InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een kneuzing?

Wat te doen bij een kneuzing?

Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met een stomp voorwerp. Vaak gebeurt dit onder het sporten. Een kneuzing kan makkelijk herkent worden aan een aantal symptomen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen bij een kneuzing. Lees het onderstaande artikel voor meer informatie.

Wat is een kneuzing?

Wat is een kneuzing? Een kneuzing (verstuiking) is een beschadiging van het weefesel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met een stomp voorwerp. Voorbeelden hiervan zijn vallen, schoppen, stoten, slaan e.d. Mensen denken vaak onterecht dat ze iets gebroken hebben, terwijl het alleen maar om een kneuzing gaat. Een kneuzing is te herkennen aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Pijn
  • Bloeduitstortingen
  • Zwellingen
  • Tintelingen
  • Stijfheid

Wat te doen bij een kneuzing?

Een kneuzing is heel vervelend. Het doet doorgaans veel pijn en gaat vaak gepaard met zwellingen en bloeduitstoringen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen wanneer je een kneuzing oploopt

Wat kun je zelf doen?

  • Direct koelen
  • Rust houden
  • Met het gekneusde lichaamsdeel omhoog zitten

Direct koelen heeft een pijnstillend effect. Ook is het bij veel mensen zo dat dit de zwelling laat afnemen. Hierdoor is de kans op stijfheid veel minder groot. Vaak ontstaat ook de vraag of men het gekneusde lichaamsdeel moet bewegen. Dit om van de stijfheid af te komen. Doe dit vooral NIET! Het zal het herstel alleen maar in de weg zitten. Wat wel helpt is het gekneusde lichaamsdeel boven het hart houden. Ook dit vermindert de zwelling. Wanneer men vreest voor botbreuken (ook dan voelt men vaak een tintelent gevoel) moet men direct een huisarts raadplegen!

Wat kan de huisarts doen?

  • Pijnstillers voorschrijven
  • Doorverwijzen naar het ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn. Pas hier wel mee op! Wanneer de pijn sterk afneemt ga je automatisch weer meer dingen doen met het gekneusde lichaamsdeel. Dit zal het herstelproces vertragen! Wanneer de arts vreest voor botbreuken zal men altijd doorgestuurd worden naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto.
© 2010 - 2018 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Traumatische knieproblemenKnieklachten zijn na rugklachten de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat. Knieklachten worden verdeeld i…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Hoe behandel ik een verstuikte enkel?Hoe behandel ik een verstuikte enkel?Een verstuiking aan de enkel ontstaat wanneer men een bepaalde onnatuurlijke beweging maakt. Het kan bijvoorbeeld gebeur…
Verstuiking, verscheuring of verzwikking behandelingVerstuiking, verscheuring of verzwikking behandelingHoewel de termen door elkaar worden gebruikt, bedoelt men met verstuiking of verzwikking meestal een overrekkingsletsel…
Gekneusde voet, behandeling en herstelGekneusde voet, behandeling en herstelEen gekneusde voet moet niet verward worden met het verstuiken van de enkel of een gebroken voet. Een kneuzing aan de vo…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een kneuzing?"

Reacties

Sylvie, 29-09-2017 08:43 #6
Ik ben een vrouw van 49 jaar en ben een half jaar geleden uitgegleden op de trap en ben op mijn rechter bil terecht gekomen. Ik voel de pijn met lopen en in bed. Aan de buitenkant is niks te zien. Maar om mijn kapotte kant te ontzien ben ik op mijn goeie been gaan staan waardoor mijn rug scheef is gegroeid. Waarschijnlijk een scoliose. Om mijn ruggenwervel recht te krijgen doe ik thuis oefeningen op de fitness balance bal. Ik ga niet naar de fysiotherapie want dat vind ik duur.

Alice, 16-06-2017 11:43 #5
Wat ook goed helpt bij een kneuzing is Arniflor van VSM en Arnica Montana druppels innemen. Ik heb dit standaard in huis en dat heeft al grote diensten bewezen. Na het kneuzen direct koelen en meteen die zalf aanbrengen en 3 x daags herhalen en je zal zien dat het veel minder blauw wordt. Ook schijnen gekneusde koolbladeren erop prima te helpen.

Ria van de Veerdonk, 05-02-2016 11:39 #4
Wat moet je doen bij een gekneusde arm? Ik kan de gordel niet pakken links en heb geen kracht in de hand om autodeur dicht te trekken. Gebroken is hij niet (foto laten maken). Soms lees ik veel bewegen dan weer niet bewegen? Wat doe je voor oefeningen indien wel bewegen. Ik heb hem 14 dagen geleden door een val gekneusd. Ben 74 jaar. Graag een antwoord aub

Renee Mudde, 09-04-2014 21:25 #3
Kan iemand mij advies geven? tijdens muziekles liet een vriendin mij schrikken en viel ik van mijn krukje af. ik landde daarbij op mijn heup. Vlak onder mijn heup ontstond meteen een hele dikke bult. We hebben het toen gekoeld maar de pijn is niet over gegaan. ik heb nu een iets gezwollen, geschaafde en blauwe plek zitten en het doet echt heel erg veel pijn.

Maja Merkelbach, 05-04-2013 07:42 #2
Wie kan mij advies geven? Heb mijn teen gekneusd, heb heel veel pijn en kan niet in mijn schoen. Vr. Groeten, Maja Reactie infoteur, 05-04-2013
Hallo Maja,

Wat vervelend voor je! Als de pijn en zwelling niet verdwijnt zou ik eventjes langs de huisarts gaan. Misschien is je teen gebroken.

Beterschap!

Ivan, 17-09-2012 20:27 #1
Hallo mensen,

Ik heb een gekneuste teen. Ik probeer het zo stil mogelijk te houden en het voelt ook erg stijf. Ik doe er ook een koelende ijszak omheen. Er zitten een aantal blauwe plekken om mijn teen. Ik ontvang graag tips.

Ivan

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 08-06-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!