InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > PTSS: symptomen & behandeling PTSS

PTSS: symptomen & behandeling PTSS

Een Post Traumatische Stressstoornis (PTSS) kan ontstaan na een traumatische gebeurtenis. De symptomen van PTSS zijn onder andere concentratieproblemen en nachtmerries. De oorzaken zijn meestal schokkende gebeurtenissen. Hoe kan PTSS worden behandeld? Welke behandelingen zijn er voor PTSS?

Wat is PTSS?

PTSS is een psychische angststoornis die kan ontstaan na een traumatische gebeurtenis. De aandoening ontstaat als gevolg van ernstig stressgevende situaties, zoals levensbedreiging, ernstig lichamelijk letsel, dreiging met of het daadwerkelijk toepassen van geweld. Al s PTSS niet wordt behandeld, kan de stoornis zeer ernstige vormen aannemen.

Oorzaken PTSS

De oorzaken van PTSS zijn over het algemeen schokkende gebeurtenissen. Deze verschillen per persoon. Enkele mogelijke oorzaken zijn:
  • Oorlog, burgeroorlog en andere gewapende conflicten
  • Gewelddadige aanvallen
  • Verkrachting
  • Incestervaringen
  • Het meemaken van een vliegtuigongeluk
  • Concentratiekampervaringen
  • Betrokken zijn bij een ongeluk
  • Het slachtoffer zijn van bedreigingen of geweld

Risicofactoren PTSS

Niet iedereen die een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt, krijgt PTSS. Voor de meeste mensen verdwijnen de emotionele gevolgen van een trauma na enkele maanden. Zij doorlopen een verwerkingsproces. Jaren na de traumatische gebeurtenis kunnen de eerste symptomen van PTSS optreden. Er zijn een aantal risicofactoren die iemand kwetsbaar maken voor het ontwikkelen van een Post Traumatische Stressstoornis:
  • Psychiatrische ziektebeelden die in de familie voorkomen
  • Meerdere traumatische gebeurtenissen
  • Als je depressief bent geweest of in behandeling bent geweest of een psychiatrische stoornis

Symptomen PTSS

De meest voorkomende symptomen van PTSS zijn:
  • Concentratieproblemen en geheugenproblemen
  • Prikkelbaarheid, woedeaanvallen
  • Geen interesse meer hebben in de omgeving
  • Depressieve stemming
  • Slaapproblemen: moeite met inslapen of doorslapen
  • Flashbacks van beelden van de gebeurtenis, die soms onverwacht opduiken
  • Nachtmerries, waarin het trauma wordt herbeleefd
  • Schuldgevoel of schaamtegevoel
  • Je schrikt snel
  • Gebruik van medicijnen of andere verdovende middelen, zoals alcohol en drugs
  • Vermijding van prikkels die aan het trauma doen denken
  • Het gevoel een beperkte toekomst te hebben

Behandeling PTSS

PTSS is complex. De behandeling van PTSS kan bestaan uit traumagerichte cognitieve gedragstherapie (CGT), waarin er gewerkt wordt aan het verminderen van de angstklachten door exposure (blootstelling) aan de herinneringen van de traumatische gebeurtenis.

EMDR bij PTSS

Naast cognitieve gedragstherapie zijn er andere effectieve behandelingen mogelijk voor PTSS. EMDR is een alternatief voor de CGT. EMDR is een behandeling die met name wordt toegepast bij mensen met PTSS. Een essentieel onderdeel van deze behandeling is het verschuiven van de aandacht van links naar rechts. Dat kan met oogbewegingen of met geluiden (een koptelefoon met afwisselende geluiden links en rechts). EMDR wordt vaak gebruikt om de vastgelopen verwerking van PTSS weer op gang te krijgen.

Medicatie PTSS

De behandeling van PTSS bestaat daarnaast vaak uit medicatie om de symptomen van angst te onderdrukken, zoals anti-depressiva, slaapmiddelen en angstremmers.
Gerelateerde artikelen
Posttraumatische stressstoornis, angststoornis na een traumaEen posttraumatische stressstoornis (ptss) is een psychische aandoening, die ontstaat na traumatische gebeurtenissen in…
Posttraumatische Stressstoornis: symptomen, behandelingPosttraumatische Stressstoornis: symptomen, behandelingIedereen die een schokkende belevenis in zijn leven meemaakt, waarbij je het gevoel hebt dat je leven of je veiligheid i…
Post traumatisch stress syndroom (PTSS)Post traumatisch stress syndroom (PTSS)PTSS, of het post traumatisch stress syndroom, is een psychische aandoening die nog niet zo heel lang bekend is bij de m…
De posttraumatische stressstoornis (PTSS)Een van de meest voorkomende psychische stoornissen na het meemaken van een traumatische gebeurtenis is de posttraumatis…
Uitgestelde posttraumatische stressstoornis (PTSS)Uitgestelde posttraumatische stressstoornis (PTSS)PTSS. Ofwel: Posttraumatische stressstoornis. Mensen die een traumatische gebeurtenis meemaken, kunnen nog lange tijd aa…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsplein
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "PTSS: symptomen & behandeling PTSS"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!