InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een trauma

Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een trauma

Een posttraumatische stressstoornis (ptss) is een psychische aandoening, die ontstaat na traumatische gebeurtenissen in een mensenleven. Het is een angststoornis die nachtmerries, heftige schrikreacties, vermijdingsgedrag, prikkelbaarheid, agressie en slaapstoornissen kan veroorzaken. Veel militairen die zijn uitgezonden naar oorlogsgebieden komen terug met een PTSS. Mensen die een overval hebben meegemaakt, een natuurramp meemaken of zijn verkracht kunnen ook last krijgen van een PTSS.

Wat is een Posttraumatische stressstoornis (PTSS)?

Mensen met een PTSS herbeleven een traumatische gebeurtenis. Zij krijgen nachtmerries, schrikreacties of proberen situaties die de herinnering aan de traumatische gebeurtenis oproepen te vermijden. Ook kunnen zij last krijgen van slapeloosheid, prikkelbaarheid of agressie. Die agressie richt zich vaak op mensen waar zij het meest van houden.

Wanneer krijg je een PTSS?

De angststoornis PTSS ontstaat na een traumatische gebeurtenis in een mensenleven. Veel militairen, die gediend hebben in oorlogsgebieden krijgen last van een PTSS. Mensen die een natuurramp meemaken, zoals een aardbeving of een overstroming kunnen last krijgen van deze angststoornis. Zij herbeleven de angstige gebeurtenis of een deel hiervan keer op keer. Dat maakt hun onrustig, angstig en snel geïrriteerd. Nog een groep mensen die slachtoffer kunnen worden van een PTSS zijn mensen die een overval, een aanranding of verkrachting hebben meegemaakt.

Symptomen van een PTSS

Mensen die lijden aan een PTSS kunnen de volgende symptomen vertonen:
  • Angst
  • Depressies
  • Prikkelbaarheid
  • Agressie
  • Afgevlakte emoties
  • Vermijdingsgedrag
  • Slaapstoornissen
  • Concentratieproblemen
  • Sociaal isolement
  • Relatieproblemen
  • Kans op verslavingen

Behandeling PTSS

Mensen die een traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt in hun leven zijn vaak bang om over de gebeurtenissen te praten. Zij vermijden elk onderwerp, dat te maken heeft met deze gebeurtenissen. Toch is het voor de verwerking juist belangrijk om de confrontatie met het trauma aan te gaan. Dit moet wel onder professionele begeleiding gebeuren. Mensen met een PTSS hebben veel baat bij psychotherapie. Voor sommige mensen werkt groepstherapie beter, omdat zij hun ervaringen kunnen delen met mensen die ook een traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt. Een andere therapie die gebruikt wordt bij PTSS is EMDR: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Dit is een behandelmethode die speciaal gericht is op het verwerken van een trauma.
© 2013 - 2018 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.puzzle-head.com/angststoornissen/ptss/

Reageer op het artikel "Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een trauma"

Infoteur: Caressa
Laatste update: 19-03-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!