InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kneuzing en eerste hulp

Kneuzing en eerste hulp

Kneuzing en eerste hulp Een kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde ribben. Hoe past men eerste hulp toe bij een kneuzing, hoe lang duurt de genezing en waaraan is een kneuzing te herkennen.

Kneuzing

Een kneuzing oftewel een contusio, is een beschadiging van weefsel als gevolg van mechanisch geweld. Hierbij is er geen sprake van verscheuring of breuken. Een kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, maar er wordt ook gesproken van gekneusde ribben. Een kneuzing moet niet verward worden met een verstuiking. Bij een verstuiking is er sprake van een verschuiving van de uiteinde van de gewrichten die tegenover elkaar liggen.

Kneuzing herkennen

Het gekneusde lichaamsdeel is pijnlijk en zwelt op. Er ontstaat een blauwe plek. Wanneer men op de plek drukt, doet deze nog meer pijn. Soms is het bewegen van het lichaamsdeel ook pijnlijk. Na enkele dagen nemen deze verschijnselen weer af.

Gekneusde rib

Om ten eerste maar een fabel uit de wereld te helpen: bij een gekneusde rib is er geen sprake van een kneuzing van de rib, maar van het omliggende weefsel. In principe zou men dus beter kunnen zeggen: een kneuzing op de rib. Gekneusde ribben doen over het algemeen meer pijn dan gebroken ribben. Het is van belang om bij gekneusde ribben goed adem te blijven halen, om zo de kans op een longontsteking te verkleinen. Verder goed rust houden, eventueel met een paracetamol de pijn verzachten. Na ongeveer 5 tot 10 weken is het weer helemaal genezen.

Kneuzing enkel

Bij de enkel wordt de termen kneuzing, verzwikking en verstuiking nogal eens vaak door elkaar gebruikt. Bij een verzwikking rekken de enkelbanden even flink op, denk hierbij aan het omklappen va de voet. Maar meestal kun je daarna direct weer lopen zonder pijn. Bij een verstuiking ontstaan er kleine haarscheurtjes in de enkelbanden en wordt de enkel pijnlijk e dik. Bij een kneuzing van de enkel ontstaat er een zwelling, pijn en een blauwe plek. Een kneuzing ontstaat door een harde klap of stoot.

Gekneusde heup

Een gekneusde heup komt voor na een flinke val. In de sport ziet men dit nogal eens bij mensen die paard rijden, maar ook bij fietsers. De heup is pijn en vertoont blauwe plekken. Lopen is moeilijk. Vaak zijn krukken wel aan te raden. Na 1 tot 2 weken kan men voorzichtig beginnen met lopen, maar meestal duurt het 1 tot 2 maanden voordat men weer volledig normaal kan lopen.

Arm gekneusd

Een arm kneuzen is geen pretje, vooral niet omdat men dan beseft hoe vaak de arm dagelijks wordt gebruikt. Geef de arm toch voldoende rust, dan geneest deze eerder. Probeer met de andere arm de werkzaamheden uit te voeren. De arm kan ook rust krijgen door een mitella te dragen.

Eerste hulp

Bij een kneuzing van de voet of de enkel, kan men het beste de schoen voorzichtig uittrekken. Het koelen van de huid werkt pijnstillend, maar is niet specifiek genezend. Let men koelen goed op dat er geen bevriezing van de huid ontstaat, leg daarom de ijsblokjes altijd in een handdoek of washandje, en niet direct op de huid. Breng een drukverband aan met vette watten. leg het lichaamsdeel hoger. Na enkele dagen verminderd de pijn en de zwelling.

Behandeling

Rust is belangrijk bij een kneuzing. Soms is het ook erg pijnlijk om het lichaamsdeel te bewegen. Forceer niks en neem de rust in acht. Warmte en een drukverband versnellen de genezing.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een kneuzing?Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met…
Kneuzing genezenKneuzing genezenEen kneuzing ontstaat door een val, slag of stoot tegen een lichaamsdeel, waarbij er grote druk komt te staan op de huid…
Gekneusde ribben herkennenGekneusde ribben herkennenNiet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen…
Gekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde ribben doen erg veel pijn. Vaak ontstaan ze als gevolg van hoesten of door sport. De behandeling door een arts…
Gekneusde pols: behandeling en herstelGekneusde pols: behandeling en herstelEen gekneusde pols komt vaak samen met een verstuiking van de pols. Wie zijn pols gekneusd heeft, voelt veel pijn, ook i…
Bronnen en referenties
  • http://www.gmot.nl/index.php?action=printpage;topic=9236.0

Reageer op het artikel "Kneuzing en eerste hulp"

Reacties

Jan, 08-08-2016 12:05 #39
Hallo,

Een vraag over mijn verwonding aan mijn scheenbeen. Een metalen plaat die van een hoogte van +/- 1 meter 50 viel, kwam tegen mijn scheenbeen op. Een forse schaafwond, van wel meer dan 15 decimeter lang, midden op mijn scheenbeen. Nu ziet dat er wel mooi uit er zit een korst op. Maar nu is dit 5 dagen geleden gebeurd en elke dag is mijn onderbeen en voet wel twee keer zo dik. 's Morgens als ik uit bed komt ziet het redelijk normaal uit maar als ik een uur aan het werk ben wordt mijn onderbeen en voet dik. Aan de binnenkant van mijn onderbeen langs mijn scheenbeen op, als ik daar aan zit is dit erg gevoelig. Wat kan dit zijn?

Anoniem, 05-03-2016 12:13 #38
Ik ben tijdens het snowboarden op mijn heup gevallen, ik ben in Nederland gewoon naar de dokter geweest maar op de röntgenfoto was niks te zien, na het lezen van dit artikel besef ik dat het toch lichtgekneusd kan zijn. Maandag krijg ik de definitieve uitslag, maar als het niet gekneusd is wat zou het wel kunnen zijn?

Emma, 15-11-2015 21:46 #37
Hallo,

Ik ben afgelopen zaterdagnacht van de trap gevallen met mijn rechter heup, kont en rug op de uitstekende plint in de bocht van de trap. Ik heb hevige pijn aan mijn boven been, heup en kont. Er zijn geen blauwe plekken te zien. Lopen, zitten, liggen en bukken doet heel veel pijn. Het voelt hard en warm aan op de pijnlijke plek. Is dit een kneuzing?

Ria, 10-10-2015 19:56 #36
Heb tijdens een fiets val mijn wijsvinger gescheurd het is een klein scheurtje maar zit toch in het gips terwijl ik alles kan bewegen. Is dit normaal ik zit tot mijn elleboog in.het gips en vraag niet hoe. Voor mijn gevoel heb ik een behandeling gekregen die te ver gaat

Greetje, 15-06-2015 09:40 #35
Zaterdag uitgegleden vanuit de badkamer op het laminaat, niets gebroken gelukkig maar wel vreselijke pijn aan de rechterkant van mijn rug. Zou dit een kneuzing kunnen zijn? Het is (nog) niet blauw. Kan moeilijk lopen en me bewegen, ook hoesten en diep inademen doet zeer. Alleen maar pijnstilling nemen Paracetamol met coffeine?

Lovecats, 04-02-2015 22:11 #34
Hallo,
Ik ben uitgegleden met de fiets ik ben verkeerd op mijn enkel gevallen ik kan er niet op staan.
Als ik er op sta dan val ik om of ik zak neer en dan heb ik veel pijn. Wat heb ik?

Stephanie, 26-07-2014 00:34 #33
Ik heb een half uur geleden tegen de muur geslagen ineen woeden aanval met mijn rechter hand en sloeg met de zijkant er van tegen de muur ik had er na gelijk veel pijn en was al gou dik ik heb het gekoeld onder de koude kraan en heb het net ingesmeerd met tijger balsem en verbonden omdat het te snel dik en licht blauw werd maak ik me zorgen heel de zijkant en me pink doen heel veel zeer weet niet wat ik moet doen of wat het is? ik heb mijn hand veel nodig in me werk enig advies over wat er kan zijn? mvr stephanie

Angelo, 24-04-2014 08:29 #32
Gisteren met gym gevallen met sprinten. Ging op me snelst tot ik een steek in heup voelde en door rende ik kon niet stoppen en bij de volgende stap die ik met m'n rechtste been nam was er zo'n harde steek dat ik viel en uitgleed op t gras. Kan m'n been niet omhoog doen zonder hulp en lopen lukt bijna niet Zonder hulp ik zit nu al 24 uur boven want in m'n bed komen lukt niet van de pijn. Ik wil overmorgen Koningsdag vieren maar gaat dit wel nog lukken met m'n kraampje?

Astrid, 23-02-2014 11:24 #31
Ik ben gevallen tijdens snowboarden.
Ik weet niet precies hoe ik gevallen ben maar na de val kon ik mijn been niet meer optillen.
Ben nu een week verder en het gaat nog steeds niet zodra ik hem probeer op te tillen vergaat ik van de pijn in mijn heup/bovenbeen voor. Wie weet wat het zou kunnen zijn.
Als ik het zittend probeer verrek ik helemaal van de pijn.

Isa, 28-12-2013 10:27 #30
Hi,
Ik ben gister van mijn paard gevallen en nu heb ik nogal last van mijn heup, ik heb de halve nacht wakker gelegen omdat ik tijdens het omdraaien last had, gaan zitten en staan, lopen en traplopen doen nogal zeer. Als ik m'n heup belast word ik gek!
Wat kan ik hier aan doen?

Marieke, 23-11-2013 15:01 #29
Ik ben een paar dagen geleden van de trap afgevallen, het is nu boven de knobbel bij mijn rechter voet dik en rood en er ontstaat nu ook een blauwe plek, is dit een kneuzing en moet ik naar de dokter?

Emma, 16-11-2013 11:12 #28
Hallo,
Ik ben gisteren flink gevallen op mijn heup bij het turnen. Het einde van de les naderde, dus ik hoefde niet veel meer te doen maar voelde mijn heup wel. Nou werd ik vanochtend wakker en mijn heup doet heel erg veel pijn, vooral bij het traplopen. Zou een bezoekje aan de huisarts een goed idee zijn

Cen, 06-11-2013 22:55 #27
Ik heb 2 jaar terug een ongeluk gehad op de scooter auto heeft gebots tegen mijn been.
en mijn been was zwaargekneust. ik ben naar de ziekenhuis geweest en ze hebben niks gedaan maar ik heb nu 2 jaar nog steeds last. het doet pijn en het is dik en in de kou word me been gevoeliger en dikker en ik voel nu 2 bobbeltjes in mijn been. ik maak me heel erg zorgen. wat kan het zijn?

Sam, 05-11-2013 01:21 #26
Ik was net aan het stoeien met een vriendin van me, ze schopte echt keihard tegen me bovenbeen aan. Het deed heel erg pijn voelde me been naar beneden zakken door de pijn. Het is na 10 minuten flink dik en blauw geworden, ook lopen als ik loop doet het echt pijn, vooral als ik er druk opzet.

Sarah, 25-09-2013 15:07 #25
Hallo, ik ben heel hard door mijn enkel gegaan maar hij is niet blauw of dik. Mijn vader is fysio en heeft er een sok omheen gedaan. Ik heb het al 2 dagen en als ik er op sta word ik helemaal niet lekker. Mijn vader zegt dat het wel over gaat. Maar ten eerste krijg ik mij schoen niet aan te veel pijn en ten 2 de ik kan er bijna niet op lopen. Ik vraag me af of ik op krukken moet lopen als het zo doorgaat. Maar het is niet blauw of dik dus ik weet niet of het nodig is.
Alvast bedankt.
Groetjes sarah

Serge, 21-09-2013 12:39 #24
Beste ik heb een 2 jaar geleden tijdens het basketten een bal tegen mijn midden vinger gekregen… en mijn vinger was gekneusd of verstuikt en ben niet naar de dokter geweest want kon hem nog altijd heel vlot bewegen… nu is de pijn al goed weg.Maar bij koud weer seizoenverandering krijg ik er altijd weer veel last van en kan ik hem wel bewegen maar doet dit altijd heel veel pijn. kan u mij even uitleggen hoe dit komt en hoe het komt en hoe ik het kan stoppen?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groetjes Serge

Ed, 10-09-2013 06:55 #23
Eergisteravond mijn kleine teen hard gestoten. kleine teen was gevoelig verder nergens last van. 's morgens iets last van mijn enkel maar verder wel van alles kunnen doen. in de avond meer pijn in de enkel en vannacht en momenteel erg veel pijn in de enkel en kan niet op de voet staan. ook alle standen pijnlijk als ik lig. Moet ik naar een arts of gaat dit vanzelf minder pijnlijk worden?

E., 21-06-2013 11:49 #22
Gisteravond hard met mijn hand (met de onderkant van een vuist zeg maar) tegen de muur geslagen in een boze bui. Het was een beetje dik en blauw, snel gekoeld. Nu tintelt het steeds (vooral als ik beweeg) en het voelt een beetje warm aan. Kan ik per ongeluk een zenuw hebben geraakt oid?

Revi, 14-05-2013 11:24 #21
Ongeveer een weekje geleden ben ik gestruikeld op de trap (onderweg naar boven) en heel hard met mijn scheenbeen op een tree geknalt. Ik doe dan vaker wel lompe dingen en dat gaat na een tijdje gewoon weer weg, alleen dit probleem heb ik niet eerder gehad.

Mijn scheen opzich is niet dik meer (wel heel gevoelig en soms pijnlijk) maar waar ik me zorgen om maak is dat een klein gedeelte van mijn been verlamt aan voelt, ik kan er harder op drukken dan normaal zonder iets te voelen, maar zodra ik mijn hand over mijn gestoten plek aai of zachtjes duw voel ik een behoorlijke druk op de plek waar het verlamt voelt. Bij het lopen lijkt het alsof mijn spieren erg trekken en word de druk hoog. Het gevoel is erg irritant en nu na een week best pijnlijk.

Enig idee wat dit kan zijn.
Ik heb een naar gevoel dat het wel eens een zenuw kan zijn die is beschadigt. Reactie infoteur, 14-05-2013
Ook geen bloeduitstorting op die plek gehad of vochtophoping? Dit kan ook wel eens verdoofd aanvoelen. Als die pijn bij het lopen aan blijft houden dan kan je het beste even langs je huisarts. Het scheenbeen kan overigens lange tijd pijnlijk blijven. Sterkte.

Els Weeda, 24-12-2012 20:46 #20
Ik heb een week geleden me voet gestoten op me werk. en de pijn word erger, het is blauw en dik. en er zit een harde knobbel op. ik kan haast niet slapen door de pijn. en de pijn trekt door heel me voet heen en naar me tenen. het brand nu heel erg. wat kan ik het beste doen. want maak me erg druk

Laura, 24-12-2012 13:13 #19
Ik heb 6 weken geleden mijn duim zwaar gekneusd maar nu doet het nog steeds pijn soms is het even weg maar als ik een verkeerde beweging maak dan is het er weer en het doet dan best wel pijn maar het niet niet dik of blauw alleen een beetje stijf. is dit erg of niet?

Nicole, 11-11-2012 13:40 #18
Ik ben van mijn paard gevallen en toen heeft mijn paard op mijn bovenarm gestaan. Het is blauw en doet zeer en er zit een rare bobbel op, maar als ik het beweeg doet het nog veel meer zeer. Ik heb al een keer mijn sleutelbeen gebroken, maar dat deed veel minder ( en anders) pijn dus dat is volgens mij geen optie. Zou het gekneusd kunnen zijn? Reactie infoteur, 12-11-2012
Die bobbel kan vocht of bloed zijn dat zich ophoopt. Hier kan je een tijdlang last van blijven houden. Een ongeval met een paard kan lang pijnlijk zijn, soms wel een haf jaar tot twee jaar. Belangrijk is om de arm niet teveel te belasten maar wel te blijven bewegen. Beweging stimuleert de genezing. Eventueel pijnstillers helpen je om toch in beweging te blijven. Zolang het pijn doet, nog even niet gaan rijden. Ook longeren zou ik nog even afraden. Sterkte!

Sjors, 31-10-2012 16:08 #17
Ik ben ruim 3 maanden geleden van ong 2m gevallen en lande niet goed op de grond met mijn voet. Ik had meteen last van mijn linker grote teen en het werd ook gelijk dik. Na een paar dagen ging dit wel weg, maar ik heb nu (3 maanden later) nog steeds veel last van die teen als ik met sporten er verkeerd op val en ook als ik er gewoon druk op zet. Ik kan wel zonder pijn de teen bewegen Is het normaal dat het zo lang duurt voor volledig herstel? Reactie infoteur, 02-11-2012
Er kan ook sprake zijn van een scheurtje in een spier. Bij aanhoudende klachten zou je even langs de (sport)arts kunnen gaan.

Hillie, 30-09-2012 20:49 #16
Ik ben 5 weken geleiden gevallen mijn L enkel naar boven voet erg pijn er was toen rood en blauw. Arts zei het is gekneusd. Nu na 5 weken heb steeds pijn. Help wie weet wat ik moet doen? Reactie infoteur, 01-10-2012
Een kneuzing kan best een aantal weken pijn blijven doen. Belangrijk is wel dat er herstel optreedt. Is de pijn al een stuk minder dan vijf weken geleden? Dan bent u op de goede weg. Is de pijn verergert of nog hetzelfde? Laat dan een arts ernaar kijken.

Annie, 18-09-2012 19:47 #15
Ik ben met mijn enkel hard in botsing gekomen met een voetsteun van een rolstoel. Na ruim een maand was de zwelling weg maar er zit een hard stuk net boven de enkel op de plek waar ik geraakt ben. Op een röntgenfoto was niets te zien, daarom een echo laten maken. Nu blijkt het een bloeduitstorting te zijn. Hoe de behandeling verder gaat hoor ik volgende week, maar ik vraag me af of het kwaad kan deze bult te laten zitten. Ik heb er verder namelijk geen last (meer) van. Reactie infoteur, 19-09-2012
Bij een bloeduitstorting is het van belang om wel te blijven bewegen. Het lichaam ruimt de bloeduitstorting zelf op, beweging bevordert het opruimen. Vitamine A en C kan hierbij helpen.

Simone, 10-09-2012 11:43 #14
Hallo,
Ongeveer 6.5 week geleden ben ik van mijn fiets gevallen en heb ik de bovenkant van mijn voet bezeerd. Ik kan alles doen met mijn voet behalve wanneer je op de bovenkant drukt. De bovenkant van mijn voet is helemaal blauw geworden, na 1 week was het grootste gedeelte weg. Ook kwamen er rare bulten op mijn voet. Ik ben naar de dokter geweest, maar die zij dat het een kneuzing was met flinke zwellingen. Dit zijn harde bulten die er niet horen te zitten (lijkt op bot) de dokter zei dat zwellingen als bot kunnen aanvoelen. Echter is mijn voet nu bijna genezen na 6.5 week maar die zwellingen/ rare bulten zitten er nog steeds. Hoelang duurt het voordat deze wegtrekken of zijn dit geen zwellingen? Ik had zelf mijn twijfels erover, maar dacht de dokter zal het wel weten. Reactie infoteur, 19-09-2012
Het klopt dat zwellingen soms erg hard aan kunnen voelen. Dit heeft soms tijd nodig om te verdwijnen: soms wel tot zes maanden. Wanneer u het niet vertrouwt, kan de arts hier nog eens naar kijken. Soms is er een stukje bot los geschoten. Dit kan het lichaam zelf inkapselen. In een gewricht kan een los stukje bot schade inrichten, bovenop de voet zal er minder schade aangericht kunnen worden.

Ik, 16-08-2012 09:47 #13
Ik viel met mijn kin keihard op mijn borst en nu doet mijn borstbeen erg zeer vooral bij opstaan en bukken en kracht zetten met mijn armen, wat heb ik en hoelang duurt het voordat het over gaat?

Nel, 08-08-2012 13:19 #12
Ik ben met ramenwassen van de vensterbank tegen de bank en op de grond gevallen, ik heb daarbij mijn zijkant en onder mijn borst me erg bezeerd, kon niet opstaan vanuit de bank, en het ademen en zuchten deden pijn, de dokter vertelde dat ik mijn ribben had gekneusd, nu 2 weken later, doet het nog veel pijn met bukken en liggen, ook kan ik geen kracht zetten hoelang kan dit duren voor het over is, of moet ik foto, s laten maken? Reactie infoteur, 08-08-2012
Een kneuzing kan wel zes weken aanhouden voordat de pijn verminderd. Wanneer je het niet vertrouwt, kan je vragen om foto's. Echter, in de meeste gevallen is de pijn afkomstig van de kneuzing.

Kaylee, 18-06-2012 15:12 #11
Drie dagen geleden ben ik gevallen met de fiets en heb hier een zere arm bij opgelopen. Er zit een grote blauwe plek en mijn arm is erg gezwollen. Soms wordt mijn hand blauw en de pijn in mijn arm is zo erg, dat ik mijn arm bijna niet meer gebruik. Zelfs wanneer ik iemand een hand geef voel ik de pijn erger worden. Is dit gekneusd? En wat kan ik er tegen doen?

Henk, 03-06-2012 11:25 #10
Hee, ik heb een maand terug met een toernooi is iemand op me gevallen en toen ben ik naar de EHBO gegaan daar en die heeft het gekoeld. En die zei dat er een spiertje was gekneusd in me sleutelbeen en toen heb ik 2 weken rust gehad en toen ben ik weer gaan voetballen en toen kreeg ik weer pijn me rechte schouder. Hoe kan dat? Hoelang kan het zijn voordat het herstel weer helemaal goed is dat ik het niet meer verneem?

Groetjes Henk Reactie infoteur, 08-06-2012
Beste Henk,
Wat vervelend dat je er zo een last van hebt. Het beste is om naar je lichaam te luisteren: pijn betekent rust nemen met een beetje beweging om de schouder wel soepel te houden. Het kan tot enkele weken aanhouden voordat de schouder volledig is hersteld. Houdt de pijn echter langer dan vier weken aan, dan is het verstandig om even langs een arts te gaan. Ook wanneer de pijn toeneemt of er andere klachten ontstaan zoals een zwelling of blokkering van de schouder.

Michel, 31-03-2012 22:27 #9
Ik kreeg vrijdag de sleutel van ons nieuwe huis en ben toen gelijk begonnen met het slopen van een bakstenen muurtje in het huis. Toen er nog +- 1.5 m bij 1 m stond viel de muur om boven op mijn voet. Ik had werkschoenen aan maar natuurlijk viel hij precies achter de stalen neus. Ik ben de zelfde dag nog naar de SEH gegaan daar hebben ze een druk verband aangelegd en gezegd dat ik een paar dagen rust moet houden ongeveer heel mijn voet is blauw en ik kan er echt niet op lopen heeft iemand een idee hoelang het duurt voor ik weer een beetje uit de "voeten" kan. Reactie infoteur, 25-04-2012
Is er geen foto gemaakt van de voet? Een kneuzing kan tot wel zes weken aanhouden, e is afhankelijk van de belasting van het lichaamsdeel. De eerste dagen kunnen pijnstillers genomen worden.

Katinka, 30-03-2012 19:08 #8
Ik ben 3 dagen geleden met mn scheenbeen heel hard op een houten bankje gevallen. Nu is het helemaal blauw en dik en ik kan er eigenlijk geen gewicht op tillen en voel bijna altijd pijn. Ik weet niet of dit gewoon een pijnlijke plek is of een kneuzing? En is het dan nodig om naar de dokter te gaan? Zijn er nog specifieke symptomen voor een kneuzing? Reactie infoteur, 25-04-2012
Het scheenbeen is een hele vervelende plek om op te vallen, en ook zeer pijnlijk. Het is dan ook normaal dat je hier meer pijn voelt dan elders.

Christy, 29-03-2012 10:19 #7
Afgelopen zondag ben ik bij een mountainbikewedstrijd ten val gekomen en ben daarbij op mijn arm gevallen. Die kon ik vanaf het eerste moment niet meer bewegen. Bij de huisartsenpost zei de dokter dat de kans op een breuk nihil is en dat ik na 3 tot 5 dagen verbetering moet voelen. Het is nu 4 dagen terug en ik kan nog steeds nagenoeg niets met mijn arm. Er zit geen zwelling, het is niet blauw maar ik kan hem niet zelf optillen en de kracht lijkt volledig eruit te zijn weg gevloeid. Fysio zei dat een gekneusde arm een week of 3 niet te belasten is. Maar ik vind het bizar hoeveel pijn en last dit geeft ten opzichte van bijv. een sleutelbeenbreuk die ik eerder heb gehad. Ook schiet er steeds kramp in mijn triceps van de gekneusde arm. Er zijn geen foto's gemaakt. Ik had een huisarts die het allemaal erg goed wist en niet serieus op vragen kon antwoorden zoals: "mag ik wel hardlopen" (vanwege het schokken en door dreunen), krijg ik een antwoord: "sinds wanneer loop je op je handen?" Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel bij. :-( Reactie infoteur, 29-03-2012
Dat moet een pijnlijke val zijn geweest! Heeft de arts wel gecontroleerd op breuk? Feit is wel dat een kneuzing over het algemeen meer pijn doet dan een breuk. In bot zit geen gevoel: een botbreuk doet dus geen pijn. Een kneuzing is in principe een kneuzing van het weefsel om het bot heen: dat doet over het algemeen vrij veel pijn. Bij een botbreuk komt vaak ook een kneuzing kijken, daarom kan een botbreuk pijnlijk aanvoelen.

Ik zou het hardlopen voorlopig achterwege laten zolang er pijn is. Probeer het lichaamsdeel wel licht te bewegen om ervoor te zorgen dat deze niet stijf wordt, maar laat evengoed eerst nakijken of er geen sprake is van een botbreuk.

Lucas, 17-02-2012 17:53 #6
9 weken geleden heb ik mijn hand gestoten. Hij is nog steeds pijnlijk en er zit een gigantische bult op. Na 9 weken is die bult niet minder geworden. Ben naar het ziekenhuis geweest en die zeiden dat het een gewone kneuzing is. Nu is mijn vraag hoe lang het kan duren voordat de zwelling over is. Want kan mijn hand niet helemaal strekken en 9 weken vind ik al erg lang!

Anoniem, 10-02-2012 12:21 #5
Ik ben door me enkel gegaan en het is niet echt dik een beetje heel klein beetje maar het is wel super blauw en lopen klan ik nauwlijks wat kan ik doen rust is onmogelijk denk aan school enzo is het nu handig om op krukken te lopen? Reactie infoteur, 25-02-2012
Je zou krukken kunnen gebruiken ter ondersteuning. Meestal worden deze door het groene kruis verstrekt.

Diane, 19-12-2011 11:52 #4
Afgelopen donderdag ben ik gevallen. En meteen naar de val voelde ik pijn in mijn voet. Ik kon er bijna niet op staan. Ik ben bij de dokter geweest. En hij kon alles aan raken aan mijn voet niks deed echt overdreven pijn. Hij dacht dat het gekneust was. Maar de dokter vond het gek dat het niet rood of blauw was / werd. Voor de zekerheid hebben we foto's laten maken. We moesten meteen naar de ronger afdeling en nadat de foto's waren gemaakt kwamen ze zeggen dat er niks gebrokken was en ik naar huis kon? Zonder enig advies werden we naar huis gestuurd. Daar hebben we de voet verbonden met watten en verband. Nu zijn we 4 dagen verder en de pijn is er nog steeds, kan nog steeds niet op mijn voet staan. De voet is een heel klein beetje dikke dan de andere voet. Hij is niet rood en ook niet blauw… Omdat er wordt gezegd dat je voet bij een kneusing blauw word en mijn voet dat niet is… weten we niet zeker of we voor de zekerheid nog een keer naar de huis ats moeten gaan. Hoelang duurd het voordat ik er weer op kan lopen? Reactie infoteur, 20-12-2011
Hallo,
Wat vervelend dat je gevallen bent. Soms kan je er echt een aantal weken last van hebben. In de meeste gevallen treedt er een verkleuring of een verdikking op, maar dit is niet altijd het geval. Dit is ook afhankelijk van de plaats waar de kneuzing zit. Belast de voet niet teveel maar beweeg wel: aan stijve of slappe spieren heb je nog minder. Wanneer je het niet vertrouwt, ga dan nogmaals langs de arts. Echter, in de meeste gevallen kan de pijn enkele dagen tot enkele weken aan blijven houden. Vooral bij de benen/ voeten duurt dit langer, omdat men er het gewicht mee draagt.

Arnold Villa Rikkers, 20-11-2011 08:52 #3
Goedemorgen,
ik lees steeds berichten over koelen. maar nu lees ik het bericht over warm houden en een drukverband aan leggen. dit is uw tekst.

maar ik dacht dat koelen juist goed was en hoe lang moet men een drukverband ombouden. en is dit 24 uur.
ik ben sinds kort ehbo bij een voetbalklub en wil ook volders uitgeven wat de doen bij een enkel blussures. kan ik die ergens kopen. graag hoor ik van u
met vriendelijke groet Arnold Reactie infoteur, 22-11-2011
Bij een kneuzing helpt het koud houden tegen zwellingen. Dit geldt alleen voor de eerste 24-48 uur, daarna heeft koud houden (oftewel koelen) geen zin meer.

Anouk, 07-10-2011 13:46 #2
Ben vijf weken geleden van de trap gevallen en er het was gekneust zeiden ze na de foto
maar nu zit er nog een bult op moet ik het dan nog keer na laten kijken?
gr anouk Reactie infoteur, 19-10-2011
Waarschijnlijk zit er vocht onder de bult. Meestal verdwijnt dit vanzelf weer. Mocht je er echt last van hebben, kan je het alsnog door een arts na laten kijken.

Jolanda, 24-06-2011 10:44 #1
Ik ben uitgegleden en daarbij mijn scheenbeen geblesseerd. Ik heb het direct gekoeld, maar na een half uur was mijn scheenbeen heel erg dik en blauw. Hei is nu 6 dagen geleden en het is bij staan en lopen nog zeer pijnlijk.
Het is een stekende pijn, ook is het nog redelijk dik en zitten er vochtblaren op mijn scheenbeen.
De huisarts heeft er verband om heen gedaan.
Ik slik trouwens bloedverdunners.
De hele zijkant van mijn been is nu ook blauw/zwart en mijn enkel is dikker.

Hoe lang duurt het gemiddeld, voordat de hevige pijn vermindert? Reactie infoteur, 24-06-2011
Niet om je te ontmoedigen: maar je kan wel twee weken last hiervan hebben en die plek zal steeds donkerder worden. Pas daarna gaat deze kleiner worden en zal ook de pijn verminderen.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 39
Medische informatie…
Schrijf mee!