InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fibromyalgie is zichtbaar in hersenen

Fibromyalgie is zichtbaar in hersenen

Nieuwe studie wijst uit dat fibromyalgie zichtbaar is in de hersenen. Uit onderzoek met 30 vrouwen, waarvan 20 met fibromyalgie is een verandering van de bloedtoevoer te zien.

Wat is fibromyalgie?

Fybromyalgie is een aandoening die gepaard gaat met chronische pijnen. Meestal wordt fibromyalgie geclassificeerd als reumatische spieraandoening. De aandoening komt veel voor bij vrouwen in de leeftijd van 20 tot 60 jaar. Zjj ervaren chronische pijn, vermoeidheid, stijfheid van de spieren en hoofdpijn die lijkt op migraine. Omdat we echter steeds meer te weten zijn gekomen over deze aandoening, wordt deze tegenwoordig vaker geclassificeerd als een vorm van het disfunctioneren van neurotransmitters. Neurotransmitters zijn chemische stoffen die door de hersenen worden aangemaakt om het lichaam te "vertellen" wat het moet doen.

De diagnose

Aanvankelijk start u met uw klachten bij de huisarts. Deze zal in eerste instantie pijnmedicatie uitschrijven. Uiteindelijk zal u worden doorverwezen naar een reumatoloog. De onderzoeken beginnen op dit punt overnieuw. Rontgenfoto's, echo's en bloedonderzoek zullen echter geen "afwijking" vertonen. Mensen worden vaak naar huis gestuurd met middelen die niets aan de oorzaak doen maar slechts de symptomen proberen te behandelen. Vaak wordt de diagnose fibromyalgie gesteld op basis van uitsluitsel. Dit proces kan jaren in beslag nemen. Een andere methode zijn de pijnpunten ( "tenderpoints"). Met name specifieke pijnpunten in de nek, schouders, lendenstreek en heupen. Een drukpunt wordt als positief beschouwd als de patiënt aangeeft dat druk op die plaats pijn doet. De test is positief als bij elf van de achttien tenderpoints pijn wordt ervaren.

Fibromyalgie is zichtbaar in de hersenen

Een nieuwe studie met hersenscans heeft uitgewezen dat bij fibromyalgiepatienten een afwijkende bloedtoevoer te zien is.
Onderzoekers van het universitair medisch centrum in Marseille denken dat fibromyalgie gepaard gaat met een probleem met het verwerken van pijn in het hele brein. Patiënten laten een verandering in de doorstroom van bloed zien, die bij proefpersonen zonder klachten niet te zien zijn. Hoe meer last de patiënt heeft van de klachten, hoe groter de afwijking in bloeddoorstroom.

Voor het onderzoek werden in totaal 30 vrouwen onderzocht, waaronder 20 vrouwen met fibromyalgie. Fibromyalgiepatiënten laten een verandering in de doorstroom van bloed zien, die bij de overige 10 vrouwen zonder klachten niet te zien zijn.

Het orginele artikel is in het engels: Fibromyalgia a ‘Real Disease,’ Study Shows
© 2009 - 2019 Vancoom, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Leren leven met Fibromyalgie?Leren leven met Fibromyalgie?Fibromyalgie is geen objectief vast te stellen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medisc…
mijn kijk opLeven met fibromyalgieFybromyalgie, wat is dit voor een ziekte? Wie overkomt het? Wat is er tegen te doen en valt er mee te leven? Dit zijn al…
Wat fibromyalgie isWat fibromyalgie isMensen met fibromyalgie hebben last van chronische pijnklachten in spieren en bindweefsels. Het is een aandoening die ge…
Reuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma is een verzamelnaam voor verschillende vormen van aandoeningen: artrose, fibromyalgie, jicht, reumatoïde Artritis…
Bronnen en referenties
  • Guedj, E. Journal of Nuclear Medicine, 2008; vol 49: pp 1798-1803. News release, Society of Nuclear Medicine. American College of Rheumatology web site. Wikipedia www.fibromyalgie.nl

Reageer op het artikel "Fibromyalgie is zichtbaar in hersenen"

Reacties

Veerle van der Slycken, 29-03-2017 19:30 #7
Hallo ik kamp met erge pijnen in gans mijn lichaam, ik word ook zo moe van het voortdurende moe zijn. Ik vraag me echt af wat ik het beste zou doen, want dit bepaalt zo mijn leven de laatste maanden.

Mira Leciejewski, 18-02-2016 13:52 #6
Recent heb ik de diagnose fibromyalgie gekregen. Op mijn vraag staat de huisarts toe om een scan te laten maken om MS uit te sluiten. Dit was voor ik dit artikel had gelezen. Nu is mijn vraag wat het verschil is tussen een scan bij (eventuele) MS en een scan bij fibromyalgie.

Scanulleke, 07-01-2014 21:09 #5
Hoe kan ik die hersenscan bekomen nu er bij my fibromyalgie vastgesteld is?

Ria V. Dijk, 04-04-2013 15:07 #4
Waarom worden in Nederland er geen hersenscans gemaakt om duidelijk te krijgen of mensen fibromyalgie hebben. Nog steeds wordt deze groep patiënten niet serieus genomen door uitkerende instanties.

Sylvia van den Broek, 15-11-2012 22:46 #3
Ik heb wat vragen. Ik heb veel pijn in nek achterkant en voorkant en bij de kaken, er is geen pijnstiller die werkt. En dat is een migraine pil sumatriptan (imigran 100 mg) dan gaat de pijn en stijfheid weg want dat vernauwd de bloedvaten. Dus het bloed wat door de aderen stroomt gaat nu langzamer zal dat dan verklaren waarom alleen dat maar werkt bij mij. ik heb elke week fysiotherapie en al veel andere dingen al jaren geprobeerd maar niks helpt. Tot dat ik door mijn migraine doorkreeg dat de fybriomyalgie dan minder werd kunnen jullie mij hier meer advies over geven wand dat medicijn is niet goed voor je om elke dag te slikken.
Sorry voor de taalfouten (dislect)
Mvg Sylvia van den Broek

Anfal Al, 31-01-2012 18:56 #2
Ik ben zwanger en fibromyalgie patient, ik maak zorg over de bevaling. bij de eerste en tweede ind had was mijn bevaling zwaar terwijl ik toen niet fibromyalgie ziekte had.
is het operatie beter dan normaal bevaling

Wil van Binsbergen, 11-11-2010 23:59 #1
Ik vond het zeer interessant om te lezen dat bij vrouwen die fybromyalgie hebben door hersenscans is bewezen dat de bloedtoevoer niet goed is. In 2008 hebben ze bij mij fybromyalgie vastgesteld, ik heb medisch fitnes gedaan en al zoveel medicatie uitgeprobeerd en niets helpt. Ben totaal uitgeput heb extreme darmklachten reageer ook op bepaald voedsel word dan misselijk en krijg krampen en ik verga van de pijn, ik heb ook artrose links onder in mijn rug heb een whiplass vanaf 1994 door een aanrijding met een andere auto, en heb een scoliose. Ik heb vanaf dat ik een ongeluk heb gehad heel veel klachten waaronder ook hoofdpijn wazig zien soms word ik wakker en voel een been niet meer, ik slaap slecht. Is er in Nederland ook de mogelijkheid om dit onderzoek te doen via een hersenscan, soms heb ik het idee dat er een beknelling zit en dat dit door het ongeval is gekomen, er zijn nooit geen foto's gemaakt, kan iemand mij advies geven. Ook zou ik nu 40 uur per week moeten werken terwijl ik alleenstaande moeder ben van 2 kinderen waaronder de zorg voor een zoon met een stoornis. Het UWV houd geen rekening met fybromyalgie, ook heb ik in 2004 een heftige burnout gehad en heb nog steeds klachten. Kan iemand mij goed advies geven.

Infoteur: Vancoom
Gepubliceerd: 02-08-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!