InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Syndroom van Guillain-Barré

Syndroom van Guillain-Barré

Syndroom van Guillain-Barré Het syndroom van Guillain-Barré is een spieraandoening. Bij deze aandoening valt de spierfunctie gedeeltelijk of helemaal weg. Lees in dit artikel meer over deze aandoening.

Inhoud

Syndroom van Guillain-Barré

Deze spieraandoening (ook al afgekort als GBS) treft jaarlijks zo'n 150 tot 300 mensen. Bij deze aandoening functioneren de spieren niet of onvoldoende en ontwikkelt de aandoening zich heel rap. Bij ieder mens is deze aandoening anders. GBS wordt ook wel als een ontstekingsziekte gezien van de perifere zenuwen. Dit zijn de zenuwen in onder andere de benen en armen. Deze zenuwen geven signalen door aan de hersenen. Welke zenuwen ook kunnen worden aangetast zijn de bewegingszenuwen en gevoelszenuwen.

Op welke leeftijd komt het voor?

Het syndroom van Guillain-Barré kan op iedere leeftijd voorkomen, en evenveel bij mannen als bij vrouwen. Dit betekent dat ook baby's van nog maar een paar weken deze aandoening kunnen krijgen. Deze aandoening is niet erfelijk.

Verschijnselen

  • Spierzwakte
  • Verlammingsverschijnselen
  • Pijn in rug of benen
  • Gevoelloosheid
  • Tintelingen
  • 'Slapend' gevoel

Verschijnselen na het herstel

  • Verminderde conditie
  • Vermoeidheid
  • Pijnklachten
  • Krachtverlies
  • Moeite met lopen
  • Emotionele gevoelens

Behandeling en het herstel

Vaak is het in een vroeg stadium niet voorspelbaar hoe het voortgaat met de aandoening. Als er een diagnose wordt gesteld, is daarna altijd een ziekenhuisopname aangeraden. In het ziekenhuis op de intensive care kunnen ze continue controleren hoe het zit met de lichaamsfuncties. De meest effectieve behandeling die meestal wordt verricht is het toedienen van een hoge doses menselijke afweerstoffen. Deze menselijke afweerstoffen worden ook wel immunoglobulinen genoemd. De meeste mensen die leiden aan deze spieraandoening herstellen bijna helemaal volledig. Dit kan alleen wel enkele maanden tot zelf jaren duren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.guillain-barre.net/paginas/GBS.html

Reageer op het artikel "Syndroom van Guillain-Barré"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!