InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reuma

Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reuma

Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reuma Acuut reuma, reuma en artrose. Er zijn meer dan honderd reumatische aandoeningen en vormen van reuma. Wat zijn de symptomen en verschijnselen waaraan u deze reuma kunt herkennen? Wat is de nieuwe behandeling? Reuma is op allerlei manieren in te delen. Gemeenschappelijk is telkens dat er sprake is van een ontstekingsreactie in de botten die allerlei reacties te weeg kunnen brengen. Een snelle diagnose en bloedonderzoek naar de reumafactoren zijn van groot belang om zo snel mogelijk in te kunnen grijpen en waar mogelijk de pijn te verlichten en de stijfheid te matigen. Er kan sprake zijn van een beginnende reuma, maar reuma zal in veel gevallen ook chronisch worden.

Reuma, de symptomen

Reuma is een ontstekingsreactie in de botten die pijn en stijfheid in de gewrichten en of spieren veroorzaakt. U merkt al snel dat u belemmerd wordt in uw bewegingen en u kunt er moe en lusteloos van worden. In veel gevallen is er sprake van een chronische aandoening waarvoor geen medicijn is die de reuma geneest, maar wel middelen aanwezig zijn om de symptomen te verminderen. Bij een goede aanpak zullen de klachten minder groot zijn, maar de ziekte wordt er niet mee weggenomen. In het bloed uit reuma zich door de aanwezigheid van speciale eiwitten, de reumafactoren.

Vormen van reuma

Reuma kan op meerdere manieren worden geclassificeerd. Veel gebruikt is de volgende indeling:
  • Ontstekingsreuma, waaronder reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew, het syndroom van Sjogren en Sclerodermi.
  • Slijtagereuma, zoals artrose.
  • Weke-delen reuma, zoals Fibromyalgie.

Hoe ontstaat reuma, symptomen?

Het is onduidelijk hoe reuma ontstaat, maar er zijn aanwijzingen dat factoren als roken en een overgewicht een rol van betekenis spelen. Daarnaast bestaat de overtuiging dat reuma ook erfelijk bepaald is. Er zijn vele vormen van reumatische klachten en reuma maar de kans dat u plotseling een andere vorm van reuma zult krijgen is klein. Wel kan uw reuma een chronisch karakter krijgen. Ik zal een paar voorbeelden van reuma geven.

Wat is reumatische artritis, symptomen?

Ook bij reumatische artritis is er een ontsteking in de gewrichten, in de weke delen. Kenmerkend voor reumatische artritis zijn naast de ontstekingen van de peesschede en slijmbeurzen, de pijn, het ontstaan van rode zwellingen en de vergroeiingen kunnen ontstaan. Uw huisarts zal bij zijn diagnose ook een bloedonderzoek doen en kijken naar de CPR en BSE waardes. Hoe ernstiger de ontstekingen inmiddels zijn, hoe hoger deze waarden zullen worden. In een verder gevorderd stadium wordt een en ander ook op een röntgenfoto waarneembaar. Maar u kunt deze aandoening ook hebben zonder dat het duidelijk uit een bloedtest blijkt. Het bloedonderzoek is dan ook een aanvullende manier van onderzoek om de artritis vast te stellen.

Wat is Artrose, symptomen?

Artrose kan op vele plekken ontstaan en is een ontsteking van het kraakbeen. Bekende plekken van deze aandoening zijn de handen, nek, vingers, tenen, heup en de knie. Het kraakbeen wordt op die plekken dunner, breekbaar en zachter. Verwar het niet met botontkalking of artritis. Het is ook geen ouderdomsziekte: iedereen kan het krijgen. Wanneer het kraakbeen dunner wordt, schuren botten of schijven in een gewricht langs elkaar wat erg veel pijn kan doen.

Wat is acute reuma?

Acuut reuma kunt u krijgen door een bacterie, meestal een streptokok. Deze infectie leidt tot hoge koorts en pijnlijke gewrichten. Bij een acuut reuma krijgt u in korte tijd last van een ander gewricht. Dat komt doordat lokaal de infectie door uw lichaam kan worden aangepakt om vervolgens een ander deel van uw lichaam aan te vallen. Dit kan samen gaan met onderhuidse bulten en zelfs hartklachten.

Wat is de ziekte van Bechterew?

De ziekte van Bechterew kennen we ook onder de naam Spondylitis Ankylopoetica. De ziekte van Bechterew is een ontstekingsreuma die tussen de 15 en 35 jaar begint. U krijgt klachten in de gewrichten van de rug, heupen en knieën. Uw wervelkolom verstijft en er kunnen vergroeiingen ontstaan waardoor uw rug krom wordt en u krom gaat lopen. Opvallend is dat deze ziekte vaker bij mannen voorkomt dan bij vrouwen. Wel drie keer zo vaak. Hoe deze ziekte ontstaat, is niet bekend.

Wat is Fibromyalgie, symptomen?

Ook bij Fibromyalgie hebt u pijn, stijfheid, slaapt u moeilijk en bent u moe. Deze klachten kunnen zelfs chronisch zijn. Het gebruik van pijnstillers (paracetamol, tramadol, ontstekingsremmers), matige rustige beweging en rust houden, helpen maar genezen niet. Ook hier ontstekingsreacties. Nu in de spieren en het bindweefsel.

Treat-to-Target behandeling, t2t behandeling van reuma

Nieuw is de Treat-to-Target behandeling, waarbij er vaste en frequente meetmomenten zijn om de voortgang van de reumapatiënten te volgen. Door precies te meten en de resultaten goed in de gaten te houden is het veel gerichter mogelijk om de medicatie aan te passen. Het doel is dat de ziekte tot rust komt, een remissie heet dat bij reuma. Vraag uw behandelende arts hiernaar, want de resultaten zijn veel belovend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Synovitis, ontsteking van het gewrichtSynovitis, ontsteking van het gewrichtHet gewricht zorgt voor beweging: het verbindt twee botten met elkaar zodat we deze ten opzichte van elkaar kunnen beweg…
Ziekte van Bechterew (spondylitis ankylopoetica)Ziekte van Bechterew (spondylitis ankylopoetica)De ziekte van Bechterew kent verschillende benamingen, de medische vakterm is spondylitis ankylopoëtica. Bij ongeveer 1…
Botontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingBotontsteking: oorzaken, symptomen en behandelingEen botontsteking of osteomyelitis is een ontsteking van het bot, beenmerg en/of beenvlies. Het is een ernstige aandoeni…
Wat is reuma en hoe ontstaat het?Wat is reuma en hoe ontstaat het?Reuma staat bekend als een chronische ziekte. Wetenschappers zijn nog steeds op zoek naar een geneesmiddel. Gelukkig zij…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reuma"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-08-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!