InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij verzwikkingen

Geneeskrachtige kruiden bij verzwikkingen

Een verzwikking komt meestal voor aan de enkel, doordat mensen ‘door hun enkel gaan’. Vaak gaat een verzwikking gepaard met een zwelling, maar niet altijd. Na een verzwikking is het belangrijk de plaats te koelen om de zwelling tegen te gaan. Ook is een paar dagen rust nemen aan te raden. Om de verzwikking sneller te laten genezen, zijn verschillende volledig natuurlijke huismiddeltjes te maken. Geschikte ingrediënten zijn goudsbloem en gember.

Voorkomen

Een verzwikte enkel is in veel gevallen al te voorkomen door goede schoenen aan te trekken. Dit zijn schoenen die tot ruim boven de enkel komen, stevig zijn en goed passen. Verder kunnen de meeste verzwikkingen tegen gegaan worden door een goede warming-up en cooling-down. Bij zachte of onregelmatige ondergrond is het belangrijk goed te kijken waar je stapt, om te voorkomen dat je door je enkel gaat. Een verzwikking is niet hetzelfde als een verstuiking, hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt. Bij een verstuiking treden scheurtjes op in bijvoorbeeld de enkelband. Bij een verstuiking is dit niet het geval.

Genezen

Een verzwikking geneest vanzelf, zolang hij maar voldoende rust krijgt. Het genezen kan bespoedigt worden door de plek te koelen, hoewel niet alle experts het hierover eens zijn. Verder kunnen bepaalde kruiden helpen de pijn tegen te gaan en de plek te genezen.
Als de verzwikking veel pijn doet of lang aanhoud is het aan te raden een (sport)arts te raadplegen.

Goudsbloem (Calendula officinalis)

Goudsbloem / Bron: TeunSpaans, Wikimedia Commons (Publiek domein)Goudsbloem / Bron: TeunSpaans, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De bloemen van de goudsbloem bevatten relatief veel etherische oliën, die verzachtend werken. Verder is goudsbloem effectief tegen schimmels en bacteriën en kan het de weestand verhogen. Bij een verzwikking kan het beste een zalfje worden gemaakt. Hiervoor is nodig:
  • handenvol bloemen van de goudsbloem
  • 30 gram boter
Begin met de bloemen in kleine stukken te scheuren. Verwarm vervolgens al roerend de boter au bain-marie. Zodra de boter begint te smelten voeg je de goudsbloem eraan toe. Blijf het geheel verwarmen tot tien minuten nadat de boter volledig is gesmolten. Hierna zeef je het geheel door een grove doek. Laat de zalf in de koelkast afkoelen en uitharden. Een half uur voor gebruik uit de koeling halen zorgt ervoor dat de zalf beter smeerbaar wordt.

Gember (Zingiber officinale)

Gember / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gember / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De wortelstok van gember is geschikt als geneesmiddel bij verzwikkingen. De werking komt door etherische oliën, die vooral de pijn verminderen. Een kompres van gember werkt dan ook niet zozeer genezend, als wel verzachtend. Voor zo’n kompres is nodig:
  • 1 gemberwortel
  • water
Schil een stuk gemberwortel ter grootte van een duim. Snijd of hak het in kleine stukjes en laat het met een halve liter water koken. Het geheel moet 20-30 minuten aan de kook staan. Eventueel kun je het verdampte water halverwege aanvullen door een kopje warm water toe te voegen. Zeef het geheel door een fijne zeef en zet het vocht in de koelkast. Na een half uur haal je het eruit en drenk je er een doek in. Deze doek leg je over de verzwikte plek.

Lees verder

© 2010 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruiden bij verstuikingenNet als een verzwikking komt een verstuiking meestal voor aan de enkel. De basis van de verwonding is ook hetzelfde, het…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Homeopathie bij verstuiking: tabletten, crème en zalfHomeopathie bij verstuiking: tabletten, crème en zalfEen verstuiking of verzwikking is een vervelende blessure waar u, in de meeste gevallen, een aantal dagen last van zult…
De veelzijdige goudsbloem, van alle markten thuisDe veelzijdige goudsbloem, van alle markten thuisBloemen maken een tuin mooier en vriendelijker. De goudsbloem is een mooie verschijning in je tuin. Maar de goudsbloem i…
Enkelverzwikking - De oorzaak, symptomen en behandelingAcuut enkelverzwikkingen is de meest voorkomende sportblessure in Nederland. Jaarlijks raken meer dan 600.000 mensen geb…
Bronnen en referenties
  • A. Iborg, 2004, Dumonts kleine geneeskruiden lexicon, DuMont www.wikipedia.org www.gezondheidsplein.nl www.blessure-aanwijzer.nl
  • Afbeelding bron 1: TeunSpaans, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij verzwikkingen"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 22-07-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneeskrachtige kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!