InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verstuiking, verscheuring of verzwikking behandeling

Verstuiking, verscheuring of verzwikking behandeling

Verstuiking, verscheuring of verzwikking behandeling Hoewel de termen door elkaar worden gebruikt, bedoelt men met verstuiking of verzwikking meestal een overrekkingsletsel van een of meer ligamenten, de sterke vezelige banden, die de botten met elkaar verbinden. Bij verscheuring is er meestal sprake van spierletsel.

Verstuiking, verscheuring of verzwikking

Verstuiking en verscheuring komen vaak tegelijkertijd voor in of rond een gewricht, aangezien de gewrichten, vooral knieën en enkels, de kracht van de beweging opvangen en gemakkelijk verdraaid of verwrongen worden. In minder ernstige gevallen scheuren enkele vezels in een spier of band, met milde tot matige pijn en zwelling, die binnen enkele dagen over zijn. Bij ernstig letsel scheurt een band of spier helemaal af en wordt het bot beschadigd (er kan dan sprake zijn van ontwrichting of botbreuk) Met de juiste behandeling genezen de meeste verstuikingen en verscheuringen volledig zonder complicaties.

Symptomen

Wat zijn de symptomen van een verstuiking, verscheuring of verzwikking?
  • Geringe tot ernstige pijn in het geblesseerde gewricht, die erger wordt bij beweging of druk.
  • Zwelling, roodheid of kneuzing rond het letsel.
  • In ernstige gevallen kan het gewricht niet worden gebruikt.

Oorzaken

  • Verstuiking en versheuring zijn het gevolg van blessures waarbij het gewricht te veel kracht te verduren krijgt. Sporters, dansers en mensen die zware lichamelijk arbeid verrichten, krijgen vaak dergelijke blessures.
  • Vroegere verstuikingen verzwakken de banden, zodat ook herhaling optreedt bij veel minder belasting.
  • Bij overgewicht en slechte lichamelijk conditie is het risico verhoogd.

Preventie

Wat kun je doen ter preventie van een verstuiking, verscheuring of verzwikking?
  • Warming-up alvorens te beginnen met intensieve lichamelijke activiteit.
  • Gebruik een steun of elastisch zwachtel of tape een gewricht zonodig.
  • Houd spieren en gewrichten sterk en soepel door regelmatige training.

Onderzoek en diagnose

Er kan onderzoek worden gedaan door een arts door te kijken naar de ziektegeschiedenis en er wordt een lichamelijk onderzoek uitgevoerd. Röntgenonderzoek van het geblesseerde gebied kan worden gedaan om botbreuk of andere aandoeningen uit te sluiten.

Behandeling verstuiking, verscheuring of verzwikking

Het is aan te bevelen de volgende eerste-hulp maatregelen te volgen voor verstuikingen:
  • Rust (het geblesseerde gewricht niet bewegen of belasten). Eventueel een mitella of spalk aanbrengen om het gewricht te immobiliseren, zodat banden en spieren kunnen herstellen.
  • IJspakking (tegen zwelling). Na 24 uur kan een ijs of warmtepakking worden aangebracht tegen de pijn.
  • Druk toepassen (het gewricht inzwachtelen) tegen zwelling en pijn.
  • Hoogleggen (van het geblesseerde gebied) tegen zwelling.

OTC-pijnstillers (deze middelen zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten) gebruiken voor lichte pijn. Bij ernstige pijn worden sterke pijnstillers voorgeschreven. Soms moeten gescheurde banden en spieren operatief worden hersteld.

Als de pijn eenmaal is afgezwakt, moet het gewricht voorzichtig worden geoefend om kracht en beweeglijkheid te herstellen. Een arts of fysiotherapeut kan een oefenprogramma voorschrijven om de revalidatie te bespoedigen. Raadpleeg de dokter bij ernstige pijn na verstuiking van een gewricht of bij pijn die niet na enkele dagen overgaat ondanks zelfverzorging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Geneeskrachtige kruiden bij verzwikkingenEen verzwikking komt meestal voor aan de enkel, doordat mensen ‘door hun enkel gaan’. Vaak gaat een verzwikking gepaard…
Gewrichtsaandoeningen, symptomenGewrichtsaandoeningen, symptomenGewrichten zorgen voor mobiliteit en beweging tussen twee of meerdere beenstukken (botten). Gewrichtsaandoeningen hebben…
Verstuiking - natuurlijke behandelingenVerstuiking - natuurlijke behandelingenNatuurlijke behandelingen tegen verstuiking zijn gericht op het verminderen van de pijn en de zwelling. In sommige geval…
Homeopathie bij verstuiking: tabletten, crème en zalfHomeopathie bij verstuiking: tabletten, crème en zalfEen verstuiking of verzwikking is een vervelende blessure waar u, in de meeste gevallen, een aantal dagen last van zult…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer

Reageer op het artikel "Verstuiking, verscheuring of verzwikking behandeling"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 29-01-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheidsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!