houding te hebben gestaan/gezeten/gelegen - ochtendstijfheid;
  • Vaak vermoeidheid (soms vervelender dan de pijn);
  • Slaapproblematiek (niet voldoende geslapen);
  • Prikkelbare darm
  • Drukpijnlijke "tenderpoints" (vooral bij aanhechtingsplaatsen), waarbij drukken pijn veroorzaakt;
  • Toename van klachten bij overbelasting;
  • Tintelend gevoel.

Andere klachten:

  • Hoofdpijn;
  • Angsten;
  • Depressie;
  • Allergieën
  • Concentratieproblemen;
  • Geheugenproblemen;
  • Temperatuurverhoging;
  • Darmklachten.

Oorzaken van fibromyalgie

Zoals al aangegeven is er geen eenduidige oorzaak voor fibromyalgie. Er zouden meerdere factoren in het spel zijn.
  • Darminfecties (verzwakking van het immuunsysteem en daarmee gevoeligheid voor andere infecties);
  • Prikkelbare darmsyndroom;
  • Ziekte van lyme (tekenbeetbesmetting);
  • Disfunctioneren van de lever;
  • Chronische stress;
  • Persoonlijkheidseigenschappen (veelvoorkomend): hooggevoeligheid;
  • Mogelijke erfelijkheid.

Behandeling

Fibromyalgiepatiënten kunnen op verschillende manieren behandeld worden. Ieder individu kan weer een andere behandeling behoeven. Zo wordt vaak pijnstilling toegepast, zoals met paracetamol om de pijn te onderdrukken. Ook is het belangrijk om veel te oefenen (beter uithoudingsvermogen en betere conditie).

Alternatieve behandelingen zijn acupunctuur (zou enig effect hebben, maar niet geheel duidelijk) en chirurgie, waarbij de beknelling wordt aangepakt via een operatie. Dit zorgt voor een verlichting van de pijnklachten.

Energie kan worden opgedaan door te letten op de voeding en gezonder te gaan eten. Eventueel kunnen voedingssupplementen worden gebruikt. Vaak wordt fibrofit voorgeschreven, als natuurgeneeskundig supplement.

Wanneer er sprake is van veel stress kunnen ontspanningsoefeningen en yoga goed helpen. Hetzelfde geldt ook voor het aanpassen van de leefstijl. Soms moet minder hooi op de vork worden genomen. Iemand met fibromyalgie moet leren waar de grenzen liggen, en ondanks de slaapproblemen (of juist daardoor), moet worden gezorgd voor voldoende slaap.

Enkele voedingsadviezen:

  • Drie maaltijden per dag;
  • Sla niet het ontbijt over;
  • Sla geen enkele maaltijd over;
  • Veel groeten en fruit, noten en zaden;
  • Matig met dierlijke, verzadigde vetten (zoals in vlees, zuivelproducten, snacks);
  • Vermijden van suikers e.d.
  • Veel vezels;
  • Vermijden van cafeïne, chocola, cola, alcohol, roken, snacks en fastfood;
  • Zoveel mogelijk volkoren producten;
  • Voldoende water drinken.
Gerelateerde artikelen
Pijnsyndroom fibromyalgie: oorzaken, symptomen & behandelingPijnsyndroom fibromyalgie: oorzaken, symptomen & behandelingFibromyalgie is een van die mysterieuze aandoeningen waar nog maar weinig over geweten is. De symptomen van fibromyalgie…
Leren leven met Fibromyalgie?Leren leven met Fibromyalgie?Fibromyalgie is geen objectief vast te stellen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medisc…
Oorzaken van spier- en gewrichtspijnOorzaken van spier- en gewrichtspijnIedereen heeft wel eens last van spier- of gewrichtspijn, maar als de pijn langer aanhoudt kan het verstandig zijn om de…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…

Aandoening: AlbinismeWie aan albinisme en albino's denkt zal waarschijnlijk vooral iemand voor ogen krijgen met een witte huid, wit haar en r…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken & tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken & tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Bronnen en referenties
  • http://www.fibromyalgie.nl/

Reageer op het artikel "Wat is fibromyalgie?"

Reacties

Thea, 13-08-2018 09:35 #2
Fibrofit strong helpt bij mij ook goed. Het haalt de scherpe kantjes weg

Stephanie, 14-08-2013 09:46 #1
Goed artikel, maar wat is mis zijn voedingssupplementen die kunnen helpen. Er worden veel studies gedaan naar Q10-tekorten bij mensen met fibromyalgie. Een Q10 supplement kan bij veel mensen de klachten verlichten. Dat geldt ook voor vitamine D. Zelf gebruik ik dat voor mijn fibromyalgie en daarnaast ook een preparaat met kruiden, Fibrofit Strong.

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 08-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!