InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe behandel ik een verstuikte enkel?

Hoe behandel ik een verstuikte enkel?

Hoe behandel ik een verstuikte enkel? Een verstuiking aan de enkel ontstaat wanneer men een bepaalde onnatuurlijke beweging maakt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens het traplopen of sporten. Soms verwart men een verstuiking met een kneuzing of verzwikking. Dit komt omdat de symptomen vaak op elkaar lijken. Wanneer de behandeling niet juist verloopt kunnen er consequenties ontstaan die voor een lange periode aanwezig kunnen zijn. Hoe genees ik het snelst? Wat is het verschil tussen een verstuikte enkel en een kneuzing?

Verstuikte enkel

Hoe ontstaat een verstuikte enkel?

Een verstuikte enkel ontstaat wanneer de buitenste enkelbanden teveel uitgerekt worden. Dit gebeurt wanneer de voet teveel naar binnen is ingeklapt. Zo'n geforceerde beweging ontstaat meestal bij een misstap of tijdens het sporten. Hierdoor hebben sporters een verhoogde kans op deze aandoening. Als gevolg van een verstuikte enkel ontstaan er scheurtjes in de enkelband en zelfs bloedvaten. Hierdoor voelt de enkel pijnlijk aan. In sommige gevallen scheurt de enkelband geheel door. Hierbij spreekt men van een gescheurde enkel in plaats van een verstuikte enkel. De behandeling en genezingswijze zijn echter bij beide hetzelfde.

Een kneuzing en verzwikking

Een kneuzing wordt veroorzaakt door een klap. Hierdoor kan er een zwelling en bloeduitstorting ontstaan. Een verzwikking is net als een kneuzing minder ernstig van aard dan een verstuikte enkel. Hierbij worden de enkelbanden te ver gestrekt. Bij een verzwikking ontstaan er echter geen scheurtjes in de enkelbanden. Hierdoor heeft men slechts een korte periode last van de aandoening.

Wat zijn de symptomen van een verstuikte enkel?

De pijn die men voelt ontstaat op een zeer plotselinge wijze. Na enkele minuten wordt deze pijn minder, echter blijft men gedurende een lange periode last hebben van deze aandoening. De enkel ziet er dan meestal blauw en gezwollen uit vanwege de bloeduitstortingen die zijn ontstaan. De zwelling en bloeduitstortingen verdwijnen echter na verloop van tijd vanzelf. Tijdens de genezing verandert de bloeduitstorting langzaam van kleur om vervolgens geheel te verdwijnen. De zwelling verdwijnt eveneens en haast synchroon met de hoeveelheid pijn die men voelt.

De behandeling op het moment dat een verstuikte enkel geconstateerd is

Door de enkel te koelen kan ervoor gezorgd worden dat de schade niet verergert. Dit kan door middel van koud water of ijs. Hierbij moet erop gelet worden dat de huid niet bevriest. Door het gebruik van een lap stof die tussen de huid en het ijs geplaatst wordt kan dit voorkomen worden. Hiervoor kan bijvoorbeeld een washandje gebruikt worden. Er kan ook gebruikgemaakt worden van een plastic zak of een ijsverpakking. Het is aanbevolen om hierbij op te letten dat het niet te lang met de huid in contact komt. De kou van het ijs zorgt er tevens voor dat de pijn vermindert. De zenuwen worden op deze manier namelijk verdoofd.

In beweging blijven tijdens het koelen

Beweeg tijdens het koelen uw tenen en voet in een cirkelbeweging zodat de zwelling zoveel mogelijk verminderd wordt. Hiernaast zorgt deze beweging ervoor dat het bloed blijft doorstromen. Dit kan voorkomen dat de enkel stijf wordt.

Bron: McSush, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: McSush, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder last heb van een verstuikte enkel?

Met behulp van een elastisch steunwindsel kan men ervoor zorgen dat de enkel ondersteund wordt. Dit zorgt ervoor dat men tijdens het wandelen minder last heeft van de enkel. Hiernaast kan dit toekomstige problemen voorkomen. Enkelbanden zijn eenvoudig verkrijgbaar via diverse drogisterijen, apotheken en online webshops.

Hoe zorg ik ervoor dat een verstuikte enkel zo snel mogelijk geneest?

Het is van essentieel belang om uw enkel zoveel mogelijk rust te gunnen nadat u een verstuikte enkel heeft opgelopen. Dit is om te voorkomen dat het een chronische aandoening wordt. Wanneer u merkt dat u weer kunt lopen is het juist belangrijk om te lopen. Hiermee versterkt u namelijk de enkel. Er is een kans dat de enkelband blessure aanhoudt wanneer een verstuikte enkel niet correct wordt behandeld. Hierdoor kan het voor een lange periode stijf aanvoelen en soms zelfs pijn gaan doen. Af en toe is het belangrijk om voorzichtig uw voet te bewegen om de bloeddoorstroming te bevorderen. Het is van groot belang om voorzichtig de staat van uw enkel te onderzoeken voordat u besluit om te gaan lopen. Om te kunnen lopen is het belangrijk dat u uw voet onafhankelijk kunt bewegen. Zorg ervoor dat u langzaam opstaat zodat er niet in één keer teveel gewicht op uw enkel komt te staan. Gebruik hiervoor eventueel een hulpmiddel zoals een leuning of wandelstok.

Wanneer moet ik naar de huisarts?

Wanneer het onmogelijk lijkt om meerdere stappen te doen is het aangeraden om naar de huisarts te gaan. Hiernaast moet de verstuiking na vier à vijf dagen vanzelf minder worden. Wanneer dit niet het geval is kan er meer aan de hand zijn. Mogelijk adviseert de huisarts u om een tapebandage of enkelbrace te gebruiken.
© 2015 - 2019 Zonnescherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verstuikte enkel: behandeling, tapen, herstel en wat te doenVerstuikte enkel: behandeling, tapen, herstel en wat te doenVerstuikte enkel symptomen zijn pijn, gevoeligheid van de enkel, zwelling en blauwe plekken. Een verstuikte enkel wordt…
Hoe wordt een verstuikte enkel behandeld?Hoe wordt een verstuikte enkel behandeld?Je verstapt je tijdens het sporten of als je de trap afloopt, waardoor de enkel zwikt. Daarbij draait de voet als het wa…
Gescheurde enkelband: symptomen, behandeling en herstelGescheurde enkelband: symptomen, behandeling en herstelEen gescheurde enkelband is pijnlijk en meestal ontstaat daarbij een zwelling op en onder de enkel en is er ook een bloe…
Verstuikte enkel vaak niet zo ernstigEen enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet en wordt ook wel het bovenste spronggewricht genoemd. He…
Verstuikte pols: symptomen, behandeling en herstelVerstuikte pols: symptomen, behandeling en herstelMen spreekt van een verstuikte pols als de banden in je pols oprekken. Een gekneusde pols verwijst naar een kneuzing in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nordique, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.defysiotherapeut.com/aandoeningen/enkel-verstuiking.html
  • https://www.thuisarts.nl/verstuikte-enkel/ik-heb-verstuikte-enkel
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/verstuikte-enkel/item41172
  • http://m.thuisarts.nl/verstuikte-enkel?mobile
  • Afbeelding bron 1: McSush, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hoe behandel ik een verstuikte enkel?"

Infoteur: Zonnescherm
Laatste update: 23-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!