InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Epstein-Barr geen onschuldig virus

Epstein-Barr geen onschuldig virus

Epstein-Barr geen onschuldig virus Het Epstein-Barr virus is wereldwijd een veel voorkomend herpesvirus. Ongeveer 80-90% van de wereldbevolking is drager van het Epstein-Barr virus. De afkorting EBV wordt daarom ook wel als Everybody’s Virus vertaald. De ziekte van Pfeiffer is een bekend voorbeeld van een ziekte die wordt veroorzaakt door het virus. Maar het Epstein-Barr virus wordt ook in verband gebracht met het ontstaan van een aantal vormen van kanker en Multiple Sclerose.

Ziekte van Pfeiffer

Het Epstein-Barr virus is vooral bekend als veroorzaker van de ziekte van Pfeiffer. Infectie vindt plaats door speeksel. De ziekte van Pfeiffer komt vooral voor bij kinderen en jongvolwassen. Kenmerken van Pfeiffer zijn vermoeidheid, gevoel van algehele malaise, koorts, zere keel, opzwelling van lymfeklieren en vergroting van de lever en/of de milt. Het immuunsysteem probeert het lichaam vrij te maken van het virus en maakt daarom antistoffen aan. Het virus zal na een eerste besmetting echter altijd latent in het lichaam aanwezig blijven. Er is geen behandeling voor de ziekte anders dan rust nemen. Bij iedereen zal de ziekte na verloop van tijd genezen. Niet iedereen die geïnfecteerd wordt met het Epstein-Barr virus krijgt overigens de ziekte van Pfeiffer. De ontwikkeling van de ziekte hangt onder andere af van de leeftijd waarop de besmetting plaatsvindt. Jonge kinderen worden over het algemeen niet zo heel erg ziek terwijl oudere kinderen en jongvolwassenen behoorlijk ziek kunnen worden.

Kanker en Multiple Sclerose

Het Epstein-Barr virus wordt ook geassocieerd met het ontstaan van andere veelal ernstige acute of chronische ziektes. Door wetenschappers wordt officieel erkend dat het Epstein-Barr virus een aantal vormen van kanker en Multiple Sclerose kan veroorzaken. In West-Europa is bij 35% van de gevallen van de ziekte van Hodgkin het Epstein-Barr virus aanwezig in de tumorcellen. In Zuid-Amerika hangen nagenoeg alle gevallen van de ziekte van Hodgkin samen met het Epstein-Barr virus. Daarnaast wordt wereldwijd 10% van de maagkanker gerelateerd aan het Epstein-Barr virus. Scandinavisch onderzoek heeft aangetoond dat mensen die bij de eerste besmetting met het Epstein-Barr virus verschijnselen van de ziekte van Pfeiffer vertonen, een vier keer grotere kans hebben op de ziekte van Hodgkin dan mensen zonder ziekteverschijnselen. De kans op Multiple Sclerose is tweeënhalf keer zo groot.

Onderzoek

Onderzoekers proberen de gedragingen van het Epstein-Barr virus in kaart te brengen. Het onderzoek richt zich met name op de rol van het Epstein-Barr virus bij de ontwikkeling van kanker of Multiple Sclerose en op de omstandigheden waaronder het virus zich abnormaal actief gedraagt. Het virus weet zich goed schuil te houden in ons immuunsysteem. De meeste mensen hebben er helemaal geen last van maar bij een ernstig verminderde weerstand kan het virus weer actief worden. Dit kan in sommige gevallen uiteindelijk leiden tot een vorm van kanker of Multiple Sclerose. Het vermoeden bestaat dat Epstein-Barr virus eiwitten uitscheidt waar de T-cellen van ons afweersysteem passief van worden. Onderzoekers zoeken onder andere dan ook naar een therapie om ervoor te zorgen dat de T-cellen juist actief gaan reageren op deze eiwitten.
© 2008 - 2018 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Virus verwant aan de ziekte van PfeifferVirus verwant aan de ziekte van PfeifferDe ziekteverschijnselen van de ziekte van Pfeiffer, veroorzaakt door het Epstein-Barr virus, zijn vrijwel gelijk aan de…
Ziekte van Pfeiffer: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Pfeiffer: symptomen, oorzaak en behandelingMononucleosis infectiosa (MI; ziekte van Pfeiffer) is een virale infectieziekte. Het wordt veroorzaakt door het epstein-…
Test op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestTest op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestU kunt tegenwoordig eenvoudig en snel testen op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftest. Deze zelftest test op…
Ziekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingZiekte van Hodgkin: symptomen, diagnose, behandelingDe ziekte van Hodgkin komt vooral voor bij jonge mensen, tussen de 15 en 45 jaar, en komt iets vaker voor bij mannen dan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ed Uthman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Synaps juli 2008

Reageer op het artikel "Epstein-Barr geen onschuldig virus"

Reacties

E. R., 06-08-2018 18:22 #13
Een vriend van ons ligt nu in het hospice dankzij het Epstein-Barr virus. Ze wilde hem chemokuren geven, maar hij is zo verzwakt dat hij deze behandeling niet aan kan… Het kan dus dodelijk zijn.

Anneke, 22-10-2017 15:23 #12
Het opzienbarende boek van Anthony Williams MEDICAL MEDIUM geeft ongelooflijk veel inzicht in hoe het Epstein Barr virus ten grondslag ligt aan veel van onze moderne ziekten zoals CVS, Lyme, MS en veel schildklieraandoeningen. Een aanrader!

Marc van der Taelen, 19-10-2017 21:19 #11
Ik heb het epstein barr virus opgelopen in april, ben voortdurend moe, mijn mentale gezondheid heeft hierdoor een serieuze klap gekregen. Heb pijnlijke spieren, moet vaak overgeven, ben draaierig, komt daar nog eens bij dat ik met een hardnekkige schimmel zit. Ga ik hier ooit eens van genezen?

Idhuna, 25-04-2017 22:02 #10
@Maud Sinkiewicz

Als ik mijn eigen historie erop nasla, lijkt het er sterk op dat ook bij mij EBV ten grondslag ligt aan Pfeiffer en later ook MS. Ik heb oude medische dossiers opgevraagd om te zien of ik meer inzicht kan krijgen…

Maud Sinkiewicz, 12-04-2017 19:21 #9
Bij mij is sterk het vermoeden na onderzoeken in Duitsland dat EBV en mijn ms samenhangen. Graag wordt ik op de hoogte gehouden van Oz resultaten. Is dat mogelijk?

Lucrèce de Dapper, 25-11-2016 09:04 #8
Geachte mevrouw, meneer, ik heb een vraagje. Als het epstein-barr virrus eenmaal vastgesteld is bij bloedonderzoek, is het dan aan te raden om het telkens te laten controleren bij een volgend onderzoek of is dit niet nodig?

Sandra, 09-05-2016 22:20 #7
Ik heb zojuist het boek "Medical Medium" van Anthony William gelezen. Hierin staat uitgelegd welke ziektes het Epstein Barr virus allemaal veroorzaakt. O.a. CVS, ME, MS, Reuma, diabetes 2, schildklieraandoeningen etc.
Het boek was voor mij een eye opener en kan het iedereen aanraden.

Vannieuwenhuyse Carine, 12-01-2015 02:30 #6
Heb allerlei gezondheidsklachten.Waarden EBV zijn 750 normaal niet hoger dan 20 wat doe ik hiermee.

Danielle, 15-11-2013 17:29 #5
Ik heb het epstein Barr virus gehad en ik was er bijna aan overleden. Ik was de 3e in Europa die deze zeldzame vorm van virus had. 10% overlevingskans gaven ze mij. 13 klaplongen gehad en alles opnieuw moeten leren zoals lopen etc maar ook zelfstandig ademen. En nu lees ik dat je er MS of kanker van kunt krijgen! Toch maar is bij mijn longarts navragen!

Ciska van Lunteren, 28-10-2013 12:46 #4
Volgens mijn reumatoloog zou ik nu door een besmetting met Epstein Barr reuma hebben gekregen. In bovenstaand artikel lees ik hier niets over. Klopt dit… kan men door Epstein-Barr ook reuma krijgen? En is dan de kans groter voor MS en Kanker?

Anne-Marie, 09-07-2011 10:30 #3
Ik kom al helemaal uit een verkeerd tijdsperk. Ik ben nu 62. Vroeger had ik elke 6 weken angina, een vreselijke keelontsteking. Opmerking van de huisarts was telkens: nog één keer en je amandelen gaan eruit. Ze zitten er nog in. Ik heb alle verschijnselen van ME en Epstein Barr, psoríasis en Andrews Barber. Je bent er gezegend mee.

J,verschoor, 04-04-2011 00:57 #2
Bij mijn dochter is op haar vijftiende jaar pfeifer ontdekt, maar toen het ontdekt werd was het al bijna over.ij had constant keelpijn en ik vond dat haar amandelen eruit moesten want die waren erg groot, maar dat wilde de huisarts niet.Daardoor is pfeiffeer destijds verwaarloosd. In al die jaren na de diagnose kampt zij met allerlei problemen zoals nog steeds altijd moe zijn veel koortslippen, opgezette lymfeklieren, psoriases, overgewicht, slapeloosheid last van gal e.d. Kan dit allemaal nog door die verwaarloosde pfeiffer komen?

J. Saelens, 10-12-2008 20:10 #1
Is het mogelijk dat fibromyalgie veroorzaakt wordt door Epstein Barr of door een anti-griep vaccinatie? Graag reactie en bedankt bij voorbaat. Groetjes, J.Saelens

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 07-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!