InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Virus verwant aan de ziekte van Pfeiffer

Virus verwant aan de ziekte van Pfeiffer

Virus verwant aan de ziekte van Pfeiffer De ziekteverschijnselen van de ziekte van Pfeiffer, veroorzaakt door het Epstein-Barr virus, zijn vrijwel gelijk aan de ziekteverschijnselen na een infectie met het cytomegalievirus. Terwijl de ziekte van Pfeiffer in principe maar eenmalig kan worden doorgemaakt, kan het cytomegalievirus veelvuldig worden gereactiveerd. Dus als er een vermoeden bestaat dat de ziekte van Pfeiffer opnieuw opspeelt, kan er wellicht sprake zijn van een infectie met het cytomegalievirus.

Cytomegalievirus en besmettingswegen

Cytomegalie betekent letterlijk ’grote cel-virus’ omdat de infectie de cellen doet opzwellen. Het cytomegalievirus behoort tot de herpesvirussen en blijft net als andere herpesvirussen latent in het lichaam aanwezig. Vrijwel iedereen komt in zijn leven in aanraking met het virus. Infecties met het cytomegalievirus komen dan ook over de hele wereld voor. Besmetting vindt plaats via direct of indirect contact met besmette lichaamsvloeistoffen zoals speeksel, urine, sperma, moedermelk of bloed. Gedurende de zwangerschap kan het cytomegalievirus worden overgedragen van moeder op kind. Als de moeder tijdens de zwangerschap een eerste actieve infectie doormaakt of als er sprake is van een reactivatie van een latent aanwezige infectie, bestaat er een kans dat het kind via de placenta besmet raakt. Een besmetting tijdens de zwangerschap kan leiden tot afwijkingen van het kind bij de geboorte zoals een laag geboortegewicht, lever- en miltvergroting, geelzucht, oogproblemen en neurologische problemen. En in een later stadium kan een motorische of mentale achterstand of doofheid aan het licht komen.

Ziekteverschijnselen en diagnostiek

Over het algemeen verloopt een infectie met het cytomegalievirus zonder ziektesymptomen. Ziekteverschijnselen komen vooral voor bij pasgeborenen, adolescenten tussen de 15 en 20 jaar en mensen met een lage weerstand. De ziekteverschijnselen zijn vergelijkbaar met de klachten van de ziekte van Pfeiffer namelijk koorts, moeheid, lymfekliervergroting, gevoel van algehele malaise, gewrichts- en spierpijnen en/of hoofdpijn. Diagnostiek vindt meestal plaats via viruskweek uit bloed of urine. Er is geen behandeling voor de ziekte anders dan rust nemen. De klachten gaan vaak na enkele weken vanzelf weer over. Bij het Epstein-Barr virus is er een verband gelegd met de ontwikkeling van een aantal vormen van kanker of Multiple Sclerose. Bij het cytomegalievirus is dit niet het geval.

Immuniteit en preventie

Het cytomegalievirus blijft na een eerste infectie latent aanwezig in het lichaam. De antistoffen die zijn aangemaakt bij een eerdere infectie vormen geen bescherming bij een nieuwe infectie met het cytomegalievirus. Met name bij een vermindering van de weerstand is de kans op reactivatie van het virus groter. Indien er een vermoeden bestaat dat de ziekte van Pfeiffer (wederom) opspeelt, kan er ook worden nagegaan of er wellicht sprake is van een besmetting met het cytomegalievirus. Gezien het feit dat een groot deel van de bevolking geïnfecteerd is met het cytomegalievirus kan ervan worden uitgegaan dat iedereen het virus kan verspreiden en dat alle lichaamsvloeistoffen mogelijk besmet kunnen zijn. Maatregelen om infecties tegen te gaan zijn in het dagelijkse leven onmogelijk uit te voeren en overigens ook niet nodig. Een goede handhygiëne is de enige mogelijkheid om het risico op besmetting te beperken.
© 2008 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • LCI protocol Cytomegalie 2001

Reageer op het artikel "Virus verwant aan de ziekte van Pfeiffer"

Reactie

Joan, 12-08-2010 18:22 #1
Ik vind dit een voor mij een goede informatie. 9 jaar geleden, ik was toen 63 jaar, werd ik ziek en in eerste instantie wisten de specialisten niet wat er aan de hand was. Ik had rond de 39 koorts en voelde me ziek. Bij bloedonderzoek bleek dat ik een leverinfectie had en men vroeg mij of ik misschien veel drank gebruikte. Dan zou heel Nederland het moeten hebben was mijn antwoord. Na een week ging ik weer voor controle en trof een pas afgestudeerde vrouwelijke internist die me vertelde dat ze een idee had wat het zou kunnen zijn en dat ze mijn mijn bloed naar Amsterdam zou sturen voor onderzoek. Na 10 dagen had ik opnieuw een afspraak bij deze arts en ze vertelde me toen dat het was wat zij dacht namelijk cytomegalie.Sindsdien heb ik regelmatig korte periodes dat ik me lamlendig voel en erg moe ben. Ditzelfde heb ik nu sinds een week weer en ik denk inderdaad dat het virus dan weer actief wordt. Het is erg vervelend en ik ga s' middags een paar uur slapen. Voor iemand van 72 kan dat ook maar voor mij is dat iets wat niet bij mij hoort. Ik heb me altijd afgevraagd of ik dit heb opgelopen tijdens het luier verwisselen van ons kleinkind die toen een half jaar was en op dat moment in de creche erg rode billen had opgelopen waar speciale zalf voor moest worden gebruikt. Er waren op dat moment meerdere kinderen die dat hadden en het was bij de Geneeskundige Dienst gemeld. Ons kleinkind was bij de geboorte erg ziek en er werd toen verteld dat ze een herpusinfectie had opgelopen tijdens de bevalling. Onze dochter is draagster van het herpusvirus. Nadat ik dit artikel heb gelezen begin ik te denken dat ik door het luier verwisselen met het megalovirus ben besmet.

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 04-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!