InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kneuzing genezen

Kneuzing genezen

Kneuzing genezen Een kneuzing ontstaat door een val, slag of stoot tegen een lichaamsdeel, waarbij er grote druk komt te staan op de huid, organen, spieren, pezen en onderliggende botten. Vaak geziene kneuzingen zijn een gekneusde rug, pols, heup, ribben, sleutelbeen, voet, arm en spieren. Hoe geneest een kneuzing het snelst zonder al te veel pijn?

Wat is een kneuzing?

Bij een kneuzing is er sprake van beschadiging van weefsel doordat deze in de verdrukking is gekomen. Kneuzing kan optreden aan bot, spieren, pezen en aan de huid. Het vaakst is er sprake van kneuzing van botten. Een gekneusd bot is iets anders dan een gebroken bot. Bij een botbreuk is er duidelijk sprake van een scheur of breuk in het bot en is dit zichtbaar middels een röntgenfoto. Een kneuzing is niet zichtbaar op een röntgenfoto. Er is nog een duidelijk verschil tussen een kneuzing en een botbreuk: een kneuzing doet over het algemeen veel meer pijn dan een botbreuk. In de meeste gevallen ontstaat een kneuzing door een ongeval, bijvoorbeeld een val van grotere hoogte, een verkeersongeval of een sportongeval. Ook ongelukjes binnenshuis kunnen een kneuzing veroorzaken. Ook heeft het met leeftijd te maken: bij volwassenen komt een kneuzing relatief vaker voor. Hoewel kinderen vaker vallen, zijn ze ook veel flexibeler.

Gekneusde heup

De heup raakt vaker gekneusd dan andere lichaamsdeel, omdat deze een grote beweeglijkheid en gebruik kent. Daardoor vangen we een klap vaker met de heup op. Een gekneusde heup doet best veel pijn. Wanneer de heup gekneusd, is, merk je pas hoeveel je hem dagelijks gebruikt. De romp en de benen zijn met elkaar verbonden middels de heup. Iedere beweging va dezen wordt dan ook in de heup gevoeld. Niet alleen lopen, maar ook zitten, omdraaien, de knie buigen of naar voren bukken geeft beweging vanuit de heup.

Met een gekneusde heup kan je aardig beperkt zijn in je bewegingen. Soms is het noodzakelijk om tijdelijk gebruik te maken van krukken. Gebruik deze dan ook om de heup te ontlasten. Pijnstilling zorgt ervoor dat je de heup niet teveel stil gaat houden. Hoe pijnlijk het ook is, beweging zorgt wel voor een sneller herstel. Traplopen met een gekneusde heup doe je liever niet, zittend op de trap is het vaak makkelijker om jezelf naar boven of beneden te helpen. Lopen is vaak pijnlijk. Zijwaarts bewegen zoals een krab is over het algemeen minder pijnlijk, waarbij schuifelen met de voeten nog het minst pijn doet. Naarmate de dagen opvolgen zal de pijn steeds minder worden. Probeer de heup steeds wat meer te belasten, eventueel met hulp van steun.

Hoe lang duurt een kneuzing

Een kneuzing zal in de meeste gevallen binnen zes weken genezen zijn. Dit hangt ook af van het gekneusde gebeide: hoeveel is er gekneusd en welke lichaamsdeel is gekneusd? Het is duidelijk dat een gekneusde rug of heup veel meer problemen met zich meedraagt dan een gekneusde vinger. Een gekneusde rug kan overigens veel langer nodig hebben voordat deze hersteld is. Vaak is de kneuzing wel hersteld maar zijn de spieren va de rug dusdanig verzwakt dat je nog een heel jaar last ervan kan hebben. Een kneuzing kan versneld herstellen door beweging. Wie complete rust houdt, zal daarmee het lichaamsdeel geen goed doen. Spieren worden stijf en kunnen zelfs slinken. Dit is goed te zien bij een gekneusde arm of been die niet meer wordt bewogen: de arm of het been wordt dunner. Dit komt door verlies van spieren. Pijnstillers versnellen het genezingsproces niet maar zorgen er wel voor dat je beter in staat bent het lichaamsdeel te belasten of te bewegen.

Wie last blijft houden van een kneuzing kan het beste langs een arts. Deze kan bepalen of het nodig is om foto's te maken. Soms is er niet alleen sprake van een kneuzing maar is er andere schade opgelopen aan het lichaamsdeel. In de meeste gevallen is er dan een extra hulpmiddel nodig zoals verband, gips of zelfs een operatie.

Behandeling en herstel

Bij een kneuzing wordt er niet veel meer gedaan dan pijnstillers/ ontstekingsremmers voor te schrijven. Let op met het gebruik hiervan: dit zijn vaak de zwaarder pijnstillers dan paracetamol. Gebruik ze dan ook alleen indien dit nodig is. Sommige van deze pijnstillers kunnen het maagslijmvlies aantasten. Let hierop door maagbeschermers in te nemen (wordt vaak door de arts voorgeschreven). Soms zijn de medicijnen al zodanig aangepast dat deze de maag zelf al beschermen. In bepaalde gevallen kan het helpen om krukken, een mitella of een ander hulpmiddel te gebruiken, maar dan alleen tijdelijk en niet langer dan noodzakelijk is. Uiteindelijk moet het lichaamsdeel zichzelf weer leren dragen. Steun dus niet teveel op deze hulpmiddelen. Probeer bij een gekneusde rib niet teveel voorover te buigen. Pas wanneer de pijn verminderd is, kan je dit weer langzaamaan opbouwen. Bij een goed herstel zal de kneuzing in de meeste gevallen niet langer dan zes weken aanhouden. In sommige gevallen blijft het lichaamsdeel nog enige tijd gevoelig voor blessures.
Gerelateerde artikelen
Gekneusde pols: behandeling en herstelGekneusde pols: behandeling en herstelEen gekneusde pols komt vaak samen met een verstuiking van de pols. Wie zijn pols gekneusd heeft, voelt veel pijn, ook i…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Wat te doen bij een kneuzing?Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met…
Gekneusde ribben herkennenGekneusde ribben herkennenNiet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen…
Gekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde rib: behandeling en herstelGekneusde ribben doen erg veel pijn. Vaak ontstaan ze als gevolg van hoesten of door sport. De behandeling door een arts…

Reageer op het artikel "Kneuzing genezen"

Reacties

Anneloes, 15-11-2018 09:32 #9
Ik heb mid februari mijn heup gekneusd waarna ik fysio heb gehad. Eind september leek het pas volledig weg te zijn maar heb op dit moment toch weer last. Kan je er toch zo lang last van blijven houden? Ik heb mijn heup de laatste tijd ook niet te veel belast ofzo. Het is geen breuk of een scheurtje in het bot.

M. Timmer, 26-10-2018 15:20 #8
Mijn vrouw is na een val op haar heup geopereerd, maar blijft pijn houden aan haar heup, dit is volgens de arts een kneuzing, hoe lang kan de pijn nog aanhouden?,de operatie is gebeurd op 21 augustus jl

Rik, 13-12-2017 11:24 #7
Hoeveel dagen moet je rusten met een gekneusde knie?

Sylvie, 08-11-2017 15:06 #6
Ik ben een vrouw van 49 jaar. Over 3 maanden word ik 50. Een half jaar geleden ben ik uitgegleden op de trap en op mijn rechter bil terecht gekomen. Ik heb ontstekingstemmers gekregen maar die helpen niet. De pijn gaat op en neer. Het is een stekende pijn die soms uitstraalt naar mijn voet en onderrug.

Merel, 14-03-2017 15:51 #5
Ik heb mijn pols zwaar gekneusd. Hoelang kan dit duren?

Wim Karreman, 08-03-2017 17:44 #4
Goedemiddag,
Na een zware val op mijn rechterzij(heup), zo'n 2 maanden geleden alweer, heb ik nog steeds zeer veel pijn met lopen. Ook met kruk. Er bleek niets gebroken te zijn en/of ontwricht. De heup is een kunstheup, welke zeer goed functioneert.

Na enkele bezoeken bij orthopeed is er een botscan gemaakt, waar je veel meer kan zien wat er aan de hand is. Scan toonde aan, dat inderdaad het bot rondom de steel van het heupgewricht behoorlijk is aangetast (kneuzing). Bot herstelt zeer langzaam en het kan nog wel eens 2 maanden duren, voordat het weer redelijk genezen is.

Dus al met ruim 4 maanden herstel nodig blijkbaar. Ik blijf nu nog steeds veel pijn ondervinden. Wat kan ik aan die pijn doen onder andere…? In rust totaal geen pijn, maar bij iedere stap die ik maak met kruk schiet de pijn door het hele been! Rusten schijnt goed te zijn, maar ook af en toe met pijn bewegen moet, lees ik overal. Wat is jullie mening en advies hierover…?
Alvast mijn dank.

Jan J. R. Toussaint, 23-03-2016 12:37 #3
Mooi artikel, waar je van zegt, klopt helemaal; ik vroeg mij af of smeren, koelen/verwarmen helpt?

Groeten, Jan Toussaint

Peter van Raaij, 29-09-2015 13:51 #2
In uw artikel "Kneuzing genezen" lees ik dat een kneuzing versneld kan herstellen door bewegen. Echter, in het artikel "Wat te doen bij een kneuzing" wordt bewegen juist afgeraden! Wat moet ik nu doen, bewegen of zo weinig mogelijk bewegen? Reactie infoteur, 07-10-2015
Beweging zorgt ervoor dat een kneuzing sneller herstelt en de spieren niet stijf worden. Echter, teveel beweging wordt als overbelasting gezien. Probeer hier een tussenweg in te vinden. Beweeg, maar ga niet teveel van het lichaamsdeel vragen.

M. van der Sluys, 21-07-2015 04:31 #1
Heb door een mishandeling een zware kneuzing op mijn linkerheup opgelopen.Vorige week naar de huisarts geweest, die heeft er 6 buisjes, totaal 25cc, bloed uitgezogen.Naar een week is de zwelling weer toegenomen en zit er weer een grote bult op mijn heup. Moet ik nu weer terug naar mijn arts om er bloed uit te laten zuigen?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 10-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!