InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde ribben herkennen

Gekneusde ribben herkennen

Gekneusde ribben herkennen Niet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen deze twee zit een groot verschil. Een gekneusde rib kan aardig pijn doen, vooral met ademhalen. Hoe voel je het verschil tussen een kneuzing en een breuk van een of meerdere ribben?

Ontstaan van een gekneusde rib

Een kneuzing van de rib is snel opgelopen wanneer er een harde slag of stoot tegen de rib aankomt. De ribben hebben een nuttige functie: ze beschermen de inwendige organen zoals het hart en de longen. Ook maken de ribben ademhaling mogelijk. Alle ribben samen vormen de ribbenkast, ook wel borstkas genoemd. De ribbenkast bevat twaalf paar ribben. De ribben zijn middels de borstwervels verbonden met de wervelkolom.

De bovenste 7 paar ribben worden ware ribben genoemd en hebben een verbinding met het borstbeen. De onderste vijf paar ribben zijn valse en zwevende ribben. De drie paar valse ribben zitten aan de ware ribben vast, de twee paar zwevende ribben hangen hieronder zonder verbinding. Het meest komen klachten voor aan de zwevende ribben. Hoewel de ware ribben ook een kneuzing op kunnen lopen, doen deze minder pijn dan een kneuzing bij de onderste paar ribben.

Het ontstaan van een kneuzing

Er treedt niet altijd een kneuzing op na een val of stoot tegen de rib. Anderzijds is een klap tegen de rib niet altijd de oorzaak van een kneuzing. Ook hevige hoestbuien of een schoppende baby tijdens de zwangerschap kan een kneuzing van de ribben veroorzaken. Vaak ontstaat een kneuzing aan de ribben tijdens het sporten. Er kan één rib kneuzen, maar ook meerdere tegelijk.

Gekneusde ribben doen pijn. Meer pijn dan bij gebroken ribben. Bij gebroken ribben komt vaak ook een kneuzing van het weefsel kijken, en dat is wat gevoeld wordt. In botten en kraakbeen zitten geen zenuwen, waardoor een botbreuk en dus ook een gebroken rib geen pijn doet. Maar waarom doet een gekneusde rib dan zoveel pijn?

Bij een kneuzing is er sprake van beschadigd weefsel. Dit kan bindweefsel, botten, spieren, huid etc. zijn. Omdat botten geen zenuwen bevatten, gaat het vaak om het weefsel dat aan de ribben vast zit of eromheen zit dat gevoeld wordt. Tussen de ribben bevinden zich spieren, bloedvaten en zenuwen. Bij een kneuzing worden de ribben tegen de spieren, bloedvaten of zenuwen gedrukt. Dit weefsel wordt beschadigd (gekneusd) en dat geeft pijn als gevolg.

Klachten die veel voorkomen

Pijn is één van de meest voorkomende klachten bij een gekneusde rib. Toch hoeft een gekneusde rib niet altijd pijn te doen. Sommige mensen lopen weken rond met een gekneusde rib zonder hiervan op de hoogte te zijn. Ook kan de pijn zo vaag zijn dat het niet wordt opgemerkt. Deze gevallen komen echter weinig voor: meestal wordt een gekneusde rib echt wel opgemerkt door pijn.

Moeite met ademhalen is ook een veelvoorkomende klacht. Ribben bewegen bij de ademhaling. De borstkas zet uit bij inademing en wordt kleiner bij uitademing. Bij een kneuzing doet dit ademhalen pijn. Het gevolg is dat veel patiënten oppervlakkig gaan ademhalen om de pijn te vermijden. Een oppervlakkige ademhaling kan een longontsteking in de hand werken doordat er niet voldoende wordt doorgeademd. Dit is ook de reden waarom er pijnstillers bij gekneusde ribben wordt voorgeschreven. Bij pijnstilling kan de patiënt makkelijker en dieper adem halen.

Bewegen doet vaak pijn, met name bukken, lachen, hoesten en niezen. De armen optillen of bewegen doet ook vaak pijn. Vaak wordt de pijn erger wanneer men op de gekneusde rib gaat liggen. Dagelijkse dingen worden ineens moeilijk, zoals aankleden, douchen, opruimen, fietsen, bukken en tillen.

In de meeste gevallen is er een blauwe plek te zien aan de huid, op de plaats van de gekneusde rib. Deze blauwe plek verdwijnt doorgaans eerder dan de pijn. Ook kan de ribbenkast in zijn geheel stijf aanvoelen. Soms is er een tinteling merkbaar.

Verschil met een gebroken rib

Een gebroken rib is heel anders dan een kneuzing: de rib zelf is gebroken of gescheurd. Een rib die is afgebroken kan schade veroorzaken aan inwendige organen, door de puntige uitsteeksels. De longen kunnen doorboord raken. Ribben kneuzen eerder dan dat ze breken. Bij botontkalking kan een rib wel sneller breken doordat de rib geen stevige structuur meer heeft. Vaak ontstaan gebroken ribben door een verkeersongeval of door een ernstig ongeval tijdens de sport.

Soms is er een geluid hoorbaar bij het in-en uitademen, iets dat bij een gekneusde rib niet hoorbaar is. De pijn bij een gebroken rib ontstaat vaak door een bijkomende kneuzing van weefsel. Ook kan pijn ontstaan doordat een afgebroken stuk rib weefsel doorboort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Gekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde ribben doen erg veel pijn. Vaak ontstaan ze als gevolg van hoesten of door sport. De behandeling door een arts…
Gekneusde rib door hoestenGekneusde rib door hoestenEen gekneusde rib door het hoesten. Het kan helaas voorkomen, vooral bij grote hoestbuien of langdurige hoestaanvallen.…
Rib gekneusd of gebroken?Rib gekneusd of gebroken?Is een rib gekneusd of gebroken? Vaak is het onduidelijk wat de schade aan een rib is. Duidelijk is wel dat er pijn gevo…
Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib wordt 'ribcontusie' genoemd. Een gekneusde rib of ribben is een pijnlijke kwetsuur of blessure. Bij een ge…

Reageer op het artikel "Gekneusde ribben herkennen"

Reacties

Blabla, 02-01-2014 19:17 #3
Hallo. ik heb een vraagje.

Een paar dagen geleden ging een baby die op mij zat keihard met zijn hoofd naar achteren waardoor ik een klap kreeg op mijn borstkas. Dat deed even pijn en later die dag pijn als ik er aan zat en dag erna minder pijn. De pijn is nu weg. Maar kan er wel iets inwendig zijn gebeurd? Of zou dat pijn moeten doen?

Bedankt.

Leora, 17-09-2013 09:02 #2
Ik ben drie weken geleden gevallen in de trein tegen de bankjes aan de andere kant van het gangpad. Dat deed wel even pijn bij mijn ribben maar de volgende dagen had ik weinig last. Ben na een paar dagen zelfs weer even gaan tennissen, waardoor ik iets meer voelde, maar dat trok weer snel weg. Na een ruime week ben ik wat in de tuin gaan werken, wat iets meer napijn gaf. Dus daarna nog rustiger aan gedaan. Nu ik anderhalve week rustiger aan doe neemt de pijn steeds meer toe. Voor het eerst in deze drie weken heb ik pijnstillers nodig om te kunnen slapen (paracetamol helpt bij mij gelukkig altijd wel). En bij steeds meer bewegingen is het pijnlijk. De pijn zit rechtsopzij/voor ter hoogte van mijn navel. Is dat normaal dat de pijn na een paar weken spontaan behoorlijk toeneemt?

Colin, 16-05-2013 21:16 #1
Zaterdag ben ik thuis gevallen in de keuken met de rechterkant van mijn lichaam tegen een deurtje van de kast dat openstond. Ben naar de dokter gegaan en heeft vastgesteld rib gekneusd. 2 pijnstllers nemen per dag een 3 tot 4 x flexium gel aansmeren. Na een week nog steeds pijn. Weinig verbetering.
1) Hoelang duurt de genezingsproces?
2) Moet men ermee rusten of toch bewegen om het genezingsproces te versnellen? Veel pijn bij het slapen omdat men dan ook beweegt.
Graag enkele reacties om het genezingsproces te versnellen. Reactie infoteur, 17-05-2013
Beweging versnelt de genezing, maar dan wel beweging die je aankan. Overbelasten is de andere kant van het verhaal. Genezing kan wel 4 tot 8 weken duren.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 19-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kneuzing
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!