InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een stofallergie vraagt om maatregelen in huis en het bed

Een stofallergie vraagt om maatregelen in huis en het bed

Een stofallergie vraagt om maatregelen in huis en het bed Een stofallergie wordt meestal niet snel ontdekt. Vaak gaat er een hele geschiedenis aan vooraf van een loopneus, waterige ogen, niezen, hoestbuien, ademnood, enzovoort. “Verkoudheden” die achteraf gezien geen echte verkoudheden waren, maar een allergische reactie op stof bleken te zijn. Als u echter eenmaal weet waar het probleem ligt, dan is er vaak veel aan te doen om de lastige verschijnselen te vermijden. Het gaat daarbij niet alleen om het goed schoonhouden van het huis, maar ook zaken uit huis te weren die niet goed voor de patiënt zijn. Denk bijvoorbeeld aan de opmaak van het bed, de eigen kleding, gordijnen, vloerbedekking, enzovoort. De kunst is om het huis en de directe omgeving zo stofvrij mogelijk te maken.

Het stof is nog het minste probleem

Men noemt de aandoening “stofallergie”. In feite betreft de allergie niet het stof zelf, maar de schimmel, eiwitten, overblijfselen van insecten, mijten, huidschilfer van dieren enzovoort, die zich tussen het gewone stof bevinden. Vooral huidschilfers en uitwerpselen van insecten (en daaronder vooral van de huisstofmijt) geven problemen, evenals de huidschilfers en haren van huisdieren zoals de kat en de hond.

Een mankement in het immuunsysteem is de oorzaak

Een mankement in het immuunsysteem van een patiënt kan ervoor zorgen dat het probleem steeds erger wordt, naarmate de oorzaak aanhoudt. Het is daarom verstandig om er alert op te zijn en zodra er een stofallergie vermoed wordt, meteen een arts op te zoeken. Zodra de oorzaak gevonden is, kan er immers ook wat aan gedaan worden en zelf kunt u daar al heel veel aan doen.

Stofallergie bij kinderen vraagt extra maatregelen

Bij kinderen komt men er vaak pas laat achter. Kinderen die naar de crèche of naar school gaan vangen immers sneller virussen, omdat ze het in een groep gemakkelijk aan elkaar doorgeven. Ouders denken bij stevige hoestbuien van hun kind dan sneller aan een verkoudheid die het kind in de groep heeft opgelopen dan aan een andere oorzaak.

Waterige ogen, vaak niezen, ademnood

Pas als het kind wel erg vaak moet hoesten, waterige ogen heeft, moet niezen en ook in bed soms ademnood heeft, krijgen de ouders argwaan en gaan ze naar de dokter om het eens te laten uitzoeken. Heeft het kind inderdaad een stofallergie, dan moeten er snel maatregelen genomen worden.

Volwassenen

Volwassenen komen er sneller achter als ze een stofallergie hebben. Het is ook opvallend als u bijvoorbeeld in een winkel weinig moet niezen, maar wel thuis tijdens het stoffen en stofzuigen of alleen ’s nachts als u in bed ligt. Bij aanhoudende hoestbuien en heel vaak niezen hebt u dan zelf al het idee dat er iets anders aan de hand is dan een onschuldige verkoudheid.

Astma

Voor patiënten met astma kan een stofallergie de problemen nog vergroten. Het tekort aan adem kan dan echt problematisch worden, dus het is verstandig om bij een verergering van het astma ook even te laten testen op stofallergie.

De patiënt via de dokter laten testen op stofallergie

Bij duidelijke aanwijzingen voor een stofallergie zal een arts al snel een allergietest laten doen. Die test gebeurt meestal gewoon op de huid, waarna na een paar dagen of een week de uitslag al te zien is. Als daaruit blijkt dat u of uw kind werkelijk een stofallergie heeft, moet er het een en ander aangepast worden, om de lastige verschijnselen te vermijden.

Aanpassingen in huis

Dat vraagt wel wat aanpassingen in de inrichting van het huis, maar vooral ook van de kamer en het bed van degene die de stofallergie heeft. Alles dat stof kan doen opdwarrelen moet zoveel mogelijk vermeden worden. Sommige zaken kan men vervangen door plastic voorwerpen, maar sommige zaken, zoals vloerkleden of vloerbedekking, moeten meestal gewoon verwijderd worden.

De opmaak van het bed moet vaak worden aangepast

Er zijn hoezen voor matrassen, kussens en dekbedden die “mijt werend” zijn en op die manier het stofprobleem tijdens het slapen al flink kunnen verminderen. Ook kan er gezorgd worden voor een dekbed en kussen met een zuivere vulling van dons of van kunststof. Beddengoed en kussenovertrekken moeten regelmatig verschoond en gewassen worden en de matras en het kussen moeten ook regelmatig gelucht worden.

De vloer van het hele huis

Een vloerbedekking van stof is natuurlijk in het geval van een stofallergie niet aan te raden. Beter is een vloerbedekking van hout, tegels, grind of laminaat. Die zijn het beste goed schoon te maken en stofvrij te houden. Vervang deurmatjes van stof door matten van rubber of door droogloop matten die weinig stof veroorzaken.

De ramen

Gordijnen van stof kunnen vervangen worden door materialen die minder stof vangen. Wie helemaal geen stof verdraagt kan er ook voor kiezen om geen gordijnen te gebruiken, maar luxaflex te gebruiken, kunststof lamellen of iets dergelijks. Ook kunt u (als uw huis zich daarvoor leent) ouderwetse blinden voor de ramen hangen die ’s avonds gesloten kunnen worden.

Goed poetsen

Vanwege een stofallergie moet goed gepoetst worden, maar ook dat kan problemen geven. Hebt u zelf een stofallergie en moet u ook zelf het huis schoon houden, dan is het verstandig om tijdens het poetsen een mondkapje te dragen. Stoffen en stofzuigen verwijderen wel een groot gedeelte van het stof, maar bij deze bezigheden wordt ook veel stof opgewaaid dat een tijd in de lucht blijft rond dwarrelen. Pas na verloop van tijd gaan deze stofresten weer liggen en is de lucht niet meer verzadigd met stof.

Nat schoonmaken is het beste

Wat u nat kunt afnemen, levert minder probleem op. Daarom ook is een vloer die met een vochtige doek te zuiveren is, beter dan een vloer die alleen gestofzuigd kan worden. Ook de stofzuiger verplaatst immers lucht en stof.

Een plumeau gebruiken is niet zo goed bij deze allergie

Een stofdoek is beter dan een plumeau en een vochtige doek is beter dan een stofdoek. Een plumeau doet weinig meer dan stof opdwarrelen en is dan ook het minst geschikte middel om het huis stofvrij te houden. Een stofdoek houdt het stof beter vast, mits deze regelmatig wordt uitgeklopt. Het beste middel om huisstof te verwijderen is een natte doek, maar die kunt u jammer genoeg niet bij alle voorwerpen gebruiken. Sommige voorwerpen moeten nu eenmaal afgestoft worden omdat ze geen vocht verdragen.

Zo weinig mogelijk medicijnen

Als u alle bovenstaande maatregelen genomen hebt, zult u meestal weinig medicijnen erbij nodig hebben. Soms echter kan een stofallergie zo erg zijn dat er medicijnen nodig zijn om de verschijnselen enigszins te beperken. U komt immers ook tijdens uw sociale contacten bij andere mensen in huis, waar wel veel stof rond dwarrelt en waar eventueel ook huisdieren zijn.

Laat het uw omgeving weten

Als uw familie, vrienden en kennissen weten dat u een stofallergie hebt en wat deze inhoudt, wordt er door hen vaak al rekening mee gehouden. Het is dan ook verstandig om het de mensen in uw sociale en werkomgeving te laten weten. Ook de mensen waar u mee werkt moeten soms ingelicht worden. Als iedereen er rekening mee houdt, bent u al voor een groot gedeelte geholpen.
© 2013 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Een allergie is een afweerreactie van je lichaam. Dit kan zijn bij overgevoeligheid voor bijvoorbeeld, sigarettenrook, h…
Klaplong: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakKlaplong: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls er lucht tussen de twee vliezen van de long en de borstwand (de pleuraholte) zit, is er sprake van een klaplong. In…
Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen?Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen?Een allergische reactie is een overmatige reactie van het immuunsysteem, tegen stoffen die van nature niet in het (mense…
Huisstofmijtallergie: wat kun je er zelf tegen doenLast hebben van huisstofmijtallergie kan heel erg vervelend zijn. Je moet vaak niezen en hoesten. Je kunt last hebben va…
Het nut van een allergietestHet nut van een allergietestVeel mensen krijgen tegenwoordig te maken met een allergie. Zo kunnen mensen allergisch zijn voor een bepaalde stof, en…

Reageer op het artikel "Een stofallergie vraagt om maatregelen in huis en het bed"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 19-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!